ترکه در توارث

ترکه در توارث

ترکه در توارث


ترکه در توارث 

مقوله ی ارث به عنوان یکی از وقایع حقوقی همواره مورد بحث واقع می گردد . و اموال مورث پس از مرگ به حکم قانون از مالکیت وی به مالکیت وراث منتقل می شود . واژه ی ترکه (ماترک) از اصطلاحات حقوقی اقتباس شده از قرآن می باشد.

 

ترکه در توارث

ترکه به چه معناست ؟

دارایی و اموال به جا مانده از مورث (متوفی) را ترکه می گویند. این دارایی حاوی دو بخش مثبت و منفی می باشد که بخش مثبت آن شامل اموال و حقوقی است که به وارثان می رسد. بخش منفی این دارایی در واقع دیون و تعهداتی است که بر ضمه ی متوفی بوده و باید پرداخت شوند. بنابر این ترکه در دوران انتقالی و تصفیطه همانند شرکتی است که شخصیت حقوقی آن رو به زوال قرار دارد که وارثان و موصی له به منزله ی شرکا و اعضای شرکت می باشند. همچنین بستانکاران متوفی به منزله ی طلبکاران شرکت هستند که طلب آن ها باید پرداخت شود.

مطابق ماده ی 225 قانون امور حسبی ورثه ملزم نیستند که چیزی از ترکه به بستانکاران بدهند و در صورتی که ترکه ی متوفی برای ادای تمام دیون کفایت نکند، ترکه به نسبت طلب بستانکاران بین آنها تقسیم می شود. از این رو تشخیص ترکه ی خالص و اموالی که می توان دیون متوفی را از محل آن پرداخت کرد امری ضروری می باشد. بنابراین در صورتی که دیون متوفی تادیه نشده باشد معاملاتی که ورثه نسبت به ترکه انجام می دهند، غیر نافذ بوده و دیون می توانند آن را بر هم زنند . لازم به ذکر است که تمامی مطالبات متوفی از دیگران و از وارثان، مشمول ترکه خواهند شد.

 

مراحل و امور قبل از تقسیم

اموری که برای محافظت از ترکه و رساندن آن به وراث انجام می گردد از امور راجع به ترکه می باشد که شامل مهر و موم ترکه، اداره ترکه، و تحریر ترکه می باشد.

طبق ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی، در دعاوی مربوط به ترکه متوفی، چنانچه خواسته، دیون متوفی باشد و اگر قبل از تقسیم ترکه باشد، باید در دادگاه محل آخرین اقامتگاه متوفی در ایران اقامه شود. در صورت مشخص نبودن آخرین اقامتگاه، رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت دادگاه آخرین محل سکونت متوفی می باشد . همچنین لازم به ذکر است، درصورتی که وصیت جزء مشاع از ترکه باشد، با درخواست هر یک از ورثه قانونی یا موصی له و یا طلبکاری که طلب او بر اساس سند رسمی یا حکم قطعی باشد، دادگاه پس از اطلاع و با ابلاغ وقت اقدام به مهر و موم می نماید.

 

تصفیه ترکه

در امور مربوط به تقسیم ترکه همواره با موضوع تصفیه ی ترکه مواجه هستیم که در این موضوع دیون و حقوقی که قبل از تقسیم ماترک باید پرداخت گردد، صحبت نمی شود . همچنین امکان تقسیم ترکه تا زمان تصفیه ترکه وجود ندارد. ماده 869 قانون مدنی نیز ادای حقوق و دیون ترکه میت، قبل از تقسیم آن را تصریح نموده است. به موجب همین ماده حقوق و دیونی که از ترکه ی میت باید پرداخت شود به شرح ذیل است:

  • حقوق متعلق به اعیان ترکه و قیمت کفن میت
  • واجبات مالی و دیون متوفی
  • وصایای میت که باید تا ثلث ترکه باشد که در صورت مازاد بودن بر ثلث ترکه، اجازه ی وراث لازم است .
  • هزینه های مربوط به کفن و دفن و غسل میت

با توجه به نکات ذکر شده، در پرداخت دیون متوفی برخی بستانکاران نسبت به دیگری حق تقدم دارند به عنوان مثال حقوق خدمه خانه در آخرین سال قبل از فوت  نسبت به مطالبات دارو فروش به مدت سه سال قبل از فوت ارجعیت داشته و مقدم است .

 

مهر و موم ترکه

در مسائل مربوط به ترکه میت برای حفظ حقوق وراث و همچنین تشخیص وضعیت مالی متوفی، آن را مهر و موم می نمایند . این عمل توسط دادگاه و به تقاضای ورثه ولو یکی، نماینده قانونی آن ها و یا طلبکار ی که طلبش ثابت شده باشد انجام می گیرد.

 

قبول ترکه

در صورتی که وراث ترکه را بدون هیچ شرطی قبول کنند در قبال پرداخت تمامی دیون متوفی مسئول می باشند حتی در صورتی که دیون متوفی از دارایی وی بیشتر باشد . قبول ترکه می تواند از طریق اسناد رسمی و عادی به طور صریح و یا از طریق اعمالی که کاشف از قبول هستند به صورت ضمنی باشد. گاهی پیش می آید که وراث به دلیل عدم آگاهی از دیون متوفی، قبول ترکه را به تحریر آن مشروط مینمایند. از اینرو مسئولیت وراث به میزان تحریر شده می باشد و مسئولیتی بیش از آن نخواهند داشت.

 

رد ترکه

در صورتی که وراث از قبول ترکه امتناع کرده و آن را رد نمایند در حکم ترکه ی بلاوارث خواهد بود و ترکه مطابق ماده 327 قانون امور حسبی، به وسیله مدیر ترکه ای که از طرف دادگاه تعیین میگردد،حفظ و تصفیه خواهد شد.اگر بعد از تصفیه دیون متوفی چیزی از ماترک او باقی بماند به ورثه تعلق خواهد گرفت.

 

تقسیم ترکه

لازمه ی تقسیم ترکه انجام انحصار وراثت می باشد. تقسیم ترکه می تواند با رضایت وراث انجام شود و نیاز به مراجعت به دادگاه نباشد،همچنین هر یک از وراث می توانند از طریق دادگاه سهم خود را مطالبه نمایند . در صورت محجور بودن وارث،وصی،ولی و قیم او و در صورت غایب بودن،امین او می تواند برای تقسیم ترکه اقدام کند.

مدارک مورد نیاز جهت تقسیم ترکه به شرح ذیل است:

  • ارائه درخواست و مشخصات درخواست دهنده
  • گواهی انحصار وراثت
  • لیست اموال در صورت عدم تحریر
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم