دامپینگ در بازار تجارت بین الملل

دامپینگ در بازار تجارت بین الملل

دامپینگ در بازار تجارت بین الملل


دامپینگ در بازار تجارت بین الملل

علاقه مندان به مباحث تجارت بین الملل، احتمالا اصطلاح دامپینگ یا رقابت مکارانه را شنیده اند. دامپینگ رفتاری قانونی بوده که اثرات اقتصادی مفید و مضر آن به این موضوع بستگی دارد که شما در کدام طرف معامله قرار داشته باشید. در این مقاله بر آنیم که به برسی مفهوم پیچیده و گسترده دامپینگ بپردازیم.

 

دامپینگ در بازار تجارت بین الملل

دامپینگ چیست ؟

در تجارت بین المللی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها تحت عنوان دامپینگ یا قیمت شکنی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع زمانی که صادر کننده، محصول خود را در خارج از کشور با قیمتی ارزان تر از داخل کشور به فروش برساند، دامپینگ رخ داده که نوعی تبعیض بین المللی محسوب می گردد. از انجا که در دامپینگ، حجم زیادی از محصول صادر می شوند، ممکن است که صدمات قابل توجهی را برای صنعت تولید داخلی به دنبال داشته باشد. بعلاوه امکان ایجاد رقابت ناعادلانه و نیز عرضه بیش از حد یک کالا با قیمتی پایین و ناعادلانه وجود دارد. همچنین در دامپینگ امکان به خطر افتادن ثبات اقتصادی کشور تولید کننده و بازار تولید کنندگان محصول در کشور وارد کننده وجود دارد.

 

انواع دامپینگ

دامپینگ به سه روش ذیل تقسیم بندی می شود:

پراکنده یا متناوب

این نوع از دامپینگ زمانی رخ می دهد که شرایط غیر قابل پیش بینی و استثنائی باشد. در واقع زمانی که مقدار کالای تولید شده در داخل، بیش از هدف باشد و یا با وجود اینکه کالا به فروش رسیده اما هنوز سهام فروخته نشده آن وجود داشته باشد، تولید کنندگان، سهام فروخته نشده را با قیمتی پایین در بازار خارجی به فروش می رسانند بدون اینکه قیمت داخلی آن را کاهش دهند.

این اتفاق تنها زمانی امکان پذیر می باشد که کشش لازم برای تقاضای خارجی آن کالا وجود داشته باشد و نیز تولید کننده در بازار داخلی انحصارطلب باشد. ممکن است هدف تولید کننده از این کار بررسی کالای خود در یک بازاری جدید باشد و یا هدف آن بیرون راندن یک رقیب از بازار خارجی باشد. در این نوع دامپینگ، تولید کنندگان  کالا خواهان پوشش دهی برخی از هزینه های ثابت و هزینه های متغییر بوده تا ضرر حاصل از آن را کاهش دهند.

 

مداوم

زمانی که یک انحصار طلب بخشی از کالای خود را به صورت دائم با قیمت بالا در بازار داخلی و مابقی محصولات را با قیمت پایین در بازار خارجی بفروشد، دامپینگ مداوم رخ داده است.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که متقاضی داخلی برای آن کالا پایین بوده و در عوض متقاضیان خارجی آن بیشتر باشد. درواقع زمانی که با افزایش تولید مداوم، هزینه ها کاهش یابند، تولید کننده قیمت محصول را در بازار داخلی کاهش نخواهد داد. اما باتوجه به اینکه متقاضیان آن محصول در خارج بیشتر است، تولید کننده قیمت پایین محصول خود را در بازار های خارجی همچنان حفظ می کند. بنابراین تولید کننده سود بیشتری را از فروش کالا در بازار خارجی به دست می آورد.

 

غارتگر

این دامپینگ زمانی رخ می دهد که یک شرکت انحصارگر کالای خود را با قیمتی بسیار پایین تر و یا با ضرر در بازار های خارجی به فروش می رساند تا بدین وسیله موجب از بین رفتن رقبا در این زمینه شود . اما قیمت کالا را با به پایان رسیدن رقابت افزایش می دهند . بدین ترتیب شرکت ضرر خود را پوشش می دهد.

 

دلایل انجام این کار

انجام عمل دامپینگ توسط تولید کنندگان دلایل بسیاری دارند برخی از این دلایل به شرح ذیل می باشند:

  • جهت پیداکردن جایگاه در بازار: کسب جایگاه و یا ادامه ی کار در خارج از کشور، از دلایلی است که یک انحصارگر به دامپینگ متوسل می شود.
  • جهت فروش کالای مازاد: در صورت تولید بیش از حد کالا، انحصارگر قادر به فروش آن ها در بازار داخلی نخواهد بود. بنابراین ممکن است خواهان فروش مازاد این کالا با قیمت پایین تر در بازار خارج باشد.
  • گسترش صنعت: توسل به دامپینگ توسط یک انحصارگر، ممکن است برای گسترش صنعت وی باشد. در واقع در صورت گسترش دادن آن، مزایای اقتصادی داخلی و خارجی به او تعلق گرفته و منجر به اعمال قانون افزایش سود می گردد.
  • روابط تجاری جدید: توسعه روابط تجاری از دیگر دلایلی است که سبب روی آوردن انحصار گران به دامپینگ می شود. در واقع انحصارگر با فروش کالای خود با قیمت پایین تر روابط جدیدی را در بازار های خارجی ایجاد می کند که سود بیشتری را برای وی به دنبال خواهد داشت.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص تجارت بین الملل و امور پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم