مقررات مالیاتی شرکت ها

مقررات مالیاتی شرکت ها

مقررات مالیاتی شرکت ها


مقررات مالیاتی شرکت ها

مطابق با قانون ایران، پرداخت مالیات  یکی از الزامات تحمیلی بر شرکت ها می باشد. هر یک از شرکت ها پس از ثبت، ملزم به انجام اقدامات لازم برای تعیین حوزه مالیاتی خود هستند که پس از آن، پلمپ دفاتر تجاری جهت حسابرسی دقیق تر به مالیات شرکت ها صورت می گیرد. در واقع مالیات از مسائلی است که اهمیت بسیاری داشته و از قوانین و مقررات خاصی برخوردار است.

 

مقررات مالیاتی شرکت ها

مقررات مالیاتی

شرکت‌ها بر اساس مقررات مالیاتی شرکت‌های ثبت‌شده در اداره ثبت، موظف به پرداخت مالیات می باشند . در صورتی که شرکت ها نسبت به مقررات مالیاتی توجهی ننمایند، تبعات سنگینی را متحمل خواهند شد. مانند محرومیت در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی و پرداخت جرایم مالیاتی.

اقدامات لازم جهت محاسبه مالیات و جریمه شرکت ها در اداره مالیات و به صورت علی الراس صورت می گیرد.

بر اساس مقررات مالیاتی ایران، سال مالی  از اهمیت ویژه ای در محاسبه مالی شرکت ها برخوردار می باشد. در واقع تعیین مالیات نیاز به مشخص شدن سال مالی شرکت دارد . به عبارت بهتر مالیات با محاسبه سود و زیان یک سال مالی تعیین می شود. پس از آن، شرکت باید بر اساس مقررات مالیاتی، اقدامات لازم را جهت تنظیم اظهار نامه و تراز نامه انجام دهد.

 

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم، از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی حاصل می شود . مطابق با قانون مالیات های مستقیم، شرکت ها نیز ملزم به پرداخت مالیات از مجموع درآمد فعالیت های انتفاعی خود هستند.

مطابق بند 1 قانون مالیات های مستقیم، شرکت ها علاوه بر پرداخت مالیات مستقیم، ملزم به پرداخت مالیات نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند می باشند.

 

کدام اشخاص حقوقی معاف از پرداخت مالیات می باشند ؟

مطابق مقررات مالیاتی،افراد مشمول مالیات به شرح ذیل می باشند:

  • موسسات دولتی، وزارتخانه ها و دستگاه هایی که بودجه آن کاملا از سوی دولت و یا شهرداری تامین می شود. این شرکت ها باید مالیات خود را ظرف 4 ماه پس از سال مالی در حوزه مالیاتی خود، پرداخت نمایند . مالیات تعلق گرفته به این شرکت ها ده درصد از مبلغ کل درآمد مشمول مالیات می باشد .
  • شرکت های که بخشی از بودجه آنها به دولت و یا شهرداری تعلق دارد. این شرکت ها به دو دسته ذیل تقسیم می شوند:
    • سهم دولت در آن بیش از 50 درصد باشد . که در این صورت نرخ مالیات به نسبت ده درصد از درامد سهم دولت می باشد.
    • سهم دولتی کمتر از 50 درصد یا مساوی باشد: تنها سهم خصوصی شامل معافیت مالی می گردد.
  • مقررات مالیاتی شرکت های خصوصی

 

شرکت های سهامی

شرکت‌های سهامی  خاص و عام یکی از انواع شرکت‌هایی می باشند که در ایران ثبت می‌شود. در رابطه با هر یک از این شرکت‌ها نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • کاهش نرخ مالیات فروش سهام: نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام، طبق مقررات مالیاتی جدید، از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد کاهش نموده است.
  • معافیت از مالیات بر درآمد افزایش سرمایه: مطابق با مقررات مالیاتی سال 1397، اگر افزایش سرمایه به موجب سود تقسیم نشده صورت گیرد، شمال معافیت از مالیات سرمایه افزایش یافته می شود. معادل ده درصد از مالیات شرکت های سهامی پذیرفته شده در بورس، از سال پذیرش تا سال حذف آن ها در فهرست نرخ ها، بخشیده می شود.

 

مالیات شرکت های با مسئولیت محدود، نسبی، مختلط ها و تضامنی

پس از کسر مالیات از ده درصد کل درآمد شرکت، باقی درآمد مشمول مالیات شرکت بر اساس اساسنامه شرکت و یا سرمایه یا سهم الشرکه، تقسیم شده و سهم هر کدام مشمول مالیات به نرخ خواهد بود.

 

مالیات موسسات غیر تجاری

اشخاص حقوقی غیر تجارتی ایرانی که برای تقسیم سود تشکیل نشده اند، اگر فعالیت انتفاعی داشته و جمع فعالیت های آن، سودی را به همراه داشته باشد، سود حاصل شده از درآمد، مشمول مالیات به نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم می گردد.

 

مالیات شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی نیز مانند سایر شرکت ها، ملزم به پرداخت مالیات بر درامد می باشند.

لازم به ذکر است که مدیران  این شرکت ها، دارای مسئولیتی تضامنی، نسبت به پرداخت مالیات هستند.

قبل از انحلال شرکت های تعاونی باید اظهار نامه ای تحت عنوان اظهار نامه دارایی توسط مدیر شرکت، تکمیل شده و به اداره مالیاتی تسلیم گردد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم