وجه التزام درقرارداد ها

وجه التزام درقرارداد ها

وجه التزام درقرارداد ها


وجه التزام درقرارداد ها

امروزه بسیاری از افراد فعالیت های خود را در قالب قراردادها  انجام می دهند . از جمله مواردی که رعایت کردن آن لازمه انعقاد هر قرارداد است، پایبندی به قرارداد تنظیم شده و انجام مسئولیت های آن می باشد . ضرورت پایبندی به قرارداد ها به حدی است که موادی را در قانون مدنی به خود اختصاص داده است و قانونگذار خساراتی را در صورت عدم انجام تعهد پیش بینی نموده است . یکی از مورادی که در مورد قرارداد ها وجود دارد وجه التزام می باشد که به معنای عهده دار شده کاری یا ملزم شدن به امری است . اما در اصطلاح حقوقی از وجه التزام، به عنوان نوعی شرط ضمن عقد یاد می شود که برای ضمانت اجرای قرارداد، در آن گنجانده می شود .

 

وجه التزام درقرارداد ها

وجه التزام

قراردادهایی که مابین اشخاص تنظیم می شوند لازم الاجرا می باشد. در واقع طرفین مکلف و موظف به اجرای آن هستند. در صورتی که یکی از طرفین در موعد تعیین شده به تعهد خود عمل ننماید، می بایست مبلغی را به عنوان خسارت به طرف مقابل پرداخت نماید . این مبلغ در حقوق، تحت عنوان وجه التزام شناخته می شود.

 

انواع وجه التزام

تخلف متعهد از تعهد خود به دو شکل ذیل می باشد:

  1. تعهد به طور کلی انجام نشود. در این حالت ممکن است که مبلغی مقطوع به عنوان وجه التزام و خسارت عدم انجام تعهد در قرارداد تعیین شده باشد که تحت عنوان خسارت عدم انجام تعهد شناخته می شود.
  2. تعهد با تاخیر انجام شود. در این حالت ممکن است مبلغی به عنوان وجه التزام برای هر روز تاخیر تعیین شده باشد که تحت عنوان خسارت تاخیر در انجام تعهد شناخته می شود.

 

تعیین میزان وجه التزام

نکته حائز اهمیت این است که تعیین مبلغ وجه التزام توسط طرفین و با توافق آن ها انجام می شود در حالی که تعیین میزان خسارت تاخیر تادیه توسط دادگاه ها با توجه به شاخص سالانه تورم می باشد.

شایان ذکر است که قاضی قادر به تغییر میزان وجه التزام مندرج در قرارداد نمی باشد. یعنی متعهد در صورت نقض عهد، حتی اگر هیچ خسارتی به متعهد له وارد نشده باشد، ملزم به پرداخت مبلغ وجه التزام است.

 

ویژگی شخص مطالبه گر

کسی که خواهان مطالبه وجه التزام است می بایست تعهدات خود را به طور کامل انجام داده باشد.

 

قوه قاهره و وجه التزام

مطالبه وجه التزام زمانی امکان پذیر است که نقض عهد رخ داده و خسارت قابل مطالبه باشد.

  • در رابطه با تعهد به وسیله، مطالبه وجه التزام زمانی امکان پذیر است که عدم کوشش متعارف متعهد در اجرای تعهد ثابت شود.
  • در مورد تعهد به نتیجه، مطالبه وجه التزام زمانی امکان پذیر است که عدم اجرای تعهد به واسطه قوه قاهره رخ نداده باشد. در صورت بروز قوه قاهره وجه التزام تنها زمانی قابل مطالبه می باشد که متعهد اجرای تعهد را تضمین نموده باشد.

 

انتخاب بین اجرای اصل تعهد و یا پرداخت وجه التزام

زمانی که وجه التزامی در قرارداد تعیین شده باشد، اصولا متعهد قادر به انتخاب میان اجرای اصل تعهد و یا پرداخت وجه التزام نمی باشد و باید اصل تعهد را اجرا نماید. در صورت منتفی شدن اجرای اصل تعهد، متعهد موظف به پرداخت وجه التزام خواهد بود.

بدیهی است در صورت توافق طرفین، متعهد قادر است تا وجه التزام را پرداخت نموده و از اجرای اصل تعهد معاف گردد. این توافق صحیح و نافذ خواهد بود.

لازم به ذکر است که جمع بین انجام تعهد و اخذ خسارت ممنوع می باشد. مگر در مواردی که خسارت برای تاخیر در انجام تعهد باشد.

 

تبعیت وجه التزام از عقد

وجه التزام ماهیتا نوعی شرط جهت حصول نتیجه می باشد. زیرا در واقع در صورت بروز نقض عهد، متعهد مدیون شده و موظف به پرداخت وجه التزام خواهد بود. وجه التزام از عقد اصلی بین طرفین تبعیت نموده و در صورت فسخ، بطلان و یا اقاله قراداد، وجه التزام نیز قابل مطالبه نخواهد بود. تنها در صورتی امکان مطالبه وجه التزام در بطلان قرارداد نیز وجود خواهد داشت که شرط وجه التزام مستقل از عقد اصلی باشد.

 

تفاوت شرط ضرر و زیان در عقد با شرط وجه التزام

برخی از عبارت های حقوقی تشابه ظاهری داشته اما بار حقوقی آن ها متفوت است. شرط ضرر و زیان و شرط التزام وجه از این دسته از عبارتهای حقوقی هستند. در شرط ضررو زیان اثبات خلف وعده و  ورود ضررو زیان لازم است در صورتی که در شرط وجه التزام نیازی به اثبات ورود ضرر نبوده و صرف ثابت نمودن خلف وعده کافی است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص مطالبه وجه التزام عقود، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم