فعالیت شرکت های تضامنی

فعالیت شرکت های تضامنی

فعالیت شرکت های تضامنی


فعالیت شرکت های تضامنی

شرکت های تجاری در عصر جهانی شدن مبادلات بازرگانی، فعالیت های گوناگون صنعتی،خدماتی و مالی را تسهیل می کنند. شرکت ها پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی شده و نیز دارای حق و تکلیف می باشند. یکی از شرکت هایی که در قانون تجارت از آن نام برده شده، شرکت های تضامنی می باشند که تحت نامی خاص، برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی شرکا تشکیل می شود.

 

فعالیت شرکت های تضامنی

به چه شرکت های تضامنی گفته می شود ؟

شرکت های تضامنی قراردادی تجاری هستند که به موجب آن دو یا چند نفر به مشارکت در کلیه سود ها، بدهی ها و دارایی های مالی و حقوقی یک کسب و کار توافق کرده و شرکا نیز موافقت خود را در رابطه با مسئولیت نامحدود اعلام می نمایند. بدهی ها در رابطه با این شرکت ها محدود نبوده و پرداخت آن از طریق توقیف دارایی های یک مالک امکان پذیر است. در واقع در صورت عدم کفایت دارایی شرکت برای تصفیه بدهی ها، باید هر یک از شرکا در پرداخت بدهی های شرکت مشارکت نمایند.

همچنین ذکر نام یکی از شرکا و نیز عبارت تضامنی در نام شرکت ضروری بوده و تمامی سرمایه شرکت تضامنی اعم از سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی، می بایست تادیه و تسلیم شده باشد.

تقسیم سهم الشرکه غیر نقدی نیازمند رضایت تمامی شرکا می باشد و در صورت نقل و انتقالات مهم، بدون رضایت حتی یکی از شرکا، کار غیر قانونی صورت گرفته است.

در این نوع شرکت ها اگر دارایی شرکت جهت تصفیه طلب کفایت نکند، افرادی که طرف این شرکت هستند قادر به مراجعه به هر یک از شرکا و در خواست طلب خود از او می باشند.

لازم به ذکر است که بدهی های شرکت تضامنی در مرحله اول باید از خود شرکت مطالبه شود و در صورت ورشکسته شدن و انحلال آن می توان به هر یک از شرکا مراجعه نمود و وصول مطالبات را درخواست کرد.

 

ویژگی شرکت های تضامنی

  • موجودیت حداقل دو یا چند شریک‌: برای ایجاد شرکت های تضامنی وجود حداقل دو نفر ضروری می باشد که باید منابع خود را نیز در میان بگذارند . حداکثر محدودیت تعداد شرکا با توجه به برخی از قوانین شرکت ها، تا 10 نفر می باشد.
  • توافق نامه: در شرکت های تضامنی، مشارکت از طریق توافق میان افرادی با صلاحیت انعقاد قرارداد، به وجود می آید . این توافق ممکن است به صورت کتبی، شفاهی و یا ضمنی باشد که همه ی موارد به صورت دقیق و شفاف در آن ذکر می گردد.
  • مشاغل قانونی: فعالیت هایی که در غالب شرکت های تضامنی توسط شرکا انجام می گیرد باید قانونی باشد.
  • ثبت شرکت: با وجود اجباری نبودن ثبت شرکت های تضامنی در برخی از کشور ها، جهت بهره مندی از مزایای قانونی باید شرکت ثبت شود . از مزایایی که ثبت شرکت در پی دارد، قابلیت حل و فصل اختلافات میان شرکا از طریق قانونی و در دادگاه می باشد.
  • تقسیم سود: نحوه ی تقسیم سود و زیان میان شرکا می بایست در قرارداد مشخص شود و شرکا مالکیتی نسبت به دارایی های شرکت داشته باشند و دارایی های باقی مانده در صورت انحلال شرکت، به نسبت مانده حساب سرمایه به شرکا تعلق می گیرد.
  • مسئولیت نامحدود: مسئولیت کلیه فعالیت های انجام شده توسط شرکت های تضامنی به طور مشترک و جداگانه، بر عهده ی همه ی شرکا خواهد بود و در صورت عدم کفایت دارایی جهت تامین تعهدات بستانکاران، دارایی شخصی شرکا نیز می تواند ضمیمه شود.
  • انتقال سود: شریک بدون توافق دیگر شرکا قادر به انتقال منافع خود به خارج از شرکت (تضامنی) نمی باشد.
  • اعتماد و اطمینان متقابل: اعتماد متقابل، اطمینان و تفاهم بین شرکا همواره در قالب یک اصل در مشارکت شرکت های تضامنی بوده و قرار بر این است که هر یک از شرکا به نفع همه عمل نمایند و در صورت از بین رفتن اعتماد، شرکت نیز با شکست مواجه خواهد شد.

 

محدوده مسئولیت مدیران در شرکت های تضامنی

اگر حدود اختیارات توسط مدیر مشخص شده باشد، مسئولیت شرکا نیز قابل طرح است . در غیر این صورت اشخاص ثالث باید با پیروی از قوانین عام، به مدیر مراجعه کنند. بنابراین توصیه می گردد افراد برای انجام معاملات با این نوع شرکت ها، ابتدا اساسنامه ی شرکت را مطالعه نموده و از اختیارات مدیر مربوطه آگاهی یابند تا بتوانند در صورت نیاز، علیه شرکت یا شرکا اقامه دعوی نمایند.

در صورتی که شرکت خواستار اقامه دعوی علیه مدیر سابق شرکت باشد، مدیر فعلی به نمایندگی از طرف شرکت، قادر به اقامه دعوی علیه او می باشد.

 

انحلال شرکت های تضامنی

موارد انحلال شرکت های تضامنی مطابق ماده 136قانون تجارت عبارت است از:

  • رضایت تمامی شرکا: باتوجه به احترام قانون به اراده و رضایت شرکا، شرکت تضامنی در صورت توافق کلیه شرکا با یکدیگر، منحل خواهد شد. رضایت تمامی شرکا در این مورد شرط می باشد و با رای اکثریت، شرکت قابلیت انحلال نخواهد داشت.
  • تقاضای یکی از شرکا: اگر یکی از شرکا بنابر دلایلی خواستار انحلال شرکت از محکمه باشد، در صورتی که محکمه دلایل او را قانع کننده بداند، حکم به نفع او صادر کرده و انحلال شرکت را سبب می گردد.

 

فسخ یکی از شرکا بر اساس ماده 137

در صورتی که حق فسخ به موجب اساسنامه شرکت از شرکا سلب نشده باشد امکان پذیر است و درخواست فسخ می بایست به طور کتبی و 6 ماه پیش از فسخ به شرکا اعلام شود و در نهایت فسخ به هنگام ختم محاسبه سالیانه انجام خواهد شد.

  • فوت یکی از شرکا
  • ورشکستگی یکی از شرکا

ورشکستگی یکی از شرکا از دیگر عوامل انحلال شرکت های تضامنی می باشد. در صورت ورشکسته شدن یکی از شرکا، طلبکاران او تنها قادر به وصول طلب خود نسبت به سهمیه مدیون از سهم شرکت یا منافع آن می باشند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم