شناسه ملی شرکت

شناسه ملی شرکت

شناسه ملی شرکت


شناسه ملی شرکت

با افزایش جمعیت جامعه و وسعت اطلاعات آن، همواره شاهد دشواری و سختی های دسترسی به آن اطلاعات هستیم. بنابر این کد هایی جهت سهولت دسترسی به این اطلاعات ثبت شده تا اشخاص امکان دسترسی آسان به اطلاعات و داده هایشان را داشته باشند. این کد ها تحت عنوان کد یا شماره ملی برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته می شود. این کد ها در رابطه با اشخاص حقوقی نیز صدق میکند که از آن به عنوان شناسه ملی شرکت یا شناسه ملی شخص حقوقی یاد شده است.

 

شناسه ملی شرکت

مفهموم شناسه ملی شرکت یا شخص حقوقی

همانطور که گفته شد شناسه، شماره یا کدی است که تنها اختصاص به یک شخص حقوقی دارد که این شخص حقوقی با این کد قابل شناسایی در کشور خواهد بود.

در واقع موضوع انحصاری بودن شناسه ملی و اختصاص دادن آن به یک شخص حقوقی، توسط پایگاه اطلاعات شناسه ملی انجام شده و هر شخص حقوقی دارای یک کد منحصر به خود او می باشد.

تمامی اشخاص حقوقی از جمله شرکت های تجاری و غیر تجاری، بانک ها، موسسات، ادارات، شهرداری ها، مدارس و … مکلف به دریافت این شناسه هستند.

شناسه ملی به عنوان کدی 11 رقمی ثبت شده که 4 رقم ابتدایی آن شاخصه ی شهر محل ثبت می باشد (کد شهر یا استان).

 

اقداماتی که قبل از دریافت شناسه ملی باید انجام داد

اشخاص می بایست قبل از دریافت شناسه اقدام به ثبت در قالب شخص حقوقی نمایند . این امر مستلزم رجوع به سایت اداره ثبت اسناد  و املاک کشور می باشد.

 

دریافت شناسه ملی از چه طریق ممکن است ؟

پس از طی مراحل مزبور و ثبت شرکت و همچنین انجام تشریفات، اقدام به دریافت شناسه ممکن گشته و افراد باید به سامانه شناسه ملی مختص اشخاص حقوقی مراجعه نموده و کد را دریافت نمایند.

این کد، شناسایی شرکت و همچنین دست یابی به اطلاعات آن را سبب می گردد . به عنوان مثال اشخاصی که قصد ورود یا همکاری و یا معامله با شرکتی را دارند،می توانند از طریق جستجوی این شناسه و حتی نام شرکت از به ثبت رسیدن و قانونی بودن آن اطمینان حاصل نمایند.

*مطابق قانون ارگان های دولتی بدون ثبت نیز رسمیت دارند لذا می توانند نسبت به دریافت شناسه ملی سریعا اقدام نمایند. این قاعده تنها به ارگان های دولتی اختصاص داشته و اشخاص حقوقی غیر دولتی را شامل نمی شود، بنابراین اشخاص حقوقی غیر دولتی می بایست ابتدا به ثبت رسیده سپس شناسه ملی را دریافت نماید.

 

ماده قانونی اختصاصی بودن شناسه هر شرکت

ماده 4 آیین نامه اختصاص شناسه ملی نیز به انحصاری بودن شناسه یا کد ملی اشاره نموده است. طبق این ماده،شناسه ملی شناسنامه ی افراد محسوب می شود بنابراین انحصاری بودن آن امری بدیهی است.

اعتبار شناسه ملی تا زمان انحلال و تصفیه شرکت بوده که در صورت انحلال،فوری از بین نرفته و مستلزم خاتمه تصفیه می باشد.

 

آیا موجودیت یک شرکت با یک شناسه ملی و دو شماره ثبت ممکن است ؟

وجود دو شماره ثبت برای شرکت امکان پذیر است در حالی که شناسه ملی باید یکی بوده و وجود دو شناسه ملی امکان پذیر نمی باشد.

یکی از علل تعلق دو شماره ثبتی به یک شرکت، تغییر مکان و حوزه ی ثبتی آن می باشد که در این صورت شماره ثبت دوم در حوزه ی جدید گرفته شده.

 

شناسه ملی چه کاربرد هایی دارد ؟

با وجود شناسه ملی افراد قادر به کسب اطلاعات بیشتر می باشند که همین امر سبب خاطری آسوده هنگام ورود به قرارداد و تمامی موارد با شخص حقوقی می گردد.

به عنوان مثال از طریق این شناسه می توان متوجه نوع شرکت شد که  این شرکت از کدام نوع سهامی یا تضامنی و یا باقی موارد است. این موضوع امری مهم می باشد چراکه هر یک از شرکت ها احکام و مقررات خاص خودشان را دارند . همچنین با این شناسه می توان به محل اقامت و حوزه ثبتی شرکت دست پیدا کرد و متوجه آخرین تغییرات آن شد.

تمامی دستگاه های تجاری موظف به درج کد پستی دفتر مرکزی و  شناسه ملی شخصیت های حقوقی می باشند. همچنین این دستگاه ها باید از پذیرفتن شرکت های بدون شناسه ملی در ارائه هر گونه تسهیلات، مجوز، امکانات  در مناقصه امتناع نمایند.

 

نتیجه
  • شناسه ملی برای شرکت ها همچون کد ملی برای افراد می باشد که این شناسه انحصاری بوده و هر فرد با کد مختص خود شناخته می شود.
  • اشخاص حقوقی جهت دریافت شناسه ملی باید شرکت را به ثبت رسانند.
  • این شناسه هویت اشخاص بوده لذا وجود آن از ضروریات است.
  • این شناسه با اطلاعاتی که دارد سبب احراز قانونی و معتبر بودن اشخاص حقیقی میگردد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم