محاربه چیست ؟ محارب کیست ؟

محاربه چیست ؟ محارب کیست ؟

محاربه چیست ؟ محارب کیست ؟


محاربه چیست ؟ محارب کیست ؟

یکی از جرایم ذکر شده در قانون مجازات اسلامی علیه امنیت و آسایش عمومی، جرم محاربه می باشد. جنبه ی عمومی و اجتماعی این جرم بنابر دلایلی از جمله ایجاد رعب و وحشت و سلب امنیت افراد جامعه، بسیار پررنگتر از جنبه فردی است.

در واقع فردی که مرتکب جرم محاربه می شود، به موجب ایجاد ترس و وحشت در جامعه، حاکمیت قانونگذار را در برقراری نظم و امنیت جامعه به زیر سوال می برد. بنابراین محاربه جرمی غیر قابل گذشت است که در قانون مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده. در ادامه این نوشتار به برسی مفهوم جرم محاربه و محارب، خواهیم پرداخت.

 

محاربه چیست ؟ محارب کیست ؟

مفهوم جرم محاربه

محاربه عبارت است از اسلحه کشیدن به روی مردم با هدف سرقت مال، قتل و یا وارد شدن به حریم ناموس و ایجاد رعب و وحشت میان مردم به طوری که امنیت جامعه را از بین ببرد.

بدین ترتیب جرم محاربه، صرفا با اسلحه کشیدن محقق نمی گردد . در واقع لازمه تحقق جرم محاربه علاوه بر اسلحه کشیدن، ایجاد خوف و وحشت و ناامنی در جامعه می باشد. همچنین برای تحقق این جرم، استفاده از اسلحه جهت آسیب رساندن و تهدید ضروری نمی باشد بلکه دیده شدن اسلحه توسط مردم نیز این جرم را محقق می سازد.

یکی از ملاک های مهم و تعیین کننده این جرم ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه است.

در صورتی که شخص مسلح قصد ارتکاب جرم دیگری را به وسیله اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کرده باشد، به عنوان محارب شناخته خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که عده ای با قصد سرقت مسلحانه به پاساژی رفته و سبب برانگیختن حس ناامنی و ترس میان مردم شوند، عنوان محارب به آن ها اطلاق خواهد شد.

 

محارب چه کسی است ؟

مطابق تعاریف ذکر شده در رابطه با جرم محاربه، محارب شخصی است که با اسلحه کشیدن به روی مردم باعث ترس آن ها شده وامنیت جامعه را از بین می برد.

 

مجازات محارب

مطابق با ماده 282 قانون مجازات اسلامی، محاربه از جرایم غیر قابل گذشت بوده که  شدیدترین مجازات های حدی مقرر شده در قانون مجازات اسلامی به آن تعلق می گیرد. مجازات این جرم به دلیل برهم زدن امنیت و نظم عمومی، حتما اجرا خواهد شد.

حد محاربه مطابق ماده 282 قانون مجازات اسلامی، عبارت است از اعدام، صلب، نفی بلد و قطع دست راست و پای چپ.

 

مطلق یا مقید بودن جرم محاربه

به نظر می رسد جرم محاربه با توجه به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، یک جرم مقید باشد. زیرا نیاز به بر هم خوردن نظم و امنیت جامعه داشته و استفاده از سلاح به تنهایی تحقق جرم محاربه را سبب نمی گردد.

 

سقوط حد محاربه با توبه محارب

مطابق ماده 114 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که محارب پیش از اثبات جرم توبه نماید، حد ساقط نخواهد شد اما در صورت اثبات محاربه به موجب اقرار، قاضی پرونده می تواند تقاضای عفو او را از مقام رهبری داشته باشد (در این صورت توبه ممکن است قبل یا بعد از اثبات جرم باشد).

در صورتی که توبه محاربه قبل از دستگیری او باشد، حد محاربه ساقط خواهد شد، اما در صورت توبه محارب پس از دستگیری، حد از او ساقط نمی شود.

 

اثبات جرم محاربه

  1. یکبار اقرار محارب عاقل، قاصد، بالغ و رشید، قابلیت اثبات جرم محاربه را دارد.
  2. ادله دیگری که سبب اثبات این جرم می گردد عبارت است از شهادت دو مرد.
  3. علم قاضی دلیل دیگری است که اثبات محاربه را سبب می گردد. این اثبات با توجه به اظهارات مطلعین، تحقیقات محلی، گزارش ظابطان، فیلم های دوربین مدار بسته و دیگر امارات و قرائن موجود صورت می گیرد.

 

محاربه چه تفاوتی با بغی و افساد فی الارض دارد ؟

همانگونه که پیشتر ذکر گردید، محارب کسی است که با در دست داشتن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم سبب بر هم زدن امنیت و نظم عمومی جامعه می گردد. در حالی که باغی عنوانی است که به شخص قیام کننده علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اطلاق می گردد (این قیام باید به نحو مسلحانه باشد). عنوان مفسد فی الارض به شخصی تعلق می گیرد که مرتکب جرائمی علیه جان افراد، برهم زدن نظم اقتصادی و امنیت کشور، پخش مواد میکروبی و سمی و ایجاد مراکز فساد و فحشا به طور وسیع شده و سبب ورود خسارت به مال و جان افراد و همچنین اشاعه فحشا می گردد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم