موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر

موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر

موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر


موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر

در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ نمونه اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری به عنوان متن پیشنهادی توسط مدیریت پژوهش سازمان بورس با هدف یکسان سازی در تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ارائه گردید.

در بند ۳ اساسنامه مذکور موضوع اصلی فعالیت یک شرکت سرمایه گذاری علاوه بر مواردی چون سبدگردانی اوراق بهادار به نام دیگران، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری، مشاوره در امور سرمایه گذاری و مشاوره در امور مدیریت ریسک، که عبارت است از تشکیل و اداره سبدی از اوراق بهادار از محل دارایی های شرکت به نام شرکت با هدف کسب انتفاع و با لحاظ مواردی از جمله:

الف) بیش از ۵ درصد از دارایی های شرکت که مختص این فعالیت می باشد به سرمایه گذاری در اوراق بهادار یک ناشر تعلق گیرد.

ب ) میزان سرمایه گذاری در اوراق بهادار یک ناشر در حدی باشد که کمتر از ۲۰ درصد حق رای از مجموعه حق رای لازم برای انتخاب هیئت مدیره آن را در اختیار شرکت و اشخاص وابسته  قرار دهد‌.

ج ) در ترکیب اوراق بهادار سبد، اوراق بهادار منتشر شده از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار نگیرد.

د ) حداکثر ۲۰ درصد از داراییهای که به این فعالیت اختصاص یافته است صرف خرید اوراق بهادار ناشرینی میشود که در صنعت فعالیت می کنند.

در تبصره یک ماده مذکور شرکت حداقل ۷۰ درصد از دارایی های خود را به موضوع فعالیت فوق الذکر اختصاص و بقیه دارایی های شرکت می‌تواند شامل دارایی های باشد که برای انجام فعالیت‌های شرکت ضروری می باشند.

 

موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر

موارد مهم در تنظیم اساسنامه شرکت مادر یا هلدینگ

ذکر این نکته ضروری است که اظهارنامه ثبت و اساسنامه شرکت مادر باید به امضای کلیه موسسین برسد و در حقیقت اظهارنامه، شناسنامه شرکت می باشد . اساسنامه هلدینگ در واقع، سندی برای روش اداره امور شرکت است. پس از در اختیار گرفتن اعلامیه پذیره نویسی مطابق با بند ۲۰ ماده ۱ قانون بازار، و نیز شرط لزوم، انجام مراحل تاسیس و تشکیل شرکت ها، موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار الزامی است. ذکر این مهم ضروری می‌باشد که مطابق تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون بازار اوراق بهادار عرضه عمومی و اوراق بهادار ظرف مدتی است که سازمان بورس تعیین می نماید، که این مدت از ۳۰ روز بیشتر نخواهد بود.

در تنظیم پیش نویس اساسنامه شرکت مادر موارد ذیل ضروری به نظر می رسد تا اساسنامه های متناسب با این شرکت، تنظیم گردد. بخش‌هایی از این طرح برگرفته از اساسنامه شرکت مادر تخصصی دولتی، که در جلسه هیئت وزیران مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱/۱۷۹۷۶ مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۲۴ وزارت بازرگانی، مطابق بر ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ می باشد.

 

شرکت مادر  باید به صورت سهامی عام، سهامی خاص و در مواردی با مسئولیت محدود تنظیم گردد:
  1. در نام شرکت باید واژه شرکت مادر تخصصی یا شرکت هلدینگ تصریح گردد.
  2. هدف از تشکیل شرکت: ایجاد ارزش مازاد بر مجموع ارزش تک تک واحد ها و شرکت ها می باشد باید ساماندهی فعالیت های شرکت های تابعه و راهبری شرکت های زیرمجموعه تصریح گردد.
  3. مرکز اصلی شرکت باید ذکر گردد و اینکه آیا شرکت قادر است در صورت ضرورت با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه، شعب یا نمایندگی در داخل و خارج از کشور تاسیس نماید.
  4. کلیات اساسنامه: شرکت دارای شخصیت حقوقی و مستقل بوده این شرکت و کلیه شرکت های تابعه از هر لحاظ استقلال مالی داشته و منحصراً تابع مقررات اساسنامه خود و قوانین می باشند.
  5. مدت شرکت ذکر گردد که معمولاً نامحدود است.
  6. موضوع فعالیت و وظایف شرکت: مدیریت سهام و سرمایه های شرکت های تابعه، مدیریت و نظارت بر فعالیت ها و انجام کلیه معاملاتی که برای تحقق اهداف شرکت لازم است از طریق شرکت‌های زیر مجموعه و یا در صورت لزوم با تصویب مجمع عمومی توسط خود شرکت مشخص گردد در حقیقت نقش شرکت مادر و حضورش در مجامع شرکت های تابعه کاملاً تعیین گردد.

نکته:

حقوق متعلق به سهام در سرمایه شرکت سرمایه گذاری مطابق بر قانون تجارت:

  1. سهام سرمایه ای: سهامی که به صاحب آن قبل از انحلال امکان اخذ سود و پس از انحلال امکان دریافت حاصل تقسیم دارایی ها را خواهد داد.
  2. سهام انتفاعی: سهامی که به صاحب آن قبل از انحلال امکان اخذ سود و سهام خواهد داد ولی دارنده آن پس از انحلال امکان دریافت حاصل تقسیم دارایی ها را نخواهد داشت.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص شرکت ها،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم