سرقت برند تجاری

سرقت برند تجاری

سرقت برند تجاری


سرقت برند تجاری

برای شناخت مفهوم سرقت برند تجاری ضروریست ابتدا برند تجاری را بشناسیم.برند یا علامت تجاری نشانی است که از طریق آن میتوان محصولات یک بنگاه تجاری یا شخصیت حقوقی تجاری از دیگری را تمایز داد.لازم به ذکر است که این علامت یا نشانی باید قابل مشاهده باشد.امروزه در مناسبات تجاری به هم تنیده ی شرکت ها و برند های گوناگون حفاظت از علامت تجاری و حق برخورداری انحصاری از آن بسیار اهمیت دارد.

 

سرقت برند تجاری

با ثبت علامت تجاری حق استفاده ی انحصاری از آن به یک شخص حقیقی یا حقوقی تجاری تعلق خواهد گرفت به این ترتیب قانون از صاحبان آن علامت تجاری حمایت حقوقی کرده و روش های تقلب در این زمینه محدود میگردد. ثبت علامت تجاری سبب ارتقا کیفیت محصولات وخدمات آن شرکت گردیده و اهمیت برندینگ را دوچندان میکند.برند انحصاری ضمن اینکه هویت حرفه ای و شخصیت قانونی ویژه ای به محصولات و خدمات بنگا های تجاری میدهد,سرمایه ی منحصر به فردیست که محرمانگی,امنیت و حفاظت از ان بسیار حائز اهمیت است.

امروزه در مبادلات تجاری از مبدا تولید,توزیع و حتی مصرف کالا یا خدمات جایگاه علامت تجاری و میزان بهره مندی از مزایای آن برای هر کدام از بازیگران تجاری بسیار ویژه است. یعنی در قراردادهایی که هرکدام از این اشخاص(حقیقی یا حقوقی)برای به کار گیری نشان یا علامت تجاری تنظیم میکنند,روش بهره مندی از علامت تجاری مورد نظرشان به تعهدات مندرج در قرارداد بستگی دارد.به همین دلیل ثبت علامت تجاری برای شرکت های بازرگانی و تولید کننده برای حفظ سرمایه و حقوق آنها ضروریست.

پس از ثبت علامت تجاری ,هر کدام از شرکا,مشتریان و واسطه گران عرصه ی تولید,توزیع و مصرف کالا ها و خدمات, مجاز خواهند بود در حوزه ای که قانون یا قرارداد فی مابین اجازه میدهد از آن علامت استفاده کنند.به این ترتیب جعل,سرقت ,کپی و یا سوِ استفاده از علامت تجاری  اثر حقوقی داشته و قابلیت طرح دعوا در محاکم دادگستری را دارد.

در حقوق مالکیت فکری سرقت اثار فکری و ضمانت اجرای کیفری ان از مباحث اصلی حمایت از حقوق مادی و معنوی صاحب اثر است.قانون ثبت علامت تجاری مصوب 1386نیز در ماده ی 31 صریحا اذعان میدارد که حق استفاده ی انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد و در ماده ی 32 ذیل بخش های تفصیلی مشخص میسازد که کپی یا سواستفاده و به نحوی سرقت از علامت تجاری دیگر, برای ثبت آن علامت محدودیت ایجاد میکند.

بهتر است بدانیم سرقت,کپی ,سواستفاده ویا هر بهره گیری غیر قانونی دیگری از علامت تجاری تبعات حقوقی و پیگیری کیفری دارد.داشتن قصد مجرمانه در انجام این فعل نیز در انتصاب جرم مربوطه و مجازات آن تاثیر گذار است.ماده ی 40 و 61 قانون ثبت علائم تجاری از جمله مواد قانونی است که به این موضوع پرداخته و آن را جرم انگاری نموده است.از سویی دیگر در قانون مجازات اسلامی(ماده ی 529) جعل, سرقت و سو استفاده از علامت تجاری مصداق جرائمی شناخته شده است که برای آن مجازات تعذیری در نظر گرفته شده است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم