دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط


دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

موضوع فسخ قرارداد از موارد اختلافی میان افراد است که گاه منجر به طرح دعوا در محاکم قضایی می گردد. سند قرارداد مدرکی مهم درخرید و فروش املاک به شمار می رود که به موضوع معامله رسمیت می بخشد. بنابراین طرفین قرارداد نمی توانند به میل خود آن را فسخ نمایند.

موضوع فسخ قرارداد بسیار حائز اهمیت است از اینرو تقریبا تمامی قرارداد ها بندهایی را به فسخ قرارداد و چگونگی آن اختصاص می دهند.

البته فسخ قرارداد معمولا از شرایط ذکر شده در قانون تبعیت می نماید . که از آن تحت عنوان خیارات نام می بریم. مواد 397 تا 444 قانون مدنی به انواع خیارات اختصاص داده شده است. برای آشنایی دقیق با خیارات به مقاله خیارت و انواع آن مراجعه نمایید.

 

دعوای تایید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

حق فسخ

قانونگذار مطابق قانون مدنی حقی را برا طرفین معامله تحت عنوان حق فسخ در نظر گرفته است. این حق اصطلاحا خیار هم نامیده می شود . امکان برقراری خیارات برای یک طرف معامله یا هر دو طرف آن و یا حتی شخص ثالث وجود دارد.

 

دعوای تایید فسخ

امکان طرح این دعوا در مورد برخی از خیارت وجود دارد . تنظیم نشدن صحیح عقود میان فروشنده و خریدار از مواردی است که ممکن است در قرارداد های ملکی به وجود آیند . و یا ممکن است که یکی از طرفین قرارداد از شروط آن عدول نماید. از این رو طرف مقابل ناگزیر به فسخ قرارداد خواهد بود. او همچنین می تواند با مراجعه به مراجع قضایی موجب تایید فسخ قرارداد گردد.

 

دعاوی مربوط به تایید فسخ قرارداد در امور ملکی

این دعاوی معمولا به جهت یکی از موارد ذیل می باشد:

  • شرط خیار
  • خیار تخلف شرط
  • خیار عیب
  • غبن فاحش
  • خیار تبعیض صفقه
  • انفساخ قرارداد ها
  • به دلیل تدلیس

 

حق فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

امروزه بسیاری از افراد فعالیت های خود را در قالب قرارداد انجام می دهند. از جمله مواردی که رعایت کردن آن لازمه انعقاد هر قرارداد است، پایبندی به قرارداد تنظیم شده و انجام مسئولیت های آن می باشد. ضروریت پایبندی به قرارداد ها به حدی است که موادی را در قانون مدنی به خود اختصاص داده است و قانونگذار خساراتی را در صورت عدم انجام تعهد پیش بینی نموده است.

اما با توجه به اهمیت پایبندی به قرارداد ها، گاها پیش می آید که افراد بنابر دلایل مختلف خواهان بهم زدن معامله باشند. حتی ممکن است در برخی قرارداد ها شرط یا شروطی ذکر شود که طرف دیگر قرارداد را متعهد به انجام آن نماید. اگر این تعهد انجام نشود، طرف مقابل قادر به فسخ معامله می باشد.

 

شروط سه گانه

این شروط عبارتند از شرط صفت، شرط فعل و شرط نتیجه. در صورتی که متعهد به انجام هر یک از شروط، قادر به انجام آن نباشد، طرف دیگر می تواند ابتدا خواهان الزام طرف مقابل به انجام شرط باشد که این امر مستلزم ارسال ارسال نامه می باشد. در صورتی که شرط محقق نگردد، خواهان  می تواند امور را انجام داده و هزینه ها را از وی مطالبه نماید. در صورتی که هیچ یک از موارد انجام نشود قادر به فسخ قرارداد می باشد.

او می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به طرح دعوای حقوقی تایید فسخ قرارداد اقدام نماید.

 

تعیین مدت

دعوای تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط مستلزم این است که  برای آن مدت تعیین گردد. گاه ممکن است قرارداد فاقد مدتی برای خیار شرط باشد. در این صورت، تعیین مدت زمان خیار بر اساس عرف خواهد بود. این مدت از تاریخ عقد قرارداد آغاز گردیده و تا روز انتقال سند ادامه خواهد داشت.

در برخی قرارداد ها ذکر عباراتی که ربطی به خیار شرط ندارد مرسوم گردیده است . مانند عبارت «در صورت انصراف از قرارداد مبلغ …….  به طرف مقابل بابت ضرر و زیان ……..». این عبارات بیانگر خیار شرط نبوده، حتی می تواند اصل قرارداد را نیز مخدوش نماید.

 

نکات تایید فسخ قرارداد

در دعوای تایید فسخ قرارداد خواهان شخصی است که شرط قید شده در قرارداد به نفع او می باشد . خوانده نیز طرف مقابل او یا شخص متعهد به انجام شرط می باشد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی فسخ تایید قرارداد از جهت تخلف شرط، دادگاه محل ملک می باشد.

رای دادگاه که بر مبنای تایید فسخ قرارداد می باشد جنبه اعلامی داشته و نیازی به صدور اجراییه نمی باشد.

این دعاوی هم جنبه مالی و هم جنبه غیر مالی دارد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص دعوای تایید فسخ  و موضوعات پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم