ثبت و مراحل دریافت مجوز برای شرکت های هلدینگ

ثبت و مراحل دریافت مجوز برای شرکت های هلدینگ

ثبت و مراحل دریافت مجوز برای شرکت های هلدینگ


ثبت و مراحل دریافت مجوز برای شرکت های هلدینگ

بر اساس تعاریف سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۶، مراحل ثبت بدین شرح می باشد:

در ثبت شرکتهای هلدینگ دو نکته حائز اهمیت است:

اگر قبل از نام اصلی شرکت عبارت هلدینگ باشد باید قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها از سازمان اوراق بهادار و بورس مجوز مربوطه را دریافت نمایند. در صورت نبودن این پیشوند، نیازی به دریافت مجوز نیست. شرکت هایی که در قالب شرکت سهامی عام یا خاص می باشند باید توسط مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسند.

در جهت ثبت شرکت هلدینگ و دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باید درخواست خود را به این سازمان اعطا نمایند. و یا متقاضی، ابتدا درخواست خود را مطابق فرم تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مالک یا هلدینگ به همراه فرم پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی و عضویت در هیئت مدیره نهاد مالی، تکمیل ذات توسط اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی، برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می کند در صورت موافقت سازمان مربوطه، نامه‌ای مبنی بر تایید ثبت شرکت، و موافقت اصولی خود، با تاسیس شرکت ابلاغ و ارسال می نمایند. در صورت موافقت اصولی سازمان با تاسیس شرکت، شرکت ملزم است مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر تکمیل نماید؛ پس از تکمیل مدارک مورد نظر سازمان نامه‌ای مبنی بر اجازه تاسیس شرکت هلدینگ و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها صادرخواهد کرد.

نکته: موضوع فعالیت شرکت های هلدینگ متنوع است و می‌تواند در حوزه‌های مختلف بازرگانی خدماتی و صنعتی فعالیت نمایند. پس از اعلام موافقت با تاسیس شرکت متقاضی باید طی مهلت مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسانده، مستندات مربوطه را به سازمان ارائه دهد. پس از ثبت نهاد مالی نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می نماید و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می گردد.

 

ثبت و مراحل دریافت مجوز برای شرکت های هلدینگ

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

  1. آگهی تاسیس شرکت مالک
  2. ارائه نامه نمایندگی شرکت مادر جهت ثبت شرکت هلدینگ
  3. ارائه کپی مدارک هویتی سایر سهامداران (حداقل دو نفر) اعم از حقیقی یا حقوقی
  4. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه نماینده شرکت مادر و سایر اعضای هیات مدیره و بازرسی

 

حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت مالک (هلدینگ):

مطابق مصوبه مورخ ۸۶/۲/۱۵ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت های مالک به شرح زیر تعیین گردیده است:

  1. در شرکت های مالک از نوع سهامی خاص ۵۰ میلیارد ریال
  2. در شرکت های مالک از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال میباشد

ضمانت اجرا در خصوص عدم ثبت، عدم ذکر نوع و سرمایه و مسئولیت اداره شرکت های هلدینگ

با وحدت ملاک از ماده ۲۲۰ قانون تجارت، اگر هر شرکت ایرانی که وجود داشته یا تشکیل می گردد نسبت به عدم ثبت و عدم نوع شرکت، مطابق بر مقررات این قانون نباشد، شرکت تشکیل شده، تضامنی محسوب می گردد و مطابق بر ماده ۲۰۱ قانون تجارت سرمایه شرکت را باید صریحا اعلام نماید.

همواره از منظر تجاری و اقتصادی، تشکیل شرکتهای هلدینگ از مزایای قابل توجهی برخوردار است زیرا سهامداران این شرکت ها بدون به دوش کشیدن مسئولیت اداره شرکت، در منافع آن سهیم هستند . به عبارت دیگر، به جای خرید دارایی های شرکت های تابعه، از طریق تملک سهام این شرکت ها در منافع آنها شریک می‌شوند و می‌توانند از طریق سیستم هلدینگ سهام مدیریتی شرکت های دیگری را نیز تحت کنترل خود درآورند. زیرا شرکت ها تنها نیاز به تملک نیمی از سهام مدیریت شرکت تابعه را دارند. به دلیل تعیین خط مشی های شرکت های زیر گروه شرکت مادر، خط مشی آنها با یکدیگر هماهنگ می گردد و از این رو اهداف کلی درون و برون مرزی شرکت های مادر تحقق می یابد.

 

حق رای در شرکت های هلدینگ

شرکت هلدینگ با سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر جهت کسب انتفاع، آنقدر حق رای کسب می‌کند که برای کنترل عملیات شرکت، هیات مدیره موثر باشد. مطابق بر اصول قانون تجارت ایران، این انتخاب از طریق مجمع عمومی عادی نسبت به نصب، عزل، مرجع تعیین کننده و مرجع پاسخگوی هیات مدیره، صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که،  شرکت هلدینگ، تمامی سهام عادی و بخشی از سهام غیر عادی (موسس یا ممتاز) دارای حق رای، شرکت دیگری را در اختیار دارد شرکت مملوک یا شرکت فرعی تملیک شده که تحت عنوان شرکت های وابسته Affiliates یا شرکت های عملیاتی operating نیز شناخته می شوند، هویت قانونی خودشان را به عنوان شرکت‌های مجزا حفظ می کنند، اما کنترل هر شرکت فرعی موجب حفظ اختیار تعیین هیات مدیره، مدیریت، توانایی خرید و فروش سهام و اوراق قرضه آن میشود.

بلوک سهام که در حقیقت ما حداقل تعداد سهام لازم برای داشتن یک حق رای می باشد، در اینجا کاربرد بسیاری دارد. مع الوصف حق رای سهامداران قابل اسقاط نیست، مگر با وحدت ملاک، در موارد مقرر قانونی (مواد ۳۷، ۴۹، ۷۷، ۱۲۷، ۱۶۸ ل،ا،ق،ت) در شرکت سهامی با توجه به امکان ایجاد بلوک سهام، الزاما هر سهم یک رای ندارد.

با توجه به اینکه قوانین محدودکننده در رابطه با میزان خرید سهام با رای شرکتها در قانون تجارت ایران وجود ندارد، غالباً شرکتهای سرمایه گذار اقدام به خرید درصد بالاتری از سهام شرکت ها نموده اند و در حقیقت شرکت های دیگر را کنترل می نمایند فی الواقع این شیوه کنترل مغایر با هدف کنترل با مالکیت محدود میباشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص شرکت های هلدینگ و دریافت مجوز برای آن،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم