نفقه معوقه و راه های پرداخت آن

نفقه معوقه و راه های پرداخت آن

نفقه معوقه و راه های پرداخت آن


نفقه معوقه و راه های پرداخت آن

پرداخت نفقه یکی از وظایفی است که مرد، پس از ثبت ازدواج دائم در قبال زن دارد. نفقه عبارت است از مخارج زندگی و زوجه از جمله خوراک، پوشاک، لوازم خانه، بهداشت و مخارج که مرد موظف به پرداخت ماهانه آن به همسر خود می باشد. در صورتی که مردی از پرداخت نفقه خودداری نماید زن قادر به ارائه ادعای قانونی جهت مطالبه آن می باشد.

نفقه‌ی معوقه نیز زمانی مطرح می شود که پرداخت آن به تاخیر افتاده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به نفقه معوقه، با ما همراه باشید.

 

نفقه معوقه و راه های پرداخت آن

مفهوم نفقه معوقه

همانطور که ذکر شد نفقه مبلغی است که پس از ازدواج دائم به زن تعلق می‌ گیرد . نفقه معوقه همانطور که از نامش پیداست، نفقه‌ای است که مرد پرداخت آن را به تعویق انداخته است. در واقع اگر نفقه زن به مدت سه ماه کامل پرداخت نشود، نفقه از نوع معوقه محسوب می گردد.

 

موارد تعیین میزان نفقه

میزان نفقه تا زمان توافق زوجین برای خرج های زندگی مشترک، به توافق آن دو بستگی داشته و هر مبلغی را در بر می گیرد. اما در صورتی که این موضوع به دعوی قانونی تبدیل شود، تعیین میزان آن به عهده کارشناس نفقه و در دادگاه می باشد. کارشناس نیز با توجه به موارد ذیل میزان نفقه را مشخص می‌کند:

  1. متناسب با شان اجتماعی زن
  2. وضعیت زندگی زوجه قبل از ازدواج
  3. تحصلیات زوجه
  4. ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های خاص زوجه
  5. شرایط مالی زوج
  6. اشتغال یا عدم اشتغال زن و …

اگر مبلغ تعیین شده توسط کارشناس مورد تایید مرد و زن نباشد، هر دو می توانند مراتب خود را تا یک هفته ارائه نموده تا کارشناس دوباره مبلغی را برای آن تعیین نماید.

 

نفقه معوقه در دوران طلاق

نفقه معوقه زن علاوه بردوران زندگی مشترک، بر دوران طلاق نیز صدق می کند . زیرا پرداخت نفقه از وظایف زوج در قبال زوجه بوده  و در صورتی که این مبلغ توسط زوج پرداخت نشده باشد، زوج  باید آن‌ها را حتی در دوران طلاق به زوجه تقدیم نماید. تنها زمانی پرداخت نفقه وظیفه مرد نخواهد بود که طلاق به طور کامل انجام شده باشد. البته در صورت رجعی بودن طلاق، مرد تا پایان عده زن موظف به پرداخت نفقه می باشد. درادامه به مطالبه نفقه معوقه پس از طلاق خواهیم پرداخت.

 

نفقه معوقه در صورت طلاق

لازم به ذکر است که در موضوع  نفقه زن در طلاق، در صورتی که زن و مرد زمانی که در دوران طلاق هستند و تکلیف مواردی مانند حق حضانت فرزندان، مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام زوجیت  و غیره را تعیین کرده باشند و طلاق ثبت شده باشد، دیگر زن نمی‌تواند اقدامی نسبت به تغییر وضعیت این موارد داشته باشد.

به عنوان مثال در صورتی که زن و مرد حین طلاق نسبت به پرداخت بخشی از مهریه و بخشیدن بخش دیگر آن توافق نموده باشند و طلاق هم صورت گرفته باشد زن دیگر قادر به دریافت باقی مهریه خود نمی باشد زیرا خطبه‌ ی طلاق جاری شده و زن نیز حین طلاق از این موضوع اطلاع داشته. همین مورد شامل  نفقه نیز می گردد. در واقع اگر عدم ادعای زوجه نسبت به نفقه های معوقه خود در سند طلاق نوشته شده باشد، زوجه دیگر قادر به زنده کردن نفقه معوقه خود نخواهد بود.

 

مراحل دریافت نفقه معوقه

  1. در مرحله اول باید دادخواستی را مبنی بر مطالبه نفقه معوقه تنظیم نمود. برای این کار باید مدارک لازم را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برده و دادخواست را تنظیم و ارسال نمود.
  2. در مرحله بعد، دادخواست توسط دادگاه خانواده برسی شده و نوبتی را برای حضور زن و مرد در جلسه دادگاه تنظیم می نماید.
  3. پرونده در صورت کافی بودن شواهد و مدارک، برای تعیین میزان نفقه، به کارشناس نفقه ارجاع داده می شود.
  4. کارشناس میزان نفقه را مشخص می کند. زن و مرد می توانند در صورت مخالفت با میزان نفقه تعیین شده، نسبت به آن اعتراض نموده و دلایل خود را ارائه دهند.
  5. قاضی راهی متناسب با شرایط اقتصادی به زوج پیشنهاد داده و حکم صادر می کند.

 

نفقه معوقه فرزندان

نفقه فرزندان تنها در زمان حال و آینده قابل مطالبه می باشد. بدین ترتیب امکان شکایت در این باره موضوعیت نداشته و از نظر قانون فرزند، حق مطالبه نفقه معوقه را ندارد  البته پدر فرزند میتواند این مبلغ را به صورت دلخواه به فرزندش پرداخت نماید.

 

نتیجه گیری

از مطالب ذکر شده می توان دریافت که نفقه معوقه زن در واقع همان ایست که در گذشته به عهده زوج بوده و پرداخت نشده است. نفقه معوقه قابلیت مطالبه از دادگاه حقوقی دارد و فاقد جنبه کیفری است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم