رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور

رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور

رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور


رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور

رسیدگی به جرایم ایرانیان در خارج از کشور یکی از چالش های قضایی محسوب می شود که مشابه آن در کشور های دیگر نیز به چشم می خورد. رفع و رجوع این دسته از مسائل در اغلب کشور ها از طریق استمداد از مبانی و اصول حقوق بین الملل خصوصی، انجام می شود. البته مسائلی از جمله مقابله با مسائل تهدید کننده ی امنیت نظام و حفظ ارزش و اعتبار دین موجب فاصله گرفتن کشورها از قوانین بین المللی گردیده و باعث می شود تا کشور ها خود را نسبت به جرایمی که خارج از قلمرو آن صورت گرفته اند نیز دارای حق بدانند. در این نوشتار برآنیم تا به شرح مسائل پیرامون این موضوع بپردازیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور

چگونگی مجازات جرایم ایرانی ها در خارج از کشور مطابق قانون مجازات اسلامی

مطابق قوانین جزایی ایران، در صورتی که فردی اعم از ایرانی و غیر ایرانی، خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مرتکب یکی از جرایم ذیل و یا جرایم مقرر در قوانین خاص گردد، مطابق با قوانین ایران محاکمه می شود. این جرایم به شرح ذیل می باشد:

  1. اقدام علیه امنیت داخلی و یا خارجی کشور، اقدام علیه نظام و تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران
  2. جعل امضاء،حکم، فرمان و یا دستخط مقام رهبری و یا استفاده از آن
  3. جعل امضاء، حکم، فرمان و یا دستخط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای سه قوه، رئیس مجلس خبرگان، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان، وزرا، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، یا استفاده از آن ها
  4. جعل آراء مراجع قضایی ( آراء صادره از مراجع عمومی، انقلاب و یا اجرائیه های صادره توسط این مراجع و سایر مراجع قانونی و یا استفاده از آن
  5. جعل وجه رایج مملکت (ریال)
  6. جعل اسناد خزانه، اوراق مشارکت صادر شده یا تضمین شده توسط جمهوری اسلامی ایران
  7. جعل اسناد تعهد آور بانکی جمهوری اسلامی ایران
  8. تهیه و ترویج سکه قلب مرتبط با مسکوکات رایج در کشور

نکته: در صورتی که رسیدگی به این جرایم در خارج از ایران صورت گرفته و حکم محکومیت صادر شده و به اجرای حکم منتهی شده باشد، دادگاه ایران در تعیین مجازات تعزیری، به محاسبه میزان محکومیت اجرا شده پرداخته و آن را از میزان مجازات تعیین شده کسر می نماید.

 

جرایم ماموران سیاسی و کنسولی و مستخدمان دولت در خارج از ایران

مستخدمان دولتی و همچنین ماموران سیاسی و کنسولی خارج از کشور، ماموران و کارکنان سفارتخانه ها، خبرنگاران و افرادی که از طرف دولت عازم سایر کشور ها شده اند، از نهاد ها و افرادی هستند که همواره در معرض اتهامات جزایی در خارج از کشور می باشند. این موضوع نه تنها در خصوص ایران بلکه در رابطه با تمامی کشور هایی که ماموران خود را عازم سایر کشور ها کرده اند نیز صدق می کند.

رسیدگی به جرایم این افراد باید مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد . از اینرو در صورت وقوع جرمی از جانب افراد مزبور، باید به مراجع قضایی ایران تحویل داده شوند.

 

ارتکاب جرم در خارج از ایران توسط اتباع ایرانی

منظور ازاین عنوان، ارتکاب جرایم غیر سیاسی ایرانیانی که در مشاغل فوق الذکر مشغول نیستند می باشد. محاکمه و مجزات ابن افراد در صورت یافت شدن در ایران و یا اعاده به ایران ، مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. البته برای مجازات این دسته از افراد، وجود شرایط ذیل لازم است. این شرایط عبارتند از:

  1. محکومیت مورد نظر می بایست بر اساس قانون ایران باشد.
  2. اگر جرم فرد از جرایم تعزیری باشد، محاکمه او در ایران مشروط به عدم محاکمه و تبرئه وی در محل وقوع جرم است. و یا در صورت محکومیت باید مجازات بعضا یا کلا درباره او اجرا نشده باشد . این مسئله قابلیت اجرا در خصوص جرایم مستوجب حد، دیه و قصاص را ندارد.
  3. مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، موجبی برای موقوفی تعقیب و اجرای مجازات و یا منع و سقوط آن نباشد.

 

نکته:

  • در صورت محاکمه شدن فرد در کشور محل وقوع جرم، مجددا در ایران قابل محاکمه نخواهد بود. (نسبت به همان اتهام)
  • در صورتی که یکی از ایرانیان در خارج از ایران مرتکب جرمی شود که بر اساس قوانین ایران مستوجب حد شرعی باشد، قابلیت تعقیب و مجازات در ایران را خواهد داشت.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم