دعوی الزام به ایفای تعهد

دعوی الزام به ایفای تعهد

دعوی الزام به ایفای تعهد


دعوی الزام به ایفای تعهد

هنگامی که قراردادی میان دو طرف منعقد می شود، انتظار هر یک از طرفین، بر اجرایی شدن تعهدات ناشی از آن قرارداد می باشد. در واقع عمل به تعهدات یک قرارداد، اصلی ترین و مهم ترین هدف انعقاد آن می باشد.

در صورت عدم پایبندی هر یک از طرفین به تعهدات خود، این امکان برای طرف مقابل وجود دارد تا الزام به انجام تعهد را از او بخواهد. در واقع این موضوع بیانگر آن است که در صورت عدم ایفای تعهد از سوی یکی از طرفین قرارداد به  سرعت فسخ نخواهد شد. بلکه اگر شخص با وجود الزام به ایفای تعهد نیز تعهد خود را انجام ندهد، در مورد قرارداد مزبور تصمیم درست اتخاذ می شود.

به عنوان مثال شخصی ضمن یک قرارداد متعهد می شود که خانه شمارا در مدت زمانی مقرر تعمیر نماید. در صورتی که این شخص به تعهدات خود عمل ننموده و خانه را تعمیر نکند، شما قادر به طرح دعوای الزام به ایفای تعهد علیه او در دادگاه می باشید. دادگاه نیز قرارداد را برسی نموده و در رابطه با خواسته شما تصمیم گیری می نماید.

 

دعوی الزام به ایفای تعهد

دادگاه صالح

چنانچه مبلغ مورد تعهد از 20 میلیون تومان کمتر باشد، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به ایفای تعهد را خواهد داشت . اما در صورتی که این مبلغ بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، دعوای مزبور می بایست در دادگاه های حقوقی مطرح گردد .

 

مالی و غیر مالی بودن موضوع قرارداد

موضوع تعهد ممکن است به صورت مالی و یا غیر مالی باشد . بدیهی است زمانی که موضوع تعهد مال می باشد، دعوای الزام به تعهد مالی مطرح می شود. حال ممکن است که این مال به صورت منقول و یا غیر منقول باشد.

زمانی که موضوع تعهد طرفین مالی غیر منقول باشد، دادگاهی صلاحیت رسیدگی به آن را دارد که مال غیر منقول در آنجا واقع شده است.

به عنوان مثال دو نفر قراردادی را مبنی بر خرید خانه ای در شیراز تنظیم می نمایند در حالی که فروشنده مقیم تهران و خریدار مقیم همدان است. مطابق این قرارداد خریدار متعهد می شود که مبلغ معامله را در زمان مقرر شده در قرارداد به فروشنده تسلیم نماید و فروشنده نیز متعهد می شود که در زمان مقرر شده، خانه را به خریدار تحویل نماید . در صورتی خریدار مبلغ معامله را پرداخت نموده باشد اما فروشنده به تعهد خود عمل ننموده و خانه را به خریدار تحویل ندهد، خریدار قادر به طرح دعوای الزام به ایفای تعهد علیه او خواهد بود.

حال به دلیل اینکه موضوع قرارداد مال غیر منقول می باشد، خریدار می بایست دعوای خود را در دادگاه محل وقوع ملک که در این مثال شیراز است، مطرح نماید. دادگاه پس از انجام برسی های لازم نسبت به قرارداد، شروط و تعهدات آن، نسبت به دریافت خسارت تاخیر در تحویل ملک و همچنین اجرای حکم (الزام به ایفای تعهد) تصمیم گیری می نماید.

خسارت عدم انجام تعهد نیز باید توسط متعهد له مطالبه شود.

 

الزام به ایفای تعهد غیر مالی

الزام به ایفای تعهد غیر مالی در تعهد به انجام کار و تعهد به عدم انجام کار مورد برسی قرار می گیرد.

 

تعهد به انجام کار

این تعهد به این صورت است که دو نفر تعهدی غیر مالی را با یکدیگر منعقد می نمایند و به موجب آن شخصی متعهد می شود که کاری را در مدتی معین برای دیگری انجام دهد. در صورتی که به تعهد خود عمل ننماید، طرف دیگر معامله قادر به طرح دعوای الزام به انجام تعهد علیه او می باشد.

 

تعهد به عدم انجام کار

موضوع این تعهد انجام ندادن کار می باشد . به عنوان مثال شخصی باغی را به شخصی دیگر اجاره می دهد. مستاجر نیز به او تعهد می دهد که در مدت زمانی که باغ در اختیار او می باشد، به درختان باغ آسیبی نرسانده و آن ها قطع نکند. در صورتی که مستاجر خلاف این تعهد عمل نماید، ملزم به جبران خسارات وارده خواهد بود.

 

الزام به انجام تعهد قراردادی

هدف از این نوع قراردادها این است که تعهدات و موضوع قرارداد اجرایی شود . زمانی که قراردادی میان دو طرف منعقد می گردد، هیچ یک از طرفین حق امتناع از اجرای تعهدات ناشی از آن قرارداد را ندارد. در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند، طرف مقابل آن ها قادر به طرح دعوای الزام به ایفای تعهد می باشد. در واقع اگر شخص با اراده و اختیار خود به تعهداتش عمل نکند، از طریق دادگاه مجبور به ایفای تعهداتش می گردد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص دعوای الزام به ایفای تعهد، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم