قرارداد کار معین (مدت معین)

قرارداد کار معین (مدت معین)

قرارداد کار معین (مدت معین)


قرارداد کار معین (مدت معین)

یکی از مهم ترین موضوعات در بازار کار، آشنایی با قوانین و نکات حقوقی و قانونی این بازار است. یکی از روتین های معمول و رایج در شروع هر کار، تنظیم یک قرارداد می باشد. این قرارداد ها به دسته های مختلفی تقسیم شده و قرارداد کار (قرارداد کار معین) عنوانی است که به یکی از این دسته ها اطلاق می گردد. در ادامه این نوشتار به چیستی قرارداد کار معین و نکات مهم آن خواهیم پرداخت.

 

قرارداد کار معین (مدت معین)

مفهوم قرارداد کار معین

قرارداد کار معین، معمولا برای انجام عملی خاص و مشخص تنظیم شده و زمان دقیق پایان آن، پیش از شروع کار مشخص نمی باشد . مانند طراحی یک طرح، بافتن یک قالی، پروژه ساخت یک دیوار و … .

در واقع کارفرما، قراردادی را به طور مشخص با فرد یا گروهی برای انجام کاری معین تنظیم می کند. بدیهی است که این نوع از قرارداد موقت بوده و با انجام پروژه یا کار و پایان آن، قرارداد نیز به اتمام می رسد. بدین ترتیب نیروی کار، ضمن قرارداد کار معین، تعهد به انجام کار مد نظر کارفرما نموده و در قبال آن مزدی مشخص را تحت شرایط توافق شده دریافت می نماید. معمولا ابزار و یا مواد اولیه در این نوع قرارداد ها از سوی کارفرما تهیه شده و وظیفه فراهم نمودن محل کار نیز به عهده کارفرما خواهد بود. البته امکان تغییر این موضوع در برخی شرایط وجود دارد  که با توجه به توافق طرفین قرارداد تعیین می شود.

نکته مهم: عدم درج تاریخ اتمام قرارداد، اصلی‌ترین قانون در قرارداد دائم می باشد؛ اما از آن‌جا که در قرارداد کار معین، قرارداد برای انجام یک کار مشخص تنظیم شده، با وجود فقدان تاریخ اتمام، قرارداد از نوع دائم نبوده و مشمول  قراردادهای موقت می گردد.

 

شرایط قرارداد کار معین

  • این نوع از قرارداد ها باید همانند دیگر قرارداد های قانونی، دارای شرایط صحت قرارداد ها باشند. یعنی تنظیم این قرارداد باید مبتنی بر قصد و رضای طرفین قرارداد بوده و تمام شرایط لازم جهت اجرای آن در قرارداد ذکر شود .از جمله میزان دستمزد، تاریخ انعقاد، زمان کاری  و محل انجام کار و … .
  • همچنین موضوع قرارداد باید مشروع بوده تا دارای اعتبار باشد.
  • طرفین به تنهایی، حق فسخ قرارداد کار معین را ندارند و این قرارداد تنها با توافق طرفین، مبنی بر خاتمه قرارداد و یا انجام کار مد نظر به اتمام خواهد رسید.
  • در صورتی که اختلافی میان کارگر و کارفرما در رابطه با موضوع مزبور ایجاد شود، باید به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کار مراجعه نمایند. زیرا رسیدگی به این قبیل شکایت، تنها در حوزه  صلاحیت این مجموعه‌ها می باشد. حکم صادر شده لازم الاجرا بوده و طرفین این قرارداد ملزم به پذیرفتن آن هستند.

 

قرارداد کار معین چه مزایا و معایبی دارند ؟

با توجه به ۳ فاکتور اصلی قرارداد کار که شامل مشخص نبودن زمان اتمام کار، تهیه تجهیزات و ابزار توسط کارفرما، اتمام قرارداد در صورت پایان کار و یا توافق طرفین می باشد، میتوان مزایا و معایب این نوع از قرارداد ها را بیان نمود.

  • مشخص نبودن زمان اتمام کار: ممکن است این عدم قطعیت مسائل و اشکالات مختلفی را برای هر دو طرف قرارداد کار معین ایجاد کند. به عنوان مثال، آینده کاری نیروی کار در این گونه قراردادها، به زمان اتمام قرارداد وابسته می باشد که زمان مشخصی برای اتمام آن وجود ندارد.
  • تهیه تجهیزات و ابزار توسط کارفرما: این مورد از قرارداد کار معین علاوه بر بهره مندی از مزایای مختلف از جمله آسودگی نیروی کار جهت شروع کار و فعالیت، ممکن است نارضایتی‌هایی را نیز به همراه داشته باشد. به عنوان مثال کیفیت تجهیزات فراهم شده و مواد اولیه مورد رضایت نیروی کار واقع نگردد. یکی از دیگر مزیت هایی که این موضوع دارد، این است که اختلافی بر سر قیمت مواد اولیه حاصل نشده و مواد و تجهیزات توسط خود کارفرما تهیه می شود و هزینه جداگانه ای بابت آن به نیروی کار تعلق نخواهد گرفت.
  • اتمام قرارداد: یکی از مزیت های موجود برای کارفرما این است که از انجام کار مد نظر خود تحت شرایطی که در قرارداد ذکر شده است اطمینان دارد. از سوی دیگر نیروی کار نیز از وجود امنیت شغلی و عدم توانایی کارفرما در اخراج او اطمینان دارد که این موارد جزو بهترین مزیت‌های قرارداد کار معین محسوب می شوند. معایب این موضوع به عدم رضایت یکی از طرفین باز میگردد. در واقع در صورتی که نیروی کار به هر دلیلی تمایلی به همکاری با کارفرما نداشته باشد و یا اینکه کارفرما از عملکرد نیروی کار رضایت نداشته باشد، هیچ‌ یک از آن ها  توانایی فسخ قرارداد را نداشته  و باید تا پایان قرارداد صبر کنند.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم