قراردادهای ساخت کشتی – کشتی سازی

قراردادهای ساخت کشتی - کشتی سازی

قراردادهای ساخت کشتی - کشتی سازی


قراردادهای ساخت کشتی – کشتی سازی

بازار کشتی سازی که به طور سنتی در شمال اروپا مستقر بود در سال های اخیر به سمت شرق تغییر جهت داده است‌. به ویژه ژاپن، کره جنوبی و چین از اواخر سال های ۱۹۹۰ دارای ظرفیت های بزرگ کشتی سازی شده اند.

بر اثر این تغییر جهت بازار، کمیسیون اروپایی پیشنهادی را به منظور تصمیم گیری در شورا برای امضا و انعقاد توافق نامه بین المللی بین اتحادیه اروپا و جمهوری کره جنوبی به منظور همکاری و مساعدت بازار کشتیرانی مطرح کرده است.

قرارداد های کشتی سازی معمولاً به زبان انگلیسی تنظیم می شود و قانون حاکم بر آن ها قانون انگلیس و رسیدگی به اختلافات در صلاحیت دادگاههای انگلیس قرار می گیرد. از این رو داشتن دانش و اطلاعات جامعی در مورد اصول اساسی حقوق انگلیس در خصوص ماهیت قراردادهای کشتی سازی برای حقوقدانان بین المللی دریایی ضروری است.

 

قراردادهای ساخت کشتی – کشتی سازی

ماهیت قراردادهای ساخت کشتی – کشتی سازی

قراردادهای کشتی سازی هم ساخت و هم فروش کشتی را در بر می گیرند. سوالی که غالباً مطرح می شود این است که آیا چنین قراردادهایی جزو قراردادهای ساخت به معنی واقعی کلمه قرار می گیرند یا جزو قراردادهای فروش کالا هستند. جواب این سوال دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است زیرا اگر قراردادی به عنوان قرارداد فروش تلقی شود فقط قواعد معمولی مربوط به فروش کالا در مورد آن اعمال می شود. اما گران قرارداد به عنوان قرارداد ساخت به شمار آید قواعد مربوط به ساخت و عرضه کالا و مواد در مورد آن اعمال خواهند شد. البته در بسیاری از موارد چنین قراردادهایی شبیه به قراردادهای فروش کالا هستند با این تفاوت که در خصوص وسیله تولید حاوی تصریحات و تاکیداتی هستند.

از لحاظ تاریخی در قضایای قدیمی، حقوق انگلیس قراردادهای ساخت کشتی را در زمره قراردادهای فروش کالا به حساب آورده است.

 

تشریفات انعقاد قرارداد خرید و فروش کشتی در حقوق عرفی

در حقوق عرف تشریفات قرارداد خرید و فروش کشتی (ساخت کشتی ک اصطلاحاً معروف قرارداد خرید و فروش کشتی دست اول است) روند دو مرحله ای دارد: مرحله قبل از انعقاد قرارداد که اصطلاحاً به عنوان (PRE CONTRACT STAGE) معروف است و مرحله نهایی که منجر به انعقاد قرارداد می شود.

مرحله قبل از انعقاد قرارداد مرحله‌ای است که طرفین قرارداد مذاکرات مفصلی را در خصوص جزئیات قرارداد به عمل می آورند. زیرا ماهیت قراردادهای ساخت کشتی به گونه‌ای است که سازنده و خریدار لازم است مذاکرات مفصلی را قبل از توافق در خصوص قرارداد به عمل آورند و موضوعاتی نظیر موارد شکلی و ماهیتی همچنین ویژگی‌ها و مشخصات کشتی را که باید ساخته شود به تفصیل در قرارداد قید نمایند.

عامل مهمی که قالب خریداران کشتی در انتخاب موسسه کشتی سازی مورد توجه قرار می دهند سابقه و رویه کاری گذشته کارخانه کشتی سازی مورد نظر است. برای موفقیت در انعقاد یک قرارداد ساخت کشتی، تخصص در اصطلاحات بازرگانی و فنی و حقوقی نیاز حتمی است. نقش دلالان بازار ساخت کشتی و معماری دریایی نیز از موارد مهم در مرحله قبل از انعقاد قرارداد به شمار می رود زیرا ضرورت دارد قبل از انعقاد قرارداد با مراجعه به شرکت های مختلف کشتی سازی اطلاعاتی در خصوص قیمت، زمان ساخت، تحویل و طراحی های ویژه گردآوری شود. یک کارخانه کشتی سازی ممکن است قادر باشد مشخصات حاضر و آماده را که معروفه مشخصات اصلی principal particulars است را ارائه دهد. در مواردی دیگر خریدار ممکن است قبل از اقدام به انعقاد قرارداد ساخت مشخصات و ویژگی های کشتی مورد نظر را آماده کرده باشد و با نشان دادن آنها به کشتی سازان مختلف پیشنهاد های ساخت کشتی را که رقابتی است به دست آورد. اصطلاحاً این پیشنهادات معروف به پیشنهاد دعوت به شرکت در مناقصه هستند. در صورتی که روش اول یعنی مشخصات ارائه شده به وسیله کارخانه کشتی سازی مورد قبول واقع شود مرحله بعد مذاکرات کمتر وقت گیر خواهد بود در حالی که اگر روش دومی انتخاب شود در اینجا سازنده برای تهیه الزامات فنی ساخت کشتی نیاز به زمان دارد.

البته تفاهم‌نامه زمان ثبت نظر و مشخصات مورد نظر فقط از جهت اخلاقی الزام آور است زیرا تفاهم‌نامه قراردادی است برای مذاکره با حسن نیت شرایط قرارداد ساختی که بعداً در مرحله نهایی امضا خواهد شد.

 

نمونه استاندارد قرارداد ساخت کشتی

شرایط اساسی یک قرارداد ساخت کشتی که بدون وجود چنین شرایطی قرارداد ساخت کشتی کامل نخواهد بود به شرح زیر خلاصه می شوند:

  1. تشریح کشتی و ابعاد با قید وزن بدون بار  Dead Weight Capacity کشتی که باید دارای شماره بدنه در زمان ساخت باشد. رده کشتی نیز باید قید شود و جزئیات تشریح. اما رده کشتی را میتوان در مراحل بعدی هم بیان کرد.
  2. سرعت و نوع سوخت
  3. قیمت ساخت کشتی و نحوه پرداخت آن
  4. بازرسی پیشرفت ساخت کشتی
  5. اصلاح مشخصات توافق شده
  6. ماهیت و شرایط آزمایش ها
  7. زمان و محل تحویل کشتی
  8. انتقال مالکیت و خطرات مربوطه – ترتیبات به عمل آمده مربوط به بیمه
  9. اصلاح نواقص

 

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم