عرصه و اعیان

عرصه و اعیان

عرصه و اعیان


عرصه و اعیان

امروزه با توجه به گسترده و فراگیر بودن بازار مسکن، دانستن و آموختن برخی نکات مربوط به معاملات ملکی برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات و آگاهی بخشی به افراد امری ضروری است.

 

عرصه و اعیان

منظور از عرصه و اعیان چیست؟

عرصه و اعیان در رابطه با تمامی املاک سند دار و املاک با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری معنا پیدا می کند. منظور از عرصه زمینی است که ساختمان روی آن بنا شده باشد. مانند: برج، مجتمع کم واحد، ویلا، مجتمع تجاری. منظور از اعیان نیز همان ساختمانی است که بر روی عرصه بنا شده است.

 

پس به طور کلی عرصه را زمین و اعیان را ساختمان می گویند.

اگر ملکی موقوفی باشد، عرصه و اعیان در آن به صورت جدا جدا فروخته خواهند شد. اما در بسیاری از معاملات که ملک به صورت شش دانگ معامله می شود عرصه و اعیان هر دو به همراه یکدیگر به فروش می رسند و روند کار مانند ملک موقوفی نیست. نکته ی دیگر اینکه در املاک شخصی، زمانی که فقط یک نفر صاحب یک ملک است، مالکیت عرصه و اعیان نیز هر دو به یک شخص تعلق می گیرد. اما در برج ها و مجتمع هایی که امروزه وجود دارند، مالکان آنها صاحب اعیان ملک می باشند و فقط بخشی از عرصه را نیز در مالکیت خود دارند.

 

چرا شناختن عرصه و اعیان حائز اهمیت است؟ 

زمانی که افراد قصد خرید و فروش املاک را دارند، این خرید و فروش به اعیان مربوط خواهد شد و صحبتی از عرصه به میان نخواهد آمد. اهمیت شناخت عرصه و اعیان در آنجاست که قصد تخریب و نوسازی ملک وجود داشته باشد. چرا که در این موقعیت هر یک از صاحبان آپارتمان یا همان اعیان به میزان قدرالسهم خود از عرصه بهره خواهند برد. در این خصوص هر چه عرصه ملکی بیشتر باشد و اعیان آن کمتر باشد میزان قدرالسهم افراد بیشتر خواهد بود. پس اگر میزان قدرالسهم هر یک از واحد ها مشخص باشد در هنگام تخریب و نوسازی کمتر دچار اختلاف و مشکل خواهند شد.

 

تفاوت میان عرصه و اعیان:

رویه معمول این است که در بسیاری از ساختمان ها اعیان تفکیک شده است و در اختیار مالکان با سند رسمی جداگانه قرار می گیرد. اما سهم هر یک از مالکان از عرصه اینگونه مشخص نمی شود. حتی در اکثریت مواقع اصلا نیازی به تفکیک وجود ندارد مگر به هنگام تخریب و نوسازی، که در این زمان میزان قدرالسهم هر یک از مالک ها از عرصه است که اهمیت پیدا خواهد کرد.

معمولاً در زمان نوسازی آپارتمان هایی که چندین مالک برای اعیان وجود دارد و یا در زمان تقسیم ارث است که تفکیک عرصه حائز اهمیت می شود.

 

تعیین سهم هر مالک از عرصه؛ در زمان نوسازی ملک 

همان طور که در مطالب پیشین مطرح کردیم در آپارتمان ها و برج ها و … سهم هر شخص مالک از اعیان ملک مشخص و واضح است و برای سهمش نیز سند مالکیت معتبر دارد. در این گروه از املاک مانند ساختمان ها و برج ها، مالکیت بر عرصه ی ساختمان متفاوت است و عرصه مالک مشخصی ندارد. با این وجود اگر قصد نوسازی وجود داشته باشد، افراد باید به شهرداری و اداره ی ثبت اسناد مراجعه کنند و برای تفکیک عرصه ی ملک اقدامات لازم را انجام دهند تا سهم قانونی هر مالک از عرصه نیز برای جلوگیری از بروز اختلافات مشخص شود.

 

مراحل و چگونگی تفکیک عرصه:

همان طور که گفته شد جهت تفکیک عرصه در زمان تخریب و نوسازی ابتدا باید به شهرداری و سپس به اداره ی ثبت اسناد مراجعه نمود.

تفکیک عرصه با تقاضا مالک و یا وکیل وی صورت می گیرد و شامل مراحل زیر است:

  • تقاضای نقشه تفکیک پلاک از شهرداری توسط مالک و یا وکیل قانونی
  • اخذ مدارک لازم توسط شهرداری
  • آماده سازی نقشه مصوبه
  • ارسال یک نسخه از این نقشه جهت تطبیق با ضوابط ومقررات ثبت و تنظیم به اداره ثبت اسناد و املاک
  • تطبیق نقشه شهرداری با سند مالکیت صادر شده و محل ملک توسط نقشه بردار
  • صدور گواهی عدم تجاوز به مجاورین و معابر و شوارع به وسیله نقشه بردار
  • اقدام به تنظیم صورت مجلس تفکیکی توسط نماینده اداره ثبت اسناد و املاک
  • طی مراحل اداری و پرداخت هزینه های مربوطه
  • ارسال یک نسخه از نقشه مربوطه به دفتر اسناد رسمی و تحویل آن به مالک

 

مراحل و چگونگی تفکیک اعیان:

گاهی نیز ممکن است که نیاز به تفکیک اعیان وجود داشته باشد؛ لذا تفکیک اعیان در ساختمان هایی که چند واحدی هستند با توجه به گواهی پایان کار انجام می شود و به شرح زیر است:

  • تهیه گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک یا وکیل قانونی
  • ارائه گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک یا وکیل قانونی به اداره ثبت اسناد و املاک
  • ترسیم و مشخص کردن قسمت‌های مفروزی و قسمت های مشاعی ملک توسط نقشه بردار
  • تهیه و تنظیم صورت مجلس تفکیکی توسط نقشه بردار
  • طی مراحل اداری و هزینه‌های مربوطه

 

عرصه و اعیان در زمین های موقوفی

اگر زمینی موقوفی باشد، مالک تنها می تواند صاحب اعیان باشد و بر عرصه اختیاری نخواهد داشت و سند عرصه در اختیار سازمان اوقاف خواهد بود و فقط بر اساس شرایط وقف می توان از منافع آن بهره برد. اگر هم ساخت و سازی در عرصه ی این زمین ها صورت بگیرد خریدار فقط صاحب اعیان خواهد بود و عرصه دائما در اختیار سازمان اوقاف است.

به همین سبب باید سالیانه به سازمان اوقاف مبلغی به عنوان اجاره پرداخت شود و مدت زمان این اجاره نیز 99 ساله است.

 

اگر شما نیز در زمینه ی معاملات ملکی و نوسازی و تخریب نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی ملکی در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم