آیا واحد های خالی از سکنه آپارتمان ها هم باید شارژ پرداخت کنند؟

آیا واحد های خالی از سکنه آپارتمان ها هم باید شارژ پرداخت کنند؟

آیا واحد های خالی از سکنه آپارتمان ها هم باید شارژ پرداخت کنند؟


آیا واحد های خالی از سکنه آپارتمان ها هم باید شارژ پرداخت کنند؟

امروزه آپارتمان نشینی با سرعت بسیار زیادی رو به رو است و با توجه به رشد جمعیت و به نسبت آن محدودیت مساحت شهرها مردم بیشتر از قبل به آپارتمان نشینی روی آورده اند و تبدیل به امری اجتناب ناپذیر شده است.

آپارتمان نشینی گرچه از مزایای بسیار زیادی برخوردار است، اما مسائل و مشکلات زیادی را نیز می تواند با خود به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به نحوه ی محاسبه ی شارژ ساختمان اشاره نمود که در اغلب اوقات باعث بروز اختلافات میان ساکنین آپارتمان ها می گردد. علاوه بر این در هر ساختمان ممکن است چند واحد خالی از سکنه نیز وجود داشته باشد که مشکل را دو چندان کند.

مسئله ای که در خصوص واحد های خالی از سکنه مطرح است این است که آنها از برخی منافع مشترکی که همه ی ساکنین از آن بهره می برند بی بهره هستند و برخی امکانات دیگر نیز هست که خالی یا پر بودن واحد آنها در بهره وری از آن منافع تاثیری ندارد. بنابراین ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا آن صاحب خانه هایی که واحد های خالی دارند نیز باید شارژ ساختمان را پرداخت کنند یا خیر؟

در ادامه ی این مطلب به پاسخ به این سوال و دیگر مسائل مربوط به این موضوع می پردازیم.

 

آیا واحد های خالی از سکنه آپارتمان ها هم باید شارژ پرداخت کنند؟

شارژ ساختمان

هزینه هایی که ساکنین اپارتمان ها به صورت ماهیانه و یا بسته به توافق آنها با فواصل زمانی مختلف به مدیر ساختمان می پردازند را شارژ ساختمان می گویند. هر آپارتمان با توجه به میزان امکاناتی که در خود دارد و مساحت آن باید این هزینه ها را پرداخت کنند. این هزینه ها ممکن است صرف موارد مصرفی شوند، مانند: حقوق ماهیانه نگهبان یا سرایدار، قبوض مشترک مانند آب و برق و گاز، نظافت ساختمان و…. البته آپارتمان یک سری هزینه های عمرانی نیز دارد که از جمله ی آنها می توان به تعمیر نمای ساختمان، تجدید و تعمیر ایزوگام ها، تعمیر تاسیسات اشاره نمود که می توان آنها را نیز از طریق شارژ پرداخت نمود.

 

نحوه محاسبه ی شارژ ساختمان چگونه است؟

شارژ هر واحد آپارتمان همان طور که گفتیم هزینه هایی است که ساکنان آنها بر اساس امکاناتی که دریافت می کنند و مساحت آپارتمانشان باید بپردازند؛ چندین روش برای محاسبه آن وجود دارد که در ادامه ی مطلب به بیان آنها می پردازیم و چند مورد را نیز شرح خواهیم داد. اینکه روش محاسبه چگونه باشد به انتخاب هیئت مدیره ی ساختمان بستگی دارد. شارژ واحدی، شارژ متراژی، شارژ نفری، شارژ نفر متراژی، شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی، شارژ واحدی به همراه شارژ نفری، شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی، شارژ بر اساس هزینه ها از انواع مختلف محاسبه ی شارژ هستند.

  • شارژ واحدی: برای مجتمع های مسکونی و یا اداری و تجاری مناسب است و تمام واحد ها به یک اندازه شارژ معینی را به صورت ماهیانه پرداخت می کنند.
  • شارژ نفری: این نوع از شارژ برای واحد هایی که مسکونی هستند مناسب است و براساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد محاسبه می شود.
  • شارژ بر اساس هزینه ها: بر اساس هزینه های ساختمان شارژ هر واحد تقسیم می گردد. هزینه ی آب به صورت نفری و گاز بر اساس متراژ خواهد بود و هزینه ی برق را به صورت واحدی و یا ثابت محاسبه می نمایند و همچنین دیگر هزینه ها نیز ممکن است به صورت ثابت و یا به صورت متغیر در شارژ ساختمان آورده شوند.

 

در کدام قانون به موضوع اجاره نشینی و شارژ ساختمان اشاره شده است؟ 

در ماده ی 4 قانون تملک آپارتمان ها به موضوع هزینه های مشترک آپارتمان یا همان شارژ به صورت کلی اشاره شده است و همچنین این ماده دارای 3 تبصره می باشد. ماده ی 4 قانون تملک آپارتمان ها به صورت کلی در خصوص موضوع شارژ ساختمان مطالبی را عنوان کرده است ولی در مورد واحد های خالی اطلاعاتی نداده است.

ولی با توجه به این که این ماده تصمیم گیری را به مدیران ساختمان سپرده است، توافق مدیران بر سر مبلغی مشخص می تواند مبلغ قابل پرداخت برای شارژ واخد های خالی از سکنه در نظر گرفته شود. باید توجه داشته باشید که پرداخت این هزینه ها الزامی است و ربطی به موضوع سکونت و یا عدم سکونت فرد در واحد ندارد. برای مثال هزینه ی باغبانی، نگهبان و یا نظافتچی هزینه هایی هستند که حتما توسط تمامی واحد های یک آپارتمان باید پرداخت شوند.

 

اگر شما نیز در خصوص مسائل مربوط به شارژ ساختمان نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی حقوقی در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم