سرنوشت فرزندان نامشروع

سرنوشت فرزندان نامشروع

سرنوشت فرزندان نامشروع


سرنوشت فرزندان نامشروع

فرزند نامشروع همانگونه که از نامش پیداست، عنوانی است که به کودک حاصل شده از رابطه نامشروع اطلاق می گردد. حقوق فرزند حاصل از رابطه نامشروع در ایران با حقوق فرزند عادی تفاوت دارد که در ادامه به برسی این حقوق خواهیم پرداخت.

 

سرنوشت فرزندان نامشروع

آیا به فرزندان نامشروع ارث تعلق می گیرد ؟

یکی از مسائلی که در رابطه با طفل نامشروع همواره مورد بحث بوده، مسئله ی ارث بردن او می باشد. مطابق ماده 884 قانون مدنی، یکی از موانع ارث، ولادت زنا می باشد و طبق آن ارثی به ولد زنا تعلق نمی گیرد. در صورتی که حرمت رابطه میان زن و مرد نسبت به یکی ثابت و به دیگری دارای شبهه باشد، طفل تنها از این طرف ارث می برد و بالعکس.

ارث نبردن کودک نامشروع  به این دلیل است که رابطه نامشروع و زنا، از ایجاد نسب قانونی و شرعی جلوگیری می نماید. بنابر این فرزند نامشروع به هنگام فوت والدین خود از انها ارث نبرده و ترکه متوفی میان سایر ورثه تقسیم می گردد. اما مطابق با ماده مزبور، امکان ارث بردن کودک نامشروع از یکی از ابوین خود که نسبت به ممنوعیت زنا اطلاع نداشته و یا زنا به شبهه و اشتباه انجام شده، وجود دارد. در واقع کودک رابطه نسبی قانونی و شرعی با او داشته و ارث نیز به آن تعلق می گیرد. در صورتی که هر دو طرف در اشتباه و شبهه باشند، زنا صورت نگرفته و کودک حاصل از این رابطه نیز مشروع بوده و نسبت به هر دوی آن ها نسب قانونی دارد.

 

صدور شناسنامه برای ولد زنا ( فرزند نامشروع )

مطابق با قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران، وظیفه تهیه شناسنامه برای کودک نامشروع به عهده زانی (پدر طبیعی کودک) می باشد. در صورت مشخص نبودن نام پدر و مادر طفل نامشروع، نام پدر و مادر او به طور فرضی در نظر گرفته شده و شناسنامه صادر می گردد.

اگر میان پدر و مادر طفل محرمیت وجود داشته اما ثبت نشده باشد، شناسنامه کودک با حضور والدین او صادر می شود. در صورت عدم توافق زن و مرد، شناسنامه کودک به نام طرف مراجعه کننده صادر می شود.

 

حضانت کودک نامشروع برعهده ی چه کسی می باشد ؟

تفاوتی میان حضانت فرزند عادی و فرزند نامشروع  وجود نداشته و وظیفه نگهداری از آن ها به عهده والدینشان می باشد. اگرچه طفل نامشروع نسب قانونی با پدر و مادر خود ندارد اما به هر حال باعث به دنیا آمدن او شده و وظیفه نگه داری از او را هم عهده دار هستند. این وظیفه در قانون نیز مقرر شده و افراد موظف به انجام آن هستند و در صورتی که در نگهداری از کودک کوتاهی کرده و موجبات زیان به کسی را فراهم آورند، مسئول جبران خسارت آن هستند.

به طور کلی مسئله حضانت فرزندان نامشروع همانند کودکان عادی بوده و در صورت عدم توافق والدین بر سر حضانت، سرپرستی و حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است و پس از آن سرپرست کودک با توجه به صلاح او تعیین می گردد.

 

ولایت کودک نامشروع

ولایت یک مسئله اجباری بوده و حقی است که به گردن پدر و جد پدری کودک می باشد. این حق قابلیت اسقاط و انتقال به دیگری را ندارد . بنابر این حتی در صورت نامشروع بودن کودک، پدر و جد پدری ولی او بوده ونسبت به او ولایت دارند.

 

نفقه فرزند نامشروع

نفقه، هزینه هایی است که برای یک زندگی متعارف لازم بوده و همچنین امری واجب برای فردی است که وظیفه پرداخت آن را دارد. پرداخت نفقه مطابق قانون بر عهده پدر خانواده بوده و یکی از نتایج ولایت می باشد و از این نظر تفاوتی میان فرزند نامشروع و فرزند عادی وجود ندارد. میزان نفقه نیز مطابق با نیاز های کودک و شرایط اجتماعی او، توسط کارشناس دادگستری مشخص می شود.

بنابراین اگر پدر طفل نامشروع مشخص باشد، وظیفه گرفتن شناسنامه و پرداخت نفقه به عهده اوست. در صورت ناتوانی او نسبت به پرداخت نفقه، تامین نفقه کودک با جد پدری خواهد بود. اگر پدر و جد پدری مشخص نباشد و یا هر دو نسبت به پرداخت نفقه ناتوان باشند، پرداخت نفقه و نیز اخذ شناسنامه بر عهده مادر طفل می باشد.

کودکان حاصل از روابط نامشروع تنها در حقوق و تکالیف مربوط به  والدین خود با فرزندان قانونی تفاوت دارند و در دیگر جنبه های زندگی انسانی و اجتماعی همچون افراد عادی دارای حق و تکلیف هستند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم