برسی جرم جعل

برسی جرم جعل

برسی جرم جعل


برسی جرم جعل

در سال های اخیر یکی از مهم ترین مسائل دستگاه قضایی و سازمان ثبت املاک و استناد، به دلایلی از جمله نابسامانی اقتصادی کشور، موضوع جعل می باشد. برای عادی بودن فعالیت های اجتماع و همچنین برای حفظ روابط افراد نیاز به اسناد تنظیمی بوده که مهم ترین شرط استحکام آن عدم تقلب و تزویر می باشد و طبعاً اسنادی که دستخوش جعل تو تزویر قرار می گیرند سبب اخلال روابط اجتماعی شده و موجبات لطمه، ضرر مادی و معنوی اجتماع را فراهم می کند.

در این نوشتار سعی بر آن است که به برسی جرم جعل پرداخته و مجازات آن را بیان کنیم.

 

برسی جرم جعل

جعل چیست ؟

جعل از نظر لغوی به معنای دگرگون کردن و خلق کردن است اما در معنا و مفهموم حقوقی، جعل به معنای ساختن و یا تغییر دادن هر گونه نوشته، سند و یا ساختن مهر و امضای افراد، همچنین قلم بردن و تغییر دادن عناوین و یا تاریخ سند و به کار بردن مهر دیگری به قصد تقلب و بدون اجازه صاحب آن می باشد.

در جرم جعل کسی که قصد ساختن چیزی همانند سند اصلی  به منظور بهره مندی از آثاری که بر آن بار می شود را دارد جاعل می نامند.

 

شرایط تحقق جرم

  1. از آنجایی که موضوع جعل، نوشته یا سند است، در نتیجه یکی از شروط اساسی برای تحقق جرم جعل این است که موضوع جعل به صورت سند. یا نوشته باشد. لازم به ذکر است که برای تحقق جرم جعل صرفا نیاز به تعلق سند به شخص دیگری نمی باشد بلکه سند یا نوشته می تواند متعلق به خود فرد جاعل باشد. به عنوان مثال ایجاد تغییر در شناسنامه خود و یا تغییر دادن نسخه ای از قرارداد اجاره که متعلق به فرد می باشد.
  2. یکی دیگر از شرایطی که جهت تحقق جرم جعل باید وجود داشته باشد، امکان به اشتباه انداختن اشخاص متعارف (افراد معمولی جامعه) است. در واقع باید احتمال اشتباه گرفتنِ مورد ساختگی با اصل آن وجود داشته باشد. به همین دلیل حتی اگه شباهتی بین مورد اصلی و جعلی وجود نداشته باشد و یا عرفا امکان به اشتباه انداختن اشخاص موجود باشد، رفتار مرتکب جعل بوده و تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.
  3. برای تحقق جرم جعل، صرفا برخورداری از اطلاعات دروغ ملاک نبوده و موضوع جرم جعل باید ماهیتاً تقلبی و ساختگی باشد. بنابراین گزارش دروغ، جعل نمی باشد بلکه خود سند باید ساختگی بوده و محتوای آن هم دروغ و خلاف واقع باشد . گزارش خلاف واقع (دروغ) و جعل از نظر دروغ بودن، هر دو به یکدیگر شباهت دارند. تفاوت آن ها  این است که در جعل دروغ به دیگری نسبت داده می شود در حالی که در گزارش خلاف واقع، دروغبه خود شخص نسبت داده می شود و این شخص مطالب خودش را به عنوان دروغ بیان میکند، در واقع سندی ساخته نمی شود که محتوای آن حکایت از دروغی باشد که آن را به دیگری نسبت داده است.
  4. در تحقق جرم جعل شرط دیگری تحت عنوان ورود ضرر به دیگری وجود دارد . یعنی سند یا نوشته ای که در آن دست برده شده باید متضمن ضرری باشد و این ضرر نیز ایجاد گردد که ممکن است مادی یا معنوی باشد.

ضرر مادی: ضرر وارد شده به دارایی اشخاص است.

ضرر معنوی: در ضرر معنوی موضوع، ضرر وارد شده به شرف، اعتبار، حیثیت خانوادگی و شغلی اشخاص می باشد. مثلا شخصی از طریق ساختن یک برگ جعلی (دادنامه) به منظور بردن آبروی شخص دیگری، او را به ارتکاب اعمال منافی عفت متهم نماید،در این حالت ضرر وارد شده به آن فرد از نوع معنوی می باشد.

لازم به ذکر است  که افراد متضرر می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند و ضرر وارد شده به آن ها نیازمند تحقق خارجی نمی باشد بلکه حتی احتمال ورود ضرر نیز کفایت می کند.

 

دو دیدگاه اساسی در جرم جعل

  • جعل کلی: مطابق این دیدگاه، جعل کلی مختص اسناد و نوشته ای هستند که به طور کلی ساختگی بوده و اصالت ندارند . مانند ساختن گواهی نامه جعلی
  • جعل جزئی: در جعل جزئی، کلیات سند اصالت دارد لذا قسمتی از سندی که در آن دست برده شده باطل و غیر قابل استناد می باشد

 

مجازات جرم جعل

ماده 532 قانون مجازات اسلامی در کتاب پنجم تعذیرات اینگونه اذعان می دارد که اگر کارمند یا مسئول دولتی در اجرای وظیفهی خود، نوشته یا اوراق رسمی را تزویر نماید علاوه بر حبران خسارات وارده و مجازات های اداری، به حبس از یک تا پنج سال و همچنین پرداخت 6 تا 30میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.

مطابق ماده 536 از قانون مذکور، برای جعل و تزویر اسناد یا نوشته های غیر رسمی، مجازاتی تحت عنوان حبس از 6 ماه تا 2 سال در نظر گرفته شده، همچنین مجرم به پرداخت 3 تا 12میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم