ثبت ملی کشتی ها

ثبت ملی کشتی ها

ثبت ملی کشتی ها


ثبت ملی کشتی ها

در ابتدا، شکل غالب ثبت کشتی، ثبت داخلی آن بود که بر اساس آن، افراد، خانواده ها و تجار اقدام ثبت کشتی ها در کشور متبوع خود می کردند. در این دوره، شرط عمومی مورد نیاز، تملک کامل کشتی توسط یکی از اشخاص دارای ملیت و یا واجد شرایط از نظر آن کشور بود. افراد خارجی معمولاً فاقد چنین شرایطی بودند و طبیعی بود که ثبت کشتی در کشوری دیگر، امری نادر به شمار می‌رفت. این سیستم ثبت کشتی منافع را از حیث اقتصادی، امنیتی و دفاعی به همراه داشت و در راستای حمایت از منافع ملی کشور بود. از طرف دیگر تعاملات بین المللی به اندازه امروز گستردگی نیافته بود و تقاضا برای ثبت در سایر کشورها نیز محدود بود و به همین جهت مقابل ثبت ملی، روش های جایگزین، تاب مقاومت نداشت.

 

ثبت ملی کشتی ها

ثبت ملی

ثبت ملی قدیمی ترین شیوه ثبت کشتی ها به شمار می رود . در این شیوه، مالک کشتی، بیشترین ارتباط سیاسی و اقتصادی را با کشور ارائه کننده خدمت ثبت را داراست.

ثبت ملی در این معنا، مترادف است با توانایی یک صاحب کشتی برای ثبت کشتی خود در یک کشور خاص ارائه دهنده خدمات ثبت کشتی که در آن، تابعیت عامل تعیین کننده برای تعیین صلاحیت یا اعطای حق وی برای انجام این کار است.

 

نحوه جای گرفتن یک کشتی در سیستم ثبت ملی

احراز نحوه جای گرفتن یک کشتی در یک سیستم ثبت ملی، نیازمند برسی عوامل متعددی است. این عوامل در کشور های مختلف با یکدیگر متفاوت است و باید به صورت موردی مورد توجه قرار گیرد.

  • برخی از ثبت های ملی فقط به شهروندان خود امکان می‌دهند که به عنوان صاحبان یک کشتی، اقدام به ثبت کشتی خود در زیر پرچم کشور خود نمایند.
  • برخی دیگر با سهل گیری بیشتر، به اشخاص دیگری همچون دارندگان اقامتگاه در کشور ثبت کننده نیز اجازه می دهند که به عنوان مالک اقدام به ثبت کشتی نمایند ولو اینکه این اشخاص جزء آن کشور نباشند.

 

در صورتی که مالک کشتی شخصی حقوقی باشد ثبت آن چگونه خواهد بود ؟

در صورتی که مالک کشتی  اشخاص حقوقی باشند، شرط معمول این است که شخص حقوقی باید در قالب شرکت به ثبت رسیده باشد، خود را با قوانین کشور پرچم تطبیق دهد و مرکز اصلی تجارت خود را در کشور پرچم قرار دهد.

در ثبت های ملی سختگیرانه، قوانین مستلزم این است که همه افراد درگیر مانند فرماندهان، افسران، سهامداران و صاحبان سود سهام شرکت ها همه از اتباع یا شهروندان کشور پرچم باشند. در این ثبت ها اگر مالک کشتی، یک شخص حقوقی است، ضروری است که شهروندان و یا اتباع آن کشور، اکثریت سهام این شرکت را در اختیار داشته باشند. علاوه بر این، در برخی کشورهای ارائه دهنده خدمات ثبت ملی ممکن است ساخت کشتی در یک کارخانه کشتی سازی نیز علاوه بر شرایط ذکر شده، به عنوان الزام در نظر گرفته شود تا مقامات ملی صدور گواهینامه و مجوز کلیه افسران و رتبه بندی ها را صادر کنند و این کشتی طبق طبقه بندی ملی یا استانداردهای سایر موسسات طبقه بندی، طبقه بندی می شود.

 

شرایط ثبت های ملی

شرایط ثبت های ملی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است اما اینکه گفته شود خارجی بودن مالک کشتی، خصیصه انحصاری ثبت های آزاد یا بین الملل است، صحیح نیست و توسط کشورهای ارائه کننده خدمات ثبت ملی نیز متصور است که این کشورها نیز به اتباع بیگانه ارائه خدمت نمایند.

 

اصطلاح پرچم های مصلحتی

اصطلاح پرچم های مصلحتی که در صنعت حمل و نقل امروزه منحصراً در خصوص ثبت های آزاد یا بین الملل  مطرح می شود، گاهی اوقات می تواند در ثبت های ملی همچون انگلیس نیز به دلایلی همچون لزوم رقابت پذیری نیز به کار رود. در مورد انگلستان، برخی حتی معتقدند که به دلایلی همچون مالکیت خارجی یا کنترل خارجی، سیستم ثبت این کشور، یک سیستم ثبت ترکیبی است در حالیکه مطابق بررسی صورت گرفته مشخص شد که اگرچه ثبت کشتی در انگلستان از یک سیستم ثبت بسته یا ملی پیروی می کند، اما در خصوص ثبت شرکت های مالک کشتی به نحوی بارز به صورت باز  و با میزان کمی از تشریفات قانونی عمل نموده؛ بنابراین باید گفت که سیستم ثبت کشتی در انگلستان نیز یک ثبت ملی است.

 

نکات و ویژگی بارز ثبت ملی کشتی

شرکت های کشتیرانی فقط باید در کشور عضو شوند و مرکز اصلی خود را در آنجا دایر کنند. در برخی از ثبت های ملی، درصد مشخصی از سهامداران یک شرکت ملزم اند که شهروند کشور محل ثبت باشند اما در برخی دیگر، چنین نیست، بنابراین، صاحبان منافع کشتی های ثبت شده در ثبت ملی ممکن است اتباع بیگانه باشند. این ویژگی قبل از تشکیل اتحادیه اروپا وجود داشت و پس از آن برجسته تر نیز شده است. از آنجا که هیچگونه تبعیضی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجاز نیست، بنابراین حتی تعداد بیشتری از ثبت های ملی موجود در این اتحادیه در حال حاضر دارای اتباع خارجی به عنوان ذینفعان کشتی های ثبت شده در این ثبت های ملی هستند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم