طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است ؟

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است ؟

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است ؟


طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است ؟

طلاق یکی از مسائل حقوقی اشخاص است که آثار فردی و اجتماعی بسیاری را در جامعه دارد. یکی از موارد حائز اهمیت در مبحث احوال شخصیه، اجرای قوانین مربوط به آن در خصوص مسلمانان می باشد. در صورت مهاجرت ایرانیان به کشوری دیگر، انجام امور شخصی و خانوادگی آن ها تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

مطابق قانون مدنی ایران، تمام قوانین مربوط به احوال شخصیه از جمله  اهلیت اشخاص، نکاح، طلاق، ارث و مانند آن ها، در مورد اتباع ایران ولو اینکه مقیم خارج باشند اجرا خواهد شد. موضوع ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله مسائلی است که با قوانین داخلی ایران مرتبط می باشد. در این مقاله برآنیم تا به موضوع ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج پرداخته و چگونگی انجام شدن آن را شرح دهیم.

 

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است ؟

طلاق ایرانیان مقیم خارج

برای پرداختن به این موضوع ابتدا نیاز به بیان نکاتی در خصوص درخواست طلاق ایرانیان خارج از کشور می باشیم. مطابق قانون مدنی ایران، در صورتی که محل سکونت یکی از زوجین در ایران بوده و دیگری در خارج از ایران سکونت داشته باشد، طرح درخواست باید در دادگاه محل سکونت فرد مقیم ایران انجام شود و در این موضوع تفاوتی نیز میان زن و مرد وجود نخواهد داشت.

در صورتی که هر یک از زوجین مقیم خارج از کشور باشند (اعم از اینکه در کشوری واحد یا جدا باشند) درخواست آن ها باید  در دادگاه تهران مطرح گردد. طرح درخواست در سایر شهر ها و استان های کشور، در صورت توافق طرفین امکان پذیر می باشد.

 

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

با وجود اینکه گرفتن وکیل برای این امر اجباری نمی باشد، با این حال ضرورت وجود وکیل امری غیر قابل انکار است. چراکه در صورت عدم داشتن وکیل با مشکلات بسیاری روبه رو خواهید شد. چه بسا در اواسط کار مجبور به استخدام یک وکیل حرفه ای شوید.

متبحر بودن و نیز آشنایی با قوانین مربوط به اجرای طلاق ایرانیان خارج از کشور و همچنین ثبت طلاق آن ها از جمله ویژگی هایی است که یک وکیل باید داشته باشد. در این مواقع می توان وکالت نامه را از طریق پست ارسال نمود . همنین این امکان برای افراد وجود دارد که بتوانند از طریق ثبت وکالتنامه در میخک و یا سفارت ایران در کشور محل اقامت، نسبت به اعطای وکالت به وکیل خانواده منتخب خود اقدام نمایند.

 

پروسه طلاق ایرانیان خارج از کشور

این پروسه به شرح ذیل می باشد:

  1. ثبت دادخواست
  2. شرکت در جلسات صلح و سازش
  3. شرکت در جلسات رسیدگی دادگاه
  4. شرکت در جلسات مشاوره و داوری
  5. مراجعه به دفاتر رسمی طلاق برای اجرای صیغه طلاق
  6. نگه داشتن عده طلاق توسط زوجه

تمامی موارد فوق الذکر در خصوص طلاق ایران خارج از کشور نیز صدق می کند. ازاینرو با توجه به دشواری شرکت در جلسات متفاوت، انتخاب وکیلی متبحر می تواند کارساز باشد تا دیگر نیازی به حضور شما در ایران و شرکت در جلسات نباشد.

 

مراجعه به مراجع خارج از کشور جهت درخواست و ثبت طلاق

بهتر است بدانید که مراجعه به مراجع خارج از کشور، اغلب نتیجه ای را برای شما به دنبال نخواهد داشت. چراکه تعداد بسیار کمی از دادگاه ها در جهان هستند که قوانین کشور های مسلمان را برای طلاق اجرا نمایند. در صورت مراجعه نمودن به دادگاهی که قوانین مربوط به اجرای طلاق و صیغه طلاق در ایران را رعایت نموده باشد، طلاق شما صحیح بوده و موردی ندارد.

لازم به ذکر است که اجرای خطبه طلاق، باید توسط مراکز مورد تایید قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام شود. نظر به وجود مشکلات بسیار در این زمینه بهتر است که قوانین مربوط به طلاق، مطابق مقررات ایران باشد.

 

نحوه ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج

ثبت طلاق ایرانیان در خارج از کشور مستلزم مراجعه به کنسول گری ایران در آن کشور می باشد. مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایرانیان مقیم خارج، برای ثبت درخواست خود باید به کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران مراجعه نموده و درخواست کتبی خود را ارائه نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که ثبت طلاق رجعی مستلزم پایان یافتن زمان عده می باشد. از این رو ثبت این طلاق می بایست به درخواست زوجین و یا زوج باشد. در طلاق بائن این امکان برای زوجه نیز در نظر گرفته شده است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص طلاق ایرانیان مقیم خارج و امور مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم