اقرار و شرایط آن

اقرار و شرایط آن

اقرار و شرایط آن


اقرار و شرایط آن ۰ مفهوم اقرار 

اقرار از نظر لغوی به معنی تثبیت کردن چیزی یا کسی در مکانی است. مطابق ماده 1259 قانون مدنی ایران اقرار به معنی اخبار حقی برای غیر است که به ضرر خود فرد می باشد . در واقع معنای لغوی و اصطلاحی اقرار یکسان است چراکه اقرار،ادعای طرف مقابل دعوا را اثبات می نماید.

 

اقرار و شرایط آن

ویژگی های اقرار

  1. اقرار تحت عنوان اخبار شناخته می شود یعنی خبر دادن از امری موجود.
  2. اقرار مربوط به حق می باشد و حق اختیاری است که قانون جهت فعل یا ترک فعل برای اشخاص پیش بینی نموده است . بدین ترتیب اقرار می بایست اخبار به وجود حقی شود خواه به شکل مستقیم و خواه به شکل غیر مستقیم.
  3. اقرار به نفع غیر و به زیان خود شخص است. در صورتی که اقرار نفع خود شخص را به دنبال داشته باشد دیگر اقرار نبوده و ادعا محسوب می شود و در صورتی که متضمن نفع دیگری باشد، شهادت محسوب می شود.

شخصی که به حق غیر اقرار نموده و ضرر خود را سبب می گردد، مقر بوده و شخصی که اقرار به سود او است مقرله می باشد. همچنین موضوع و حقی که به وجود آن اقرار می شود مقر به است.

 

صحت اقرار

شرایطی که صحت اقرار را سبب می گردند عبارتند از:

  1. وجود خارجی امری که دلالت بر اقرار نماید.
  2. در اقرار لفظ خاصی لازم نبوده و با هر لفظی امکان پذیر می باشد. همچنین وقوع اقرار به هر زبانی معتبر بوده و قابل استناد است. در صورتی که شخصی توانایی تکلم نداشته باشد، اشاره او در صورت مبین بودن به اقرار، معتبر می باشد.
  3. صریح یا ضمنی بودن اقرار؛ اقرار ممکن است صریح یا ضمنی باشد که در صورت صریح بودن فرد به واسطه لفظی،  تمام یا قسمتی از دعوی مدعی را می پذیرد و در صورت ضمنی بودن اقرار مقر به واسطه لفظی، وجود امری را تصدیق می نماید.
  4. سکوت: با توجه به مطالب مزبور، سکوت به معنی اقرار نمی باشد زیرا ممکن است وسیله انکار و یا بی اعتنایی باشد. در صورتی سکوت اقرار محسوب می شود که اوضاع و احوال قطعی، دلالت بر اقرار نموده و یا طبق عرف نشانه اقرار باشد. به عنوان مثال سکوت شوهر در قبال فرزندی که همسر او در زمان زوجییت زاییده است، مطابق نظر فقیهان به منزله اقرار به فرزندی می باشد.
  5. منجز بودن: اقرار زمانی صحیح واقع می شود که معلق نبوده و منجز باشد.

 

شرایط مقر

اهلیت: اهلیت مقر صفتی ضروری جهت نفوذ اقرار می باشد . یعنی فرد اقرار کننده باید دارای بلوغ، عقل، رشد و قصد و اختیار باشد تا سبب نفوذ اقرار گردد .

 

شرایط مقرله

  • موجود بودن مقرله: مطابق با قانون، مقرله باید موجودیت داشته و توانایی دارا شدن آنچه به نفع او اقرار شده است را داشته باشد. بنابراین اقرار در صورتی که مقر له شخصی باشد که نطفه او هنوز منعقد نشده، صحیح نبوده و فاقد اعتبار است. البته اقرار به سود متوفی موثر بوده و اثر آن  به وراث او اختصاص می یابد.
  • اهلیت مقرله: منظوراز این اهلیت، اهلیت تملک بوده و کافی است که شخص، صلاحیت تملک حق خبر داده شده به سود او را داشته باشد و عدم اهلیت تصرف مقرله ملاک نمی باشد. مقرله باید معلوم باشد.

 

موجبات فساد اقرار

  1. بطلان اقرار به واسطه ارکان و شرایط ان
  2. غیر نافذ بودن اقرار به دلایلی از جمله اشتباه و اکراه
  3. عدم تطابق اقرار با قصد اخبار

 

اقرار در امور حقوقی چه تفاوتی با اقرار در امور کیفری دارد ؟

اثر دعوای حقوقی عموما مربوط به مسائلی است که سبب لطمه به مال فرد می‌شود درحالی که دعوای کیفری در صورت اثبات،موجبات مجازات فرد را فراهم می نماید و سبب از بین رفتن آبروی او و لکه‌ دار شدن سابقه او می گردد که اثر آن زندگی خانوادگی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. بدین ترتیب اقرار در امور حقوقی با امور کیفری اثر یکسانی ندارند.

در صورتی که فردی در یک دعوای حقوقی به موضوعی اقرار نماید، دادگاه دیگر نیازی به بررسی سایر ادله و اسناد نداشته و می‌تواند با استناد به اقرار فرد، حکم به محکومیت دیگری را صادر نماید البته همانگونه که ذکر شد در دعاوی حقوقی، حکم محکومیت تاثیری بر آبروی فرد نداشته و حداکثر ضرر مالی فرد را سبب می گردد. اما در صورتی که فردی در یک دعوای کیفری به جرمی اقرار نماید، این اقرار ممکن است موجبات مجازات و از دست رفتن آبروی فرد را فراهم نماید. بدین ترتیب دادگاه و قاضی نیز باید حساسیت بیشتری را در رابطه با این اقرار اعمال نمایند. اقرار در امور کیفری نیازمند تحقیق قاضی در رابطه با درستی و نادرستی آن میباشد و این اقرار در صورت هماهنگی  با سایر ادله، قابلیت استناد دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم