الزام به تنظیم سند خودرو

sanad khodro

مبایعه نامه های عادی و قولنامه های تنظیمی میان افراد از اعتبار اسناد رسمی بهره مند نمی باشند . بنابراین در مواقعی که نیاز به تنظیم سند رسمی است ، مانند خرید خودرو یا اموال ، در صورتی که فروشنده در تاریخ توافقی میان طرفین بنا به هر دلیلی در دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند و یا برای دریافت برگ سبز به نام خریدار در مراکز تعویض پلاک حاضر نشود ، خریدار می تواند الزام او را به این اقدام بخواهد .

یکی از دعاوی شایع ،الزام فروشنده به تنظیم سند خودرو است که هدف از این نوشتار پرداختن به این موضوع می باشد .

 

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

 

همانگونه که اشاره گردید خودرو از اموال منقولی است که طبق قانون ثبت نیاز به تنظیم سند رسمی دارد . همچنین خرید و فروش آن در قالب مبایعه نامه و یا قولنامه ممکن است موجبات کلاهبرداری و سوء استفاده را فراهم نماید .

در نتیجه تنظیم سند رسمی خودرو به نام مالک جدید امری ضروری بوده و در صورت خودداری فروشنده از حضور در دفاتر ثبت اسناد ، این امکان برای خریدار پیش بینی شده تا بتواند با تقدیم دادخواست به دادگاه مربوطه الزام خوانده یا فروشنده را به تنظیم سند رسمی بخواهد .

 

قانون الزام به داشتن سند رسمی خودرو

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 و نیز آئین نامه اجرایی آن مصوب 1391 اینگونه تصریح نموده است که دارندگان وسایل نقلیه موتوری می بایست پس از هر تعویض پلاک نسبت به تنظیم سند رسمی نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی اقدام نمایند زیرا اسناد مرتبط با معاملات خودرو در دفتر اسناد رسمی صورت می پذیرد . بنابراین قانونگذار انتقالاتی که خارج از دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد را به رسمیت نمی شناسد و صدور سند مالکیت خودرو ( شناسنامه خودرو ) توسط نیروی انتظامی به هیچ وجه بیانگر بی نیاز بودن خریدار و فروشنده به تنظیم سند انتقال در دفتر خانه نمی باشد بلکه برگ سبز و شناسنامه خودرو از الزامات تعویض پلاک محسوب می شود .

 

قانون جدید رسمی خودرو

با توجه به اختلافات حاصل شده میان کانون سردفتران و نیروی انتظامی بر سر سند مالکیت بودن یا نبودن برگ سبز خودرو و همچنین سوال بر سر اینکه آیا تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ضروری است یا خیر ، دیوان عدالت اداری رای صادر نموده که در ادامه به آن میپردازیم .

*به موجب رای فوق الذکر تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی از حالت ضروری بودن به اختیار تبدیل شده است . بنابراین برگ سبز خودرو صادره توسط مراجع انتظامی جهت نقل و انتقال خودرو کافی است .

*شایان ذکر است که این موضوع در پی صدور بخش نامه توسط دادستان کل کشور در شهریور سال 1400 قطعی گردید و به موجب آن برگ سبز خودرو به منزله مالکیت آن شناخته شد و ثبت رسمی خودرو دیگر نیاز به ثبت در دفاتر اسناد رسمی ندارد .

در نتیجه پس از شهریور ماه سال 1400 الزام به حضور فروشنده در مراکز تعویض پلاک به منزله تنظیم سند رسمی خودرو بوده و برگ سبز خوردو نیز در حکم سند مالکیت می باشد .

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

 

رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند در رابطه با خودرو و وسایل نقلیه تا سقف 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد . همچنین مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند خودرو هایی با ارزشی بیش از 20 میلیون تومان ، دادگاه محل اقامت خوانده یا فروشنده می باشد .

*لازم به ذکر است که دادگاه محلی که انتقال سند خودرو باید در آن صورت میگرفته و همچنین دادگاه محل انعقاد قرارداد خودرو نیز صلاحت رسیدگی به دعوی الزام به تنظیم سند خودرو را دارند .

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم