مهریه زن خیانتکار

mehriye zane khianatkar 2

ازدواج عقدی است که انعقاد آن حقوق و تکالیفی را برای زوجین در پی دارد . یکی از حقوق مالی پیش بینی شده برای زوجه در عقد ازدواج مهریه است که در صورت مطالبه زوجه ، زوج مکلف به پرداخت آن می باشد .

مهریه تنها در موارد و شرایط تعیین شده توسط قانون به زن تعلق نخواهد گرفت که در این نوشتار بر آنیم تا تعلق مهریه به زن خیانتکار را مورد برسی قرار دهیم .

 

مهریه

مهریه از حقوق مالی زوجه بوده که پیرو عقد ازدواج برای او ایجاد می شود . مهریه می تواند مشمول هر چیزی که مالیت داشته و قابل تملک است باشد .

تحقق عقد ازدواج ، مالکیت مهریه را برای زن در پی داشته و وی حق هرگونه تصرفی در آن را دارا خواهد شد . در صورتی که مهریه عین باشد یعنی وجود خارجی داشته باشد به محض تحقق عقد ازدواج در مالکیت زوجه قرار خواهد گرفت . در صورتی که مهریه وجه نقد و یا سکه بهار آزادی باشد ، مهریه دینی برگردن زوج می باشد .

 

موارد عدم تعلق مهریه به زن

 

  • باطل بودن نکاح و نداشتن رابطه زناشویی زوجین

مطابق قانون مدنی یکی از شرایط عدم تعلق مهریه به زوجه در صورتی است که عقد نکاح ( دائم یا موقت ) باطل باشد و نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد . در این صورت زن حقی بر گرفتن مهریه نداشته و در صورتی که آن را دریافت نموده باشد ، زوج قادر به استرداد آن خواهد بود .

لازم به ذکر است که مهریه در صورتی به زن تعلق نمیگیرد که علاوه بر باطل بودن نکاح ، نزدیکی و رابطه زناشویی بین زوجین برقرار نشده باشد . در غیر این صورت زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود که میزان آن توسط دادگاه تعیین می شود .

  • عدم تعیین مهریه و فوت یکی از زوجین

در نکاح دائم بر خلاف نکاح موقت امکان عدم تعیین مهریه وجود داشته و زوجین می توانند توافق بر سرمقدار مهریه را به بعد از عقد نگاح موکول نمایند . مطابق قانون مدنی نکاح دائمی که عدم مهر در آن شرط شده و یا مهر تعیین نشده ، صحیح بوده و این امکان برای طرفین پیش بینی شده تا بتوانند پس از عقد مهریه را به تراضی تعیین نمایند .

*در صورتی که پیش از تراضی بر مهر معین ، بین زوجین نزدیکی واقع شود ، زوجه مستحق مهر المثل می باشد و در صورت فوت یکی از زوجین پیش از تعیین مهر و قبل از نزدیکی ، هیچگونه مهری به زوجه تعلق نخواهد گرفت .

*شایان ذکر است که عدم تعیین مهریه معین مختص نکاح دائم است و نکاح موقت بدون تعیین مهریه باطل می باشد .

 

  • در صورتی که نکاح فسخ شده باشد

 

سومین شرط در عدم تعلق مهریه به زوجه فسخ نکاح پیش از وقوع نزدیکی میان زوجین می باشد .

در قانون مدنی نیز اینگونه مقرر شده است که : در صورتی که عقد نکاح بنابر هر دلیلی پیش از نزدیکی فسخ شود ، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت مگر در مواقعی که موجب فسخ نکاح عنن باشد . در این صورت با وجود فسخ نکاح ، نصف مهر به زوجه تعلق می گیرد .

بنابراین در صورت فسخ نکاح میان زوجین قبل از نزدیکی ، مرد وظیفه ای نسبت به پرداخت مهریه ندارد . اما اگر عنن و ناتوانی جنسی مرد در برقراری رابطه دلیل فسخ نکاح باشد ، نصف مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت .

 

مهریه زن خیانتکار

همانطور که پیشتر گفته شد مالکیت زن بر مهریه به محض انعقاد عقد نکاح ایجاد می شود و در صورت عندالمطالبه بودن مهریه زوجه می تواند در زمان دلخواه مهریه خود را مطالبه نماید . همچنین در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه ، فقط در صورت استطاعت مالی شوهر به زن تعلق خواهد گرفت .

*لازم به ذکر است که مالکیت زن بر مهریه تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود مگر در مواردی که قانون تعیین نموده باشد .

بنابراین هیچ یک از موارد، ترک زندگی مشترک ، عدم انجام وظایف زناشویی توسط زوجه ، خیانت و داشتن زنا و رابطه نامشروع، سلب مهریه را در پی نخواهد داشت . زوجه حتی پس از فوت همسرش قادر به مطالبه مهریه خود از ترکه متوفی می باشد .

بنابراین در صورت اثبات خیانت زن ، مرد قادر به طرح دعوی کیفری بابت خیانت و روابط نامشروع زن می باشد. اما قادر به سلب مهریه از او نمی باشد . مگر در صورت توافق زوجین هنگام طلاق و بخشش تمام یا بخشی از مهریه توسط زوجه .

mehriye2

آیا مهریه در صورت خیانت زن پیش از رابطه زناشویی به او تعلق می گیرد ؟

در صورتی که مردی همسر خود را پیش از وقوع نزدیکی طلاق دهد ، نصف مهر به زن تعلق خواهد گرفت . و در صورتی که شوهر پیش از طلاق بیشتر از نصف مهریه را به زن داده باشد می تواند مازاد نصف مهریه را از زوجه بخواهد . به طور کلی مهریه حق زن بوده و ارتباطی با خیانت او ندارد .

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم