دعوای مطالبه ی وجه چک

دعوای مطالبه ی وجه چک

دعوای مطالبه ی وجه چک


دعوای مطالبه ی وجه چک

با گذشت زمان و پیشرفت شگرف انسان در تمامی زمینه ها، به مرور شاهد استفاده از ابزارهایی برای پرداخت وجه از جمله چک، بوده ایم.

چک ها اسناد تجاری هستند که قابلیت انجام مبادلات مالی افراد را در قالب چک های عادی،رمز دار و مسافرتی دارند. گاه پیش می آید که عامه مردم با عدم آگاهی از قوانین و عدم وجود وجه کافی در حساب، اقدام به صدور چک نمایند و با گواهی عدم پرداخت چک از سوی بانک ها مواجه شوند. از این رو همواره موضوع چک های برگشتی به یکی از مشکلات در جامعه تبدیل شده و شاهد تعداد کثیری از شهروندان، که به نوعی با این موضوع درگیر می باشند، هستیم.

با رسیدن تاریخ وصول چک و عدم موجودی کافی در حساب شخص صادر کننده، دارنده ی چک می تواند با بهره گیری از روش های متفاوتی که برای مطالبه ی وجه چک وجود دارد، رسیدن به حقوق خود را سبب گردد. در این صورت بانک موظف است نسبت به صدور گواهی عدم پرداخت چک اقدام کرده و مشخصات کامل صاحب حساب را با ذکر تاریخ و شماره به همراه دلیل برگشت چک، به دارنده تسلیم نماید.

ادامه ی رسیدگی به دعوای چک برگشتی توسط مطالبه وجه چک از طرق دادگاه های حقوقی، شکایت کیفری چک بالمحل، و اجرای ثبت امکان پذیر می باشد.

 

دعوای مطالبه ی وجه چک

طرح دعوای حقوقی

طرح دعوای حقوقی در دفاتر اولین راهکار برای مطالبه وجه از مسئولین وجه چک (صادر کننده چک، ضامن چک یا ظهر نویس چک) می باشد.

این دفاتر به دنبال اخذ هزینه، دادخواست مطالبه وجه چک را به دادگاه های حقوقی مربوطه ارسال خواهد نمود. پس از انجام تشریفات قانونی دادگاه نسبت به تعیین وقت رسیدگی اقدام نموده و در صورت محق بودن دارنده، حکم بر محکومیت صادر کننده ی چک خواهد نمود.

دارنده می تواند پس از قطعیت حکم، نسبت به اجرای حکم اموال صادر کننده چک و ممنوع الخروجی یا جلب او اقدام نماید.

 

مطالبه ی وجه چک های جدید (صیادی) در قانون صدور چک جدید

در قانون صدور چک جدید مصوب سال ۱۳۹۷، برای اخذ حکم محکومیت صادر کننده نیازی به تقدیم دادخواست مطالبه وجه نبوده و دارنده چک می تواند به وسیله گواهی عدم پرداخت شامل شماره و کد رهگیری و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک (خدمات قضایی)، صدور اجرائیه علیه صادر کننده چک برگشت خورده را از دادگاه درخواست نماید. این درخواست پس از ثبت در دفاتر خدمات قضایی به دادگاه صالح ارجاع گشته و پس از احراز صحیح و قانونی بودن درخواست، بلافاصله اقدام به صدور اجرائیه و همچنین تشکیل پرونده اجرایی می شود. پس از طی این مراحل دارنده ی چک باید اقدام به شناسایی اموال مسئولین پرداخت وجه چک نماید. در صورتی که به اموالی جهت استیفای وجه چک دست نیافت می تواند تقاضای ممنوع الخروجی و جلب مسئولین پرداخت چک را بنماید.

 

مطالبه ی وجه چک از طریق اجرای ثبت

از مزایای چک، اهمیت قانونگذار و شیوه های متفاوتی که برای وصول وجه آن در نظر گرفته میتوان نام برد. همچنین چک به واسطه ی بهره مندی از حکم سند لازم الاجرا، قابلیت وصول وجه از طریق اجرای ثبت را دارد. بنابراین دارنده ی چک باید درخواستنامه چاپی طبق نمونه موجود در ثبت را در اجرای ثبت واقع در محل بانک حساب صادر کننده ی چک، پر کرده و چک برگشتی را به شکل اصلی و فتوکپی ارائه نماید. اجرائیه صادر شده در اجرای ثبت صرفا برای صادر کننده ی چک می باشد و دارنده همواره می تواند نسبت به ممنوع الخروجی و توقیف اموال وی طبق مقررات آیین نامه اجرائی، اقدام کند .لازم به ذکر است که در این روش، جلب صادر کننده ممکن نمی باشد و فرد دارنده چک در صورت دست نیافتن به اموال او باید از طرق دیگر نسبت به این موضوع اقدام کند.

 

مطالبه ی وجه چک به روش شکایت کیفری

شکایت کیفری چک بلامحل یکی از طرق مطالبه ی وجه چک می باشد . این روش برای چک هایی به کار برده می شود که به روز و مختص حال باشد. زیرا صادر کننده ی چک با آگاهی به عدم موجودی کافی اقدام به صدور چک روز می نماید در این صورت چک صادر شده بلامحل بوده و شخص دارنده می تواند از طریق شکایت کیفری خواستار وصول وجه چک شود .لازم به ذکر است که شکایت کیفری شامل چک های وعده دار ولو یک روزه، چک های سفید امضا و یا چک هایی که وصول آن منوط به انجام کار یا شرطی است،نمیشود . همچنین چک هایی که بدون تاریخ بوده یا تاریخ واقعی صدور چک بر تاریخ مندرج در متن، مقدم باشد مشمول شکایت کیفری نشده و وصول چک از این طریق امکان پذیر نمی باشد.

برای ثبت در خواست شکایت کیفری چک بلامحل باید به دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی مراجعه شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم