مفهوم شیپینگ اوردر،آشنایی با مراحلی کلی آن

مفهوم شیپینگ اوردر،آشنایی با مراحلی کلی آن

مفهوم شیپینگ اوردر،آشنایی با مراحلی کلی آن


مفهوم شیپینگ اوردر،آشنایی با مراحلی کلی آن

امروزه بیش از 80 درصد حمل و نقل کالاها، از راه دریاها انجام می شود. نکات و مفاهیم گسترده ای در حمل و نقل دریایی وجود دارد که آگاهی از آن بسیار حائز اهمیت است. یکی از مسائل مطرح در حمل و نقل دریایی، آشنایی با مفهوم شیپینگ اوردر می باشد. شیپینگ اوردر از ترکیب واژه های shiping و order تشکیل شده است که به ترتیب به معنای کشتی و سفارش می باشند. شیپینگ اوردر معمولا جهت حمل و نقل دریایی استفاده می شود. در ادامه این نوشتار، به برسی شیپینگ اوردر و مراحل آن، خواهیم پرداخت.

 

مفهوم شیپینگ اوردر،آشنایی با مراحلی کلی آن

مراحل شیپینگ اوردر

مرحله اول

بازاریابی و همچنین معرفی سرویس های حمل شرکت به مشتریان توسط بازاریاب ها، اولین مرحله از شیپینگ اوردر بوده که ممکن است به صورت تلفنی و یا حضوری انجام شود. بدین ترتیب که بازاریاب ها فایلی را برای مشتریان تهیه می کنند که در آن نحوه کار هر شرکت، مسیر های مورد استفاده و کالای صادراتی هر شرکت، درج گردیده تا هنگام اعلام نرخی ویژه برای مسیری خاص، توسط کرییر ها و شرکت های کشتیرانی، بلافاصله نرخ خود را از طریق اعلام آمادگی از بانک اطلاعاتی خود به شرکت های صادراتی فعال، ارائه نمایند.

نکته- نرخی که خطوط کشتیرانی و کرییر ها به فورواردرها اعلام می نمایند و نیز نرخی که فورواردر ها به مشتریان اعلام می نمایند، باید به صورت تمامی هزینه های حمل محاسبه شده باشد. یعنی تمامی هزینه های حمل بار در آن لحاظ شده است. علاوه بر آن هزینه هایی از جمله کارمزد کار با ترمینال، صدور بارنامه، صدور تکس ریلیز، هزینه حق توقف، اصلاحیه بارنامه، هزینه های متمم و … به این نرخ اضافه خواهد شد که در اعلام نرخ های کتبی نیز لحاظ نخواهد شد.

برخی از این هزینه ها نیز توسط انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و یا سازمان دریا نوردی و بنادر، به صورت سالانه برای اطلاع عموم اعلام می گردد. برخی از این هزینه ها عبارتند از هزینه صدور تکست ریلیز، بارنامه، تی اچ سی و هزینه حق توقف.

 

مرحله 2

دومین مرحله از شیپینگ اوردر تماس مشتری با مسئولان فروش و بازاریاب ها برای اطلاع از قیمت ها می باشد.

نکته: استعلام قیمت از شرکت های مختلف، اقدامی است که معمولا شرکت ها برای حمل محمولات خود، انجام می دهند. در واقع بهتر است که بازاریاب از نرخ مورد نظر مشتری مطلع شده تا توانایی چانه زدن با خط کشتیرانی و دریافت قیمتی مناسب را داشته باشد.

 

مرحله 3

یافتن بهترین نرخ با کمترین میزان ترانزیت و نیز بهترین سرویس دهی کشتی و برسی برنامه حرکت کشتی ها، مستلزم پیگیری توسط مسئولین فروش شرکت های حمل و نقل بین المللی می باشد.

نکته: برسی وضعیت بازار به صورت هفتگی توسط مسئولین فروش، برای تمامی مسیر های روتین و کالای معمولی لازم بوده و همواره باید فایل هایی آماده جهت ارائه سریع نرخ ها به مشتریان داشته باشند.

نکته: بهترین روش برای استعلام قیمت از خطوط کشتیرانی، ارسال به شکل مکتوب و از طریق ایمیل و نیز ذخیره پاسخ کشتیرانی در ایمیل می باشد . سرعت ارائه خدمات، با فایل بندی و تهیه بانک اطلاعاتی مناسب و منظم پیشرفت خوبی خواهد داشت.

 

مرحله 4

بهتر است تا اعلام نرخ به مشتریان (توسط مسئولین فروش) و درخواست تایید نرخ از سوی مشتری به شکل مکتوب انجام شده و اعتبار نرخ کرایه حمل در آن مدت به همراه مشخصات کالا و بسته بندی آن ذکر شود.

 

مرحله 5

ارسال درخواست رزو کاتینر به خط کشتیرانی از طریق ایمیل، مرحله ای است که پس از تایید نرخ توسط مشتری باید انجام شود. این درخواست شامل موارد ذیل است:

  • نوع و تعداد کانتینر درخواستی
  • نوع محموله
  • نوع بست بندی
  • بندر مبدا و بندر مقصد
  • مقصد نهایی
  • نرخ توافقی با خط
  • محل پرداخت کرایه حمل

 

مرحله 6

شرکت کشتیرانی می بایست یک شماره رزرو کانتینر در پاسخ به درخواست، اعلام نماید.

نکته: برخی شرکت های کشتیرانی تعهد نامه هایی را برای بعضی مسیر ها از صاحب کالا دریافت  می نمایند.

 

مرحله 7

ارسال کلیه تعهد نامه ها توسط مسئولین و اعلام شماره رزرو به مشتری و نماینده او در محل قرارگیری.

 

مرحله 8

اطلاع از زمان تحویل اسناد به دفتر کشتیرانی مستلزم پیگیری بخش ترافیک با مشتری یا نماینده او در محل تحویل بار می باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم