تجارت بین الملل، مزایا و معایب آن

تجارت بین الملل، مزایا و معایب آن

تجارت بین الملل، مزایا و معایب آن


تجارت بین الملل، مزایا و معایب آن

تجارت بین الملل عنوانی است که به مبادلات آزاد، عادلانه و متقابل کالا و یا خدمات میان دو کشور، اطلاق می گردد. هدف از این امر تامین خواسته های موجود، تامین نیاز های خاص و یا عملکرد متناسب با سبد اقتصادی یک کشور بوده که در قالب صادرات و واردات اعمال می گردد.

 

تجارت بین الملل، مزایا و معایب آن

نحوه عملکرد تجارت بین المللی

تجارت بین الملل وجود اقتصاد جهانی را سبب گردیده و قیمت ها، عرضه و تقاضا در آن تحت تاثیر وقایع جهانی قرار می گیرند. به عنوان مثال افزایش هزینه نیروی کار می تواند متاثر از تغییر سیاسی در آسیا باشد. بدین ترتیب با افزایش هزینه در تولید یک شرکت مستقر در مالزی روبه رو خواهیم بود که افزایش قیمت شارژ در بازار محلی را نیز سبب می گردد.

 

افزایش کاربرد معاملات در سطح جهانی

تجارت جهانی امکان استفاده موثرتر از منابع را برای کشور های ثروتمند ایجاد نموده که شامل نیروی کار، فناوری و یا سرمایه می باشد.

با توجه به اینکه کشور ها دارای منابع طبیعی مختلف و دارایی هستند، ممکن است برخی کشورها همان کالاها را با کارآیی بسیاری تولید نموده و آن را با قیمتی ارزان تر از سایر کشور ها به فروش برسانند. در صورت عدم تولید کالایی موثرتر توسط یک کشور، میتوان آن را در قالب تجارت با کشوری دیگر به دست آورد. این امر تحت عنوان تخصص در تجارت بین الملل شناخته می شود.

 

انواع تجارت بین الملل

تجارت بین الملل را از منظر اهداف کاری به سه نوع عمده تقسیم نموده اند که شامل:

  • واردات: خرید کالا و خدمات از کشور های خارجی به دلیل عدم توانایی تولید آن به مقدار کافی در کشور را واردات می گویند. به عنوان مثال 82% از نفت خام مورد نیاز هندوستان از کشور هایی مانند ونزوئلا و امارات وارد می شود زیرا این کشور ها میدان های نفتی عظیمی دارند. بدین ترتیب امارت نیز محصولاتی از جمله پوشاک و محصولات کشاورزی را از هند وارد می کند زیرا واردات این محصولات آسانتر و ارزانتر از تولید آن در کشور خود می باشد.
  • صادرات: صادرات نیز همچون واردات نوعی تجارت بین المللی بوده که مبنای آن فروش کالا و خدمات تولیدات داخلی به سایر کشور های خارجی می باشد. تئوری این امر دقیقا بر عکس واردات است. به عنوان مثال محصولاتی از جمله آهن و فولاد، سنگ معدن خام، پلاستیک، دانه های روغنی، مواد شیمیایی غیر آلی، توسط هند به چین صادر می شود. بدین ترتیب چین نیز محصولاتی را از جمله ابریشم، تجهیزات الکتریکی، سوخت های مدنی، مواد شیمیایی آلی و کود ها به هند صادر مینماید. این کالا ها برای نهایت استفاده از ظرفیت تولید مربوطه، میان هر دو کشور مبادله می شوند.
  • صادرات مجدد: یک شکل خاص از تجارت بین المللی وجود دارد که هر دو تجارت واردات و صادرات را در بر می گیرد. در واقع کالا یا خدمات یک کشور برای امکان صدور بیشتر به سایر کشور ها وارد کشوری دیگر می شود. یعنی کالاهای وارداتی در کشور وارد کننده مورد استفاده و فروش قرار نمیگیرند. بدین ترتیب مقداری از ارزش کالا قبل از صدور دوباره آن توسط کشور وارد کننده اضافه می شود. به عنوان مثال وارد کردن لاستیک از تایلند به هند و صادر نمودن دوباره آن به کشوری دیگر مانند چین تحت عنوان صادرات مجدد شناخته شده است.

 

مزایای تجارت بین الملل

  1. کشور ها با بهره گیری از تجارت بین الملل قادر به تمرکز بر تولید کالا و خدمات مختص مهارت ها، جغرافیا و ظرفیت آن ها می باشند.
  2. تجارت بین الملل به دست آمدن کالا ها و خدمات با قیمت های مقرون به صرفه و کیفیت بالا را سبب گردیده و از این طریق نیاز های خاص افراد را برآورده می نماید.
  3. تجارت بین الملل، رقابت در بازار محلی را ایجاد نموده و تامین کنندگان و تولید کنندگان داخلی ظرفیت های خود را با هدف هایی از جمله منحصر به فرد کردن رقابت خارجی تقویت می کنند.
  4. تعدادی از کشور ها برای تسهیل تجارت بین الملل قرارداد های تجاری منحصر به فردی را منعقد نموده اند که بر اساس آن فناوری از کشور های پیشرفته تر به کشور های کمتر توسعه یافته منتقل می شود. در نتیجه کشور ها از این طریق قادر به توسعه توانایی های تولیدی خود می باشند.

 

معایب تجارت بین المللی

  1. تجارت بین المللی وابستگی بسیاری به کالا ها و خدمات کشور های دیگر ایجاد می کند.
  2. ارتباطات، حمل و نقل، تدارکات و مسافت در تجارت بین الملل هزینه های بسیار زیادی دارند.
  3. حوادث غیر مترقبه عدم اطمینان و خطر در تجارت جهانی را سبب می گردد.
  4. دولت ها محدودیت های وارداتی، گمرکی و صادراتی را در تجارت بین الملل اعمال می نمایند.
  5. مشکلات مبنی بر پرداخت، ارز، اسناد و اطلاعات از دیگر معایب تجارت بین المللی محسوب می شوند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص واردات و صادرات و موضوعات پیرامون تجارت بین الملل، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم