دعوای اعتراض ثالث

دعوای اعتراض ثالث

دعوای اعتراض ثالث


دعوای اعتراض ثالث

علی رغم اینکه در احکام صادرشده توسط دادگاه ها اصل بر عادلانه بودن و رعایت تمام موازین شرعی و قانونی می باشد، اما در قانون برای اصحاب دعوی، حقی در نظر گرفته شده تا بتوانند توسط آن به آرای صادره از دادگاه اعتراض نمایند. چراکه امکان خطا و اشتباه در صدور احکام و یا کشف موضوع جدید همیشه وجود داشته که می تواند تغییر رای صادره را سبب گردد.

روش های اعتراض به آراء صادره در دادگاه به دو شکل عادی و فوق العاده می باشد.

روش های عادی شامل واخواهی و تجدید نظر بوده و روش هایی از جمله فرجام خواهی، اعتراض ثالث و اعاده دادرسی در دسته روش های فوق العاده هستند.

 

دعوای اعتراض ثالث

مطابق مطالب مذکور، یکی از طرق اعتراض به رای دادگاه دعوای اعتراض ثالث می باشد. روش اعتراض ثالث تنها روش در نظر گرفته شده برای اشخاص ثالثی است که خود در جریان رسیدگی به دعوا و همچنین صدور حکم حضور نداشته لیکن، حکم صادره موجب ایجاد اختلال در حقوق آنان شده است . اشخاص ثالث می توانند اعتراض و درخواست نقض حکم دادگاه را از طریق این روش به عمل بیاورند.

 

مفهوم اعتراض ثالث

همانطور که گفته شد اعتراض ثالث از روش فوق العاده اعتراض به رای دادگاه می باشد که مانع از اجرای حکم نشده و اثر تعلیقی بر اجرای حکم نیز ندارد . به طور کلی قابلیت اعتراض، صرفا از طریق اصحاب پرونده وجود دارد و اشخاص ثالث تنها از طریق اعتراض ثالث، قادر به اعتراض علیه آراء صادره از دادگاه می باشند . در اعتراض ثالث باید رای صادره از دادگاه بدوی باشد. همچنین اشخاص ثالث حق اعتراض نسبت به آراء داوری از دادگاه تجدید نظر و یا دادگاه انقلاب را دارند.

لازم به ذکر است که برای اعتراض ثالث، محدودیت زمانی و مهلت، پیش بینی نشده و شخص ثالث در هر زمانی که مطلع خلل وارده به حقوق وی گردد، می تواند اقدام به اعتراض نماید. تنها زمانی محدودیت  قانونی شامل اعتراض ثالث می گردد که حکم صادره اجرا شده باشد. مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، طرح اعتراض ثالث مختص قبل از اجرای حکم است.

 

آرایی که قابلیت اعتراض از طریق اعتراض ثالث را دارند

در بحث اعتراض شخص ثالث، قانونگذار از اعتراض به رای سخن گفته است نه حکم . در معنای حقوقی، رای شامل حکم و قرار می شود، بنابراین معترض ثالث می تواند هم نسبت به احکام و هم نسبت به قرار های صادره از دادگاه بدوی، انقلاب، تجدید نظر یا در جریان داوری اعتراض نمایند.

لازم به ذکر است، تا زمانی که رای صادره قطعی نشده باشد و جریان رسیدگی توسط تجدید نظر خواهی هر یک از اصحاب دعوا ادامه داشته باشد، اعتراض شخص ثالث ممکن نیست، بلکه می تواند در قالب دعوای ورود ثالث و یا از ناحیه یکی از اصحاب آن، در قالب جلب ثالث وارد دعوا شود.

 

طرفین در پرونده اعتراض ثالث

اعتراض ثالث باید از سوی شخص ثالث، علیه محکوم له و محکوم علیه طرح گردد. شخص ثالث یا نماینده ی او نباید در دادرسی که منتهی به حکم شده است دخالت داشته و یا جزء اصحاب دعوا باشند.

کسی که به عنوان نماینده شخصی در جریان دادرسی حضور داشته باشد، می تواند بعد از صدور رای، اصالتا به عنوان ثالث اقدام به طرح دعوای اعتراض ثالث نماید.

 

انواع اعتراض ثالث

اعتراض ثالث در قالب دو نوع اعتراض تحت عنوان اصلی و طاری قابل برسی است.

  • اعتراض ثالث اصلی:  اگر شخص ثالث با تقدیم دادخواست حقوقی در قالب دعوای مستقل اقدام به اعتراض نسبت به حکم کرده و تقاضای نقض آن را نماید، اعتراض او در قالب اعتراض ثالث اصلی بوده و دادگاهی که رای قطعی را صادر نموده، مرجع تقدیم دادخواست اعتراض ثالث اصلی می باشد.
  • اعتراض ثالث طاری: اعتراض یکی از طرفین دعوا به رایی که سابقا در دادگاه صادر شده و طرف دیگر به منظور اثبات ادعای خود، آن رای را در اثنای دادرسی ابراز نموده است.

 

آثار اعتراض ثالث چیست ؟

  • اثر انتقالی: دراعتراض ثالث، دعوا به طور کامل و یا تمام اجزای موضوعی و حکمی خود از مرحله بدوی به تجدید نظر انتقال پیدا می کند.
  • اثر تعلیقی: اعتراض ثالث بر اجرای حکم، تعلیقی ایجاد نمی کند یعنی موجب تاخیر و یا توقف اجرای حکم نمی شود.

 

نحوه طرح دعوا در اعتراض ثالث

امروزه دادخواست اعتراض ثالث، با توجه به تشکیل دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، از طریق این دفاتر ثبت شده و به مرجع صادر کننده رای ارسال می گردد. لازم به ذکر است که در دادخواست اعتراض ثالث باید محکوم له و محوم علیه  حکمی که نسبت به آن اعتراض می شود، طرفین دعوا باشند در غیر این صورت دعوای اعتراض ثالث رد خواهد شد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم