دولت ها در حقوق بین الملل

دولت ها در حقوق بین الملل

دولت ها در حقوق بین الملل


دولت ها در حقوق بین الملل

دولت‌ها و اشخاص اصلی حقوق بین الملل هستند. اصول حقوق بین الملل از روابط بین دولتها از رهگذر رویه‌ای که حقوق بین الملل عرفی را تشکیل می‌دهد و یا از مجرای موافقتنامه‌های بین المللی معاهدات نشأت می گیرد. دولت ها می توانند به عنوان طرف‌های دعاوی ترافعی در دیوان بین‌المللی دادگستری حضور یابند. دولت ها می‌تواند جانب تبعه خود که مدعی است توسط دولت دیگر به او زیان وارد شده، اقامه دعوا کنند، و به محض اینکه دولتی چنین ادعایی را تعقیب نماید آن اختلاف در سطح بین المللی مطرح شده، و به  صورت دعوای میان دو دولت در می آید. فرد نمی تواند از حق دولت خود برای پیگیری دعوای وی تمهید شده صرف نظر کند. دولت به هنگام مذاکره درباره یک معاهده در مقام نماینده اتباع خود اقدام نمی کند.

 

دولت ها در حقوق بین الملل

مفهوم دولت چیست؟

بر اساس موازین حقوق بین الملل، دولت نهادی است که دارای سرزمین معین و جمعیتی دائمی است که تحت نظارت حکومت ذیربط بوده و با دیگر نهادها روابط رسمی برقرار ساخته یا می تواند برقرار نماید.

این تعریف، شاخص های دولت بودن را که در کنوانسیون ۱۹۳۳ درباره حقوق و وظایف دولت ها منعکس شده، بیان می کند. کنوانسیون مذکور مبین موازینی کلی است که بر اساس حقوق بین الملل عرفی، لازمه تشکیل دولت می باشد. این کنوانسیون در هفتمین کنفرانس بین المللی کشور های آمریکایی (مرکب از ۱۵ کشور آمریکای لاتین و ایالات متحده آمریکا) تصویب شده، و مقرر می دارد که:

دولت به عنوان شخص حقوق بین الملل باید دارای ویژگی های ذیل باشد:
  • جمعیت دائمی
  • سرزمین معین
  • حکومت
  • صلاحیت ایجاد روابط بین المللی با سایر دولت ها

طبق نظریه شماره یک کمیسیون داوری کنفرانس اروپا در مورد یوگسلاوی، دولت معمولا به مثابه جامعه ای است که دارای سرزمین و جمعیتی است که تحت نظارت یک مرجع سیاسی سازمان یافته می باشد و با حاکمیت توصیف می شود.

 

جمعیت دائمی

دولت ها مجموعه ای از افراد بشر هستند و بنابراین وجود جمعیت دائمی شرط لازم جهت تشکیل دولت می باشد. با وجود این، برای تعیین حداقل جمعیت حد نصابی در نظر گرفته نشده است. مثلا کشور نائورو با جمعیتی در حدود 12000 نفر، لیختن اشتاین با جمعیتی بالغ بر 30000 نفر و توالو با جمعیت تقریبا 10000 نفری هر کدام به تنهایی یک دولت به شمار می آیند.

 

سرزمین معین

دولت ها و واحد هایی سرزمینی هستند و حاکمیت سرزمینی متضمن حق انحصاری برای انجام فعالیت در مقام یک دولت است. نتیجتا این حق، تکلیفی بر عهده دولت می نهد، بدین ترتیب که دولت متعهد است تا از امتیازات سایر دولت ها در داخل سرزمین خود، به ویژه نسبت به تمامیت ارضی و مصونیت آن ها در زمان جنگ و صلح حمایت نماید. علاوه بر این، دولت متعهد است از حقوقی که بر مبنای آن هر دولت می تواند به نفع اتباع خود در سرزمین بیگانه اقدام قضائی به عمل آورد، پشتیبانی نماید . دولت بدون داشتن حاکمیت ارضی متناسب با وضعیت خویش نمیتواند وظیفه خود را انجام دهد. حاکمیت ارضی، در جنبه منفی خود محصور نمی شود . به همین علت برای استفاده از حاکمیت ارضی، دولت ها به قلمرو های جداگانه تقسیم می گردند تا در آن قلمرو فعالیت های انسانی صورت پذیرد و بدین وسیله اطمینان حاصل کنند که در تمام مراحل می توانند از حداقل حمایت بهره مند شوند . حمایتی که حقوق بین الملل حافظ و نگهبان آن است.

 

حکومت

دولت بودن باید از رهگذر استقرار حکومتی موثر به اثبات برسد، حکومتی که دارای اقتداری مستقل از دولت های دیگر است و از صلاحیت تقنینی و اداری برخوردار می باشد. کمیته بین المللی حقوقدانان در گزارش خود در سال 1920 درباره وضعیت فنلاند، بر عدم استقلال آن تاکید ورزید. کمیته مزبور تعیین تاریخ واقعی زمانی که دولت فنلاند از نظر حقوقی به صورت دولت واجد حاکمیت درآمده را دشوار یافت و به این نتیجه رسید که:

به طور حتم یک دولت نمی تواند دارای حکمت به شمار آید، مگر اینکه یک سازمان سیاسی با ثبات به وجود آید و مقامات عمومی از اقتدار کافی برخوردار باشند تا بدون کمک نیرو های نظامی خارجی، خود را در قلمرو آن سرزمین متجلی سازند. به نظر می رسد از ماه می 1918 که جنگ داخلی خاتمه یافت و نیروهای نظامی خارجی شروع به ترک کشور کردند، این امکان به وجود آمد که نظم حاکم شود و حیات سیاسی و اجتماعی معمول به تدریج به وضعیت خود باز گردد.

چنانچه کشوری در مقطعی زمانی مثل جنگ داخلی فاقد حکومتی کارآمد باشد، این امر موجب نمی شود که وصف دولت بودن یک حکومت مستقر و تثبیت شده از آن سلب گردد =. در واقع فقدان حکومتی کارآمد و موثر به منزله زوال وصف دولت بودن نیست.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم