گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت


گواهی انحصار وراثت

مطابق قانون مدنی ایران و عرف رایج مملکت، ماترک و هر چیزی که از متوفی به جا مانده و مالیت داشته باشد پس از وفات شخص به ورثه ی او منتقل می شود.

در رابطه با تقسیم ترکه، وصیت متوفی نیز موثر است و متوفی قادر به وصیت نسبت به یک سوم اموال خود می باشد و در صورت وصیت نسبت به مازاد اموال، اجازه ی ورثه لازم است. در صورت موافقت وراث با وصیت مازاد اموال، وصیت متوفی اجرا می شود در غیر این صورت اثر حقوقی نداشته و اموال بنابر میزان سهم الارث هر یک از ورثه تقسیم می گردد.

قانون وراث را در سه طبقه اولویت بندی نموده است که در صورت حضور افراد طبقه اول، افراد طبقه دوم و به همین ترتیب افراد طبقه سوم در صورت حضور افراد طبقه دوم، مالی را از متوفی به ارث نمی برند.

*همسر متوفی از این قاعده مستثناست و به میزان سهم الارث خود در همه ی طبقات ارث می برد.

افراد طبقه اول شامل پدر، مادر و فرزندان می باشند که در صورت فوت فرزندان نوه ها و همسر متوفی جایگزین میگردد.

افراد طبقه دوم شامل پدربزرگ، مادر بزرگ، خواهر و برادر و در صورت فوت آن ها فرزندان و همسر متوفی میشود.

افراد طبقه سوم شامل همسر متوفی، عمو، عمه، خاله و دایی می باشند که در صورت نبودن آن ها فرزندانشان در دایره شمول افراد طبقه سوم قرار خواهند گرفت.

در صورت نبودن نسبت های مزبور، ارث به خاله، دایی، عمه و عموی پدر و مادر متوفی می رسد.

 

گواهی انحصار وراثت

گواهی حصر وراثت

مشخص شدن وراث متوفی از نظر اینکه چند نفر بوده و چه اشخاصی هستند، به موجب مدرکی قانونی تحت عنوان گواهی انحصار وراثت امکان پذیر می باشد که در آن میزان ارث هر کدام از ورثه نیز مشخص می شود.

موجودیت گواهی انحصار وراثت جهت اقاداماتی از جمله تقسیم ترکه، مراجعه به ادارات دولتی، وصول طلب و … ضروری است و به دو صورت محدود یا نامحدود صادر می شود.

  • گواهی انحصار وراثت به شکل محدود: گواهی انحصار وراثت محدود در صورتی که ارزش اموال به جا مانده از متوفی تاسقف 500 میلیون ریال یا کمتر باشد، توسط شورای حل اختلاف صادر می شود.
  • گواهی انحصار وراثت نامحدود: گواهی انحصار وراثت نامحدود به ماترک بیش از 500 میلیون ریال تعلق گرفته و صادر می شود.

تفاوت این دو گواهی حصر وراثت مربوط به تشریفات صدورشان می باشد . به این صورت که در انحصار وراثت نامحدود باید اسامی وراث و میزان سهم الارث آنان در روزنامه های کشور توسط شورای حل اختلاف و در یک نوبت چاپ شود. این کار به این منظور انجام می شود که اگر شخص ثالثی در اموال به جا مانده از متوفی ذینفع باشد، اعلام کند و تا حدود یک ماه پس از این تشریفات گواهی صادر می شود . این در حالیست که گواهی انحصار وراثت محدود این تشریفات را ندارد.

بنابر این صدور این گواهی برای انجام اموری از جمله تقسیم سهم الارث، انتقال ترکه و اموری دیگر همچون مطالبه مهریه ضروری می باشد.

به عنوان مثال: در صورت مطالبه مهریه توسط همسر متوفی،گواهی حصر وراثت از مدارک مورد نیاز بوده و چنانچه متوفی مالی داشته باشد، پرداخت بدهی اش دررابطه با مهریه در اولویت می باشد و در این صورت مابقی اموال میان وراث تقسیم خواهد شد. مطابق مطالب مذکور گواهی انحصار وراثت، وسیله ای جهت احقاق حق هر فرد ذینفعی  می باشد و هر فردی که از ماترک متوفی نفعی داشته باشد، قادر به تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت بوده و قابلیت اعتراض به مفاد آن را بدون محدودیت زمانی دارد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی انحصار وراثت

گواهی فوت

گواهی فوت به همراه تصویر برابر اصل شده ی آن، هنگام تنظیم دادخواست انحصار وراثت لازم می باشد.

 

استشهادیه

استشهادیه محضری یکی دیگر از مدارک مورد نیاز، جهت اخذ گواهی انحصار وراثت میباشد که نیاز به تنظیم  در دفاتر ثبت اسناد رسمی دارد، به این صورت که سه نفر از افرادی که نسبت به وراث متوفی شناخت دارند، فرم مخصوصی را که دفاتر آماده نموده اند امضا و گواهی می کنند.

 

گواهی مالیات بر ارث

در صورتی که اموال به جا مانده از متوفی دارای ارزشی بیش از 50میلیون تومان باشد، پرداخت مالیات آنها جهت تقسیم و یا انتقال اموال ضروری است. در رابطه با افرادی که قبل از سال 1395 فوت شده اند، تسلیم اظهار نامه مالیات بر ارث ضروری می باشد اما نیازی به پرداخت مالیات نیست.

 

تصاویر شناسنامه متوفی و وراث او
  • عقد نامه یا رونوشت آن برای متوفیان دارای همسر
  • وصیت نامه متوفی در صورت وجود

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به درخواست گواهی انحصار وراثت

مرجع صالح جهت رسیدگی به درخواست گواهی حصر وراثتت، شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی می باشد . پس از برسی اسناد و مدارک، یک نوبت آگهی در روزنامه های کشور چاپ شده و در صورتی که هیچکس ادعای نفعی نداشته باشد، با گذشت یک ماه قاضی گواهی حصر وراثت را صادر می کند.

این گواهی با تقسیم ترکه متفاوت است و در واقع مدرکی مورد نیاز برای این امر می باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم