موارد بطلان وصیت نامه

موارد بطلان وصیت نامه

موارد بطلان وصیت نامه


موارد بطلان وصیت نامه

افراد مالک اموال خود هستند و قادر به هر گونه تصرفی در آن ها می باشند. مطابق قانون افراد می توانند اموال خود را بعد از مرگشان به دیگران انتقال داده و برای این اموال تعیین تکلیف نمایند .  در واقع پس از مرگ مالکیت اشخاص بر اموالشان محدود گشته و متوفی تنها قادر به تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به ثلث اموال خود می باشد که این تعیین تکلیف در قالب وصیت نامه انجام میگیرد.

وراث جهت تعیین و تکلیف مطالبات و اموال متوفی پس از مرگ باید در صورت وجود وصیت نامه ای از متوفی به سراغ آن رفته و این عمل را سبب گردند. البته مواردی نیز وجود دارد که وصیت نامه غیر نافذ باشد.

گاهی ممکن است متوفی ذیل وصیت نامه اعمال و رفتاری را که وراث مایل به انجام آن نیستند را خواسته  و یا مالی را به دیگری انتقال داده که عدم رضایت وراث را به دنبال داشته باشد. در این صورت امکان اعتراض برای وراث وجود دارد و حتی ممکن است خواسته های متوفی نامشروع و غیر قانونی باشد که موجبات ابطال وصیت نامه و یا درخواست ابطال آن از طرف ورثه یا افراد ذینفع را فراهم نماید.

 

موارد بطلان وصیت نامه

بطلان وصیت نامه

در نظر گرفتن  یک سری اصول کلی و ماهیتی حین تنظیم وصیت نامه توسط متوفی لازم و ضروری می باشد. یکی از قواعد و قوانینی که لازمه ی وصیت می باشد تصمیم گیری درباره ثلث اموال است، در صورت عدم پیروی متوفی از این قوانین، ممکن است به واسطه عدم وجود متوفی پس از مرگ میان وراث و یا موصی له اختلافاتی ایجاد شده و نسبت به مفاد وصیت نامه اعتراض شود.

در صورتی که وراث اعتراضی نسبت به وصیت نامه داشته  و یا آن را قابل قبول ندانسته و ادعای غیر مشروع بودن ان را داشته باشند، می بایست دلایل خود را مبنی بر غیر قانونی و غیر مشروع بودن وصیت نامه بیان دارند. زیرا بر قاعده صحت، اصل بر صحیح و نافذ بودن وصیت نامه ها بوده مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. البته ادعای خلافی که بر وصیت نامه وجود دارد نیز باید ثابت شود.

 

محرومیت وراث در وصیت نامه

محروم نمودن فرزندان از ارث در وصیت نامه غیرر ممکن بوده و هیچ پدر و مادری به هیچ وجه قادر به محروم نمودن فرزندان خود حتی به دلیل قاتل و یا معتاد بودن، نمی باشند. قید این موضوع در وصیت نامه وجاهت قانونی نداشته و قبل قبول نیست.

 

موارد بطلان وصیت نامه

مطابق با مطالب ذکر شده وصیت نامه نیازمند رعایت قوانین و اصولی، توسط نگارنده آن می باشد که در صورت عدم رعایت این قوانین امکان ایجاد اختلاف و دعوا میان ورثه و یا موصی له وجود داشته که ممکن است سبب ابطال وصیت نامه گردد . قواعدی که عدم توجه به آن، ابطال وصیت نامه را به دنبال خواهد داشت به شرح ذیل می باشد:

  1. در صورتی که متوفی تعدادی از وراث را ذیل وصیت نامه از ارث محروم نماید، وصیت نامه باطل خواهد بود.
  2. در صورتی که فرد قبل از تنظیم وصیت نامه اقدام به خودکشی نموده باشد، وصیت نامه او باطل خواد بود.
  3. اگر متوفی فاقد اهلیت باشد، وصیت نامه تنظیم شده توسط او نیز باطل می باشد. زیرا وصیت نامه عمل حقوقی است که دارای آثار حقوقی می باشد پس شخص برای انجام آن باید دارای اهلیت باشد.
  4. اگر متوفی نسبت به مال توقیف شده وصیت نموده باشد، وصیت نامه او فاقد اعتبار و باطل است.
  5. در صورتی که وصیت به قصد فرار از پرداخت دین باشد، باطل خواهد بود.
  6. در صورت وجود مدرکی بر مبنای رجوع متوفی از وصیت و اثبات آن، وصیت باطل خواهد بود.
  7. اگر متوفی دو وصیت مغایر با یکدیگر داشته باشد، هر دو وصیت باطل خواهد بود.
  8. وصیت به عملی نامشروع، بطلان وصیت نامه در پی خواهد داشت.
  9. اگر متوفی بیشتر از ثلث ترکه خود را به دیگری انتقال داده باشد، وراث باید نسبت به این وصیت رضایت داشته باشد در غیر این صورت وصیت نامه باطل است.

 

اصول و شرایطی که در تنظیم وصیت نامه باید رعایت گردد ؟

وصیت نامه  جهت عدم بطلان باید دارای اصول و شرایط شکلی باشد. باطل شدن وصیت نامه توسط عدم رعایت شرایط شکلی عبارت است از:

  1. در صورتی که وصیت نامه تنظیم شده به صورت سری بوده و بعد بی سوادی متوفی محرز گردد، وصیت نامه باطل خواهد شد.
  2. در صورت عدم تطابق وصیت نامه نوشته شده توسط متوفی با امضا، دست خط و یا مهر اصلی او، وصیت نامه باطل خواهد بود.
  3. در صورت جعل وصیت نامه اصلی، باید جعلی بودن وصیت نامه توسط وراث به اثبات رسد.

 

روند رسیدگی به چه صورت است ؟

اگر وراث یا افراد ذینفع اعتراضی به وصیت نامه داشته باشند، باید دادخواستی را تحت عنوان ابطال وصیت نامه در دفاتر خدمات قضایی تنظیم نمایند و دلایل و مدارک خود را به هنگام تشکیل جلسه دادگاه، ارائه نمایند. رسیدگی به این دعوی در دادگاه نزدیک محل سکونت متوفی می باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم