مفهوم laytime در حمل و نقل و تفاوت آن با laydays

مفهوم laytime در حمل و نقل و تفاوت آن با laydays

مفهوم laytime در حمل و نقل و تفاوت آن با laydays


مفهوم laytime در حمل و نقل و تفاوت آن با laydays

یکی از مهم ترین طرق جابه جایی کالا در دنیا مربوط به حمل و نقل دریایی می باشد که دارای مفاهیم کاربردی متعددی است. laytime و laydays دو نمونه از این اصطلاحات مهم در حمل و نقل های تجاری هستند. اغلب افراد این دو اصطلاح را با هم اشتباه می گیرند. جلوگیری از چنین امری مستلزم آگاهی از مفهوم دقیق این اصطلاح و تفاوت و ارتباط آن با مفاهیم دیگر این حوزه می باشد. هدف از این نوشتار آشنایی با مفهوم دقیق laytime برای جلوگیری از بروز اشتباهات می باشد.

 

مفهوم laytime در حمل و نقل و تفاوت آن با laydays

مفهوم laytime و تاریخچه پدید آمدن آن

از زمان سقوط مالی جهان در سال 2008  وضع مقررات جدید و مدیریت ریسک در زمینه های مرتبط با حمل و نقل و تجارت را شاهد بوده ایم . این امر تولید و حمل و نقل کالا را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار داده است. اصطلاح laytime نیز از معدود عناصر قراردادی است که از همان زمان، به صورت بین المللی مورد توجه واقع شده است.

به طور کلی تعریفی که از این اصطلاح می توان ارائه نمود این است که: مالک کشتی مدت زمانی را تحت عنوان laytime برای انجام عملیات بارگیری و تخلیه بار به یک شرکت حمل و نقل اعطا می کند.

 

مفهوم laytime  چه کاربردی دارد ؟

در واقع اصطلاح laytime  به زمان مورد نیاز برای بارگیری و تخلیه بار در طول سفر، اطلاق می گردد . کاربرد این اصطلاح بیشتر در کشتی های چارتری دیده می شود.

 

کشتی چارتری چیست ؟

همانطور که می دانید دریا یکی از اشکال متداول در حمل و نقل بین المللی بوده و انواع قایق و کشتی برای حمل و نقل مسافر و بار در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند . از آنجایی که امکان خرید این وسایل نقلیه برای همه وجود ندارد، اقداماتی از قبیل اجاره کشتی انجام می شود. این کشتی ها به کشتی های چارتری معروف هستند که قوانین و مفاد مختلفی ذیل قرارداد مربوط به این نوع اجاره قید می گردد.

اصطلاح layday  و laytime دو مورد از مفاهیم فوق الذکر می باشد. ذکر این اصطلاحات از جهت حمل بار، خسارات، هزینه ها و مواردی از این قبیل بوده تا کشتی بتواند در زمان مقرر شده  حمل و نقل را انجام دهد. مفهوم laytime در این مواقع بسیار پررنگتر دیده می شود چراکه ارتباط مستقیم با زمان حمل و نقل دارد.

از دیگر مواردی که در قرارداد چارتر ذکر می شود، جریمه و پاداش پایبند بودن به این مفهوم می باشد.

 

تفاوت مفهوم laytime و laydays

همانطور که گفته شد laytime اصطلاحی است که برای تخلیه بار و بارگیری یک کشتی در نظر گرفته می شود. در صورتی که تخلیه بار و بارگیری در زمان مشخص شده انجام نشود (با کشتی) هزینه ای تحت عنوان دموراژ یا هزینه معطلی به آن تعلق خواهد گرفت. همچنین در صورت بارگیری و تخلیه بار زود هنگام، مبلغی به عنوان پاداش یا دیسپچ به طرف قرارداد تعلق خواهد گرفت.

در مقابل واژه ی laydays قرار دارد که گاهی با laytime اشتباه گرفته شده و یا آن ها را یکسان می دانند. در واقع این دو با یکدیگر یکسان نمی باشد. اصطلاح laydays در حمل و نقل بین المللی، به مدت زمانی گفته می شود که کشتی خود را برای چارتر آماده می کند و این مدت زمان برای تخلیه بار و یا بارگیری نمی باشد. در صورت حاضر نمودن کشتی چارتر، زودتر از زمان laydays، هیچ تعهدی برای بارگیری زودتر وجود ندارد. همچنین در صورت حاضر شدن کشتی پس زمان laydays، قرارداد لغو خواهد شد.

 

چه مواردی برای تعین مفهوم laytime در نظر گرفته می شود ؟

با توجه به کاربرد این مفهوم در حمل و نقل بین المللی کالا، موارد متعددی برای مشخص نمودن آن در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

  1. فاصله مکانی به مبدا و مقصد
  2. نوع کالا و براورد زمان مورد نیاز جهت بارگیری و تخلیه بار

 

قواعد و قوانین مربوط به laytime

  1. زمان مشخص شده باید به صورت کتبی باشد مگر اینکه شفاهی بودن آن طبق قرارداد پذیرفته شده باشد. این زمان مشخص شده از زمان اعلام شدن اعلان NOR توسط کشتی، آغاز خواهد شد.
  2. اعلامیه ذکر شده می بایست از پیش توسط موجر به مستاجر داده شود. رعایت این قواعد و قوانین وجهه اجرایی و قانونی اصطلاح laytime  را سبب گردیده و قوانین مرتبط با جریمه و پاداش به آن تعلق خواهد گرفت.

 

موارد مجاز تخلف از laytime

موراد پیش بینی شده به عنوان تخلف از laytime  به شرح ذیل می باشد:

در صورتی که تاخیر در تخلیه و یا بارگیری ناشی از تقصیر خدمه و یا نماینده موجر باشد.

در صورت غیر قانونی بودن بارگیری و تخلیه بار و یا غیر قانونی بودن کالای بارگیری شده.

در صورتی که تاخیر ایجاد شده در بارگیری و تخلیه بار ناشی از حوادث غیر مترقبه باشد، از محدوده قدرت مستاجر خارج بوده و مجازات و جریمه خاصی را نیز در پی ندارد چراکه عمل او تخلف محسوب نمی شود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم