مالکیت معنوی و اهمیت آن

مالکیت معنوی و اهمیت آن

مالکیت معنوی و اهمیت آن


مالکیت معنوی و اهمیت آن

امروزه حقوق مالیکت معنوی به عنوان یکی از ابزار های مهم و اساسی برای رشد اقتصادی و مسائل زیربنائی سیاست نوین اقتصادی  و باارزش ترین سرمایه در دادوستدهای تجاری و معاملات  تلقی می گردد.

تمرکز بر ایجاد و حفظ داراییی های خلاقانه و دانش بنیان مانند عوامل دیگر از جمله سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی، خدمات، کیفیت کالا ها و گسترش محصولات خود، پیشرفت کسب و کار اشخاص را سبب می گردد.

همچنین توسعه سریع کشور ها در دهه های گذشته به دلیل بهره گیری از دارایی های فکری بوده است. درواقع ایجاد نظام حقوقی متوازن در مورد دارایی های فکری به کشور ها کمک میکرد تا از خلاقیت های اشخاص حمایت نموده و با در نظر داشتن منافع جامعه خود، سرمایه گذاری های خارجی را جذب کنند.

 

مالکیت معنوی و اهمیت آن

شرح مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی عنوانی است که به مجموعه ای از حقوق انحصاری و غالبا موقت اطلاق می گردد. در واقع این حقوق به پدید آورنده و یا صاحب یک محصول فکری اعطا می شود. به عنوان مثال یک مخترع قادر است تا به مدت 20 سال از حق اختراع خود استفاده کند. همچنین می تواند این حق خود را به دیگری واگذار نموده و مبلغی را در ازای آن دریافت نماید . همچنین این حق برای صاحب حق اختراع در نظر گرفته شده که بتواند دیگران را از استفاده غیر مجاز و بدون اذن قانونی، منع کند.

غیر مادی بودن موضوع مالکیت فکری سبب تمایز آن با مالکیت سنتی گردیده است. از اینرو اصولا حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل و … موضوع مالکیت فکری را از بین نمی برد. اما به راحتی قابل کپی برداری، سرقت و تکثیر می باشد. تولید اولیه اموال فکری معمولا دشوار و پرهزینه می باشد اما تکثیر آن کم هزینه و آسان است.

 

تعریف مالکیت معنوی

برای دانستن مفهوم دقیق مالکیت معنوی، می بایست تعاریفی ساده و جامع را به شرح ذیل ارائه دهیم:

  1. مالکیت معنوی حقی است که برای افراد هنرمند، خلاق و ایده پرداز به واسطه چیزی که از فکر او ناشی شده و خلق کرده است وجود دارد.
  2. مالکیت معنوی به حق و حقوقی اطلاق میگردد که وظیفه ی محافظت از مخاطرات پیش روی آثار خلاقانه، نوآوری ها و اعتبار کسب و کار ها را دارد.

به عنوان مثال حقی که نویسندگان به خاطر اثری که خلق کرده اند نسبت به آن دارند را حق مالکیت فکری می گویند.

 

تقسیم بندی مالکیت فکری

بر مبنای ماهیت
  • مالکیت معنوی: این نوع از مالکیت ها دارای جنبه معنوی و اعتباری می باشند. به عنوان مثال نویسنده در واقع پدید آورنده ی آن اثر است و حق انتشار و تکثیر برای او محفوظ می باشد.
  • مالکیت مادی: کلیه حقوق و جنبه های مالی اثر و همچنین بهره مندی از سود و زیان آن اثر را مالکیت مادی می گویند.

 

بر مبنای مصادیق
  • مالکیت ادبی و هنری: تالیف کتاب، موسیقی، آثار سینمایی و نرم افزار های رایانه ای (کپی رایت)
  • مالیت صنعتی: طرح صنعتی، اختراع، نشان های جغرافیایی، نام و علامت تجاری

 

مالکیت ادبی و هنری

حقوق مالکیت ادبی و هنری اصطلاحی است که حکایت  از انحصارموقت بهره برداری مالی از اثر متعلق به هنرمند یا نویسنده دارد. در واقع کلیه حقوق مادی و غیر مادی شناخته شده را برای پدید آورنده آثار فکری، در بر می گیرد.

 

مالکیت صنعتی

این نوع از مالکیت از قرن 16 میلادی تحت عنوان صنعت و اختراع، از اهمیت بسیاری برخوردار گردید. از اینرو قانونگذاران و حقوقدانان مقرراتی را جهت حفظ آثار صنعتی و اختراع ها تصویب نمودند.

مالکیت صنعتی حقوق و اقتدار بار شده بر موضوعات مختلف صنعتی می باشد. از جمله این موضوعات می توان به اختراعات و پدیده های خلق شده ای که خصوصیات تجاری و صنعتی دارند، اشاره نمود.

 

چندین نمونه از موارد تحت حمایت حقوق مالکیت صنعتی به شرح ذیل می باشد:

  1. علائم تجاری: علائم و یا برند تجاری نشانی است که تمایز محصولات بنگاه های تجاری و یا شخصیت های حقوقی را سبب گردیده و به یک فعالیت یا خدمات آن اشاره دارد. از جمله ویژگی هایی که علائم تجاری باید داشته باشند می توان به شرح ذیل نام برد:
    • علامت تجاری باید جدید باشد
    • این علامت نباید موجبات گمراهی مشتریان را فراهم نماید
    • این نان می بایست ابتکاری و دارای وجه تمایز باشد .
  1. حق اختراع
  2. مدل های مصرفی: منظور از مدل های مصرفی اختراعات کوچک با ابتکاراتی ساده می باشند.
  3. طرح های صنعتی: این طرح ها در تولیدات صنعتی و صنایع دستی کاربرد بسیاری دارد از جمله جواهر آلات، ساعت ها، ابزار آلات پزشکی، لوازم الکترونیکی، وسایل نقلیه، طرح ها و پارچه های بافتنی و ….
  4. نشانه های جغرافیایی
  5. گونه های جدید گیاهی
  6. اسرار تجاری

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص مالکیت فکری و ثبت برند تجاری، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم