حقوق ورزشی و خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شوند

حقوق ورزشی و خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شوند

حقوق ورزشی و خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شوند


حقوق ورزشی و خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شوند

می توان گفت که ایجنت ها هم وکیل هستند و هم نیستند و دلیل استفاده از واژه ایجنت نیز همین است. یک ایجنت موفق ورزشی علاوه بر اینکه لازم است بخوبی از قوانین قرارداد مطلع باشد، باید از تاثیر قانون کار بر ورزش های حرفه ای، قانون تجارت و حقوق مالکیت معنوی نیز آگاه باشد. در این مطلب برآنیم تا به شرح خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شوند بپردازیم.

 

خدماتی که توسط ایجنت های ورزشی ارائه می شود

خدمات ایجنت های ورزشی،دامنه وسیعی از کارها را در بر میگیرد، بنابراین تهیه فهرستی جامع از وظایف و فعالیت‌های آنها دشوار است.این فعالیت ها ممکن است جنبه های مختلفی از قبیل یافتن استعدادهای جدید،پیدا کردن باشگاهی برای ورزشکار، تحلیل بازار، برآورد قیمت بازیکن، بازاریابی برای نام بازیکن، تلاش و بحث بر سر بهبود نمایش و حضور بازیکن در انظار، مشاوره های مالی و سرمایه گذاری، برنامه ریزی مالیاتی و مشاوره های فردی، قانونی و مالی و … را شامل شود. در ادامه تعدادی از خدمات قابل ارائه توسط ایجنت های ورزشی مورد بررسی قرار می گیرد:

مذاکره برای عقد قرارداد ورزشی: وظیفه اولیه ایجنت ها، انجام مذاکره برای بستن قرارداد ورزشکاران و بازاریابی برای آنان است. انجام مذاکره برای بستن قرارداد ورزشی توسط ایجنت به روابط عمومی،قدرت چانه زنی،منضبط بودن و زمان بندی دقیق نیاز دارد. ایجنت باید به طور شفاف جزئیات مربوط به قرارداد مالی و مطالبات ورزشکاران (موکلان) و چشم انداز روشنی از آینده آنها را ترسیم نماید.

مشاوره: ایجنت هایی که به عنوان مشاور فعالیت می کنند در همه ورزش ها حضور دارند و نقش اصلی آن ها، راهنمایی ورزشکار در انتخاب بهترین گزینه در رشته ورزشی خود است. صرف نظر از با مجوز یا بی مجوز بودن، ایجنت مشاور باید از محیط و فضای ورزش آگاه باشد تا بتواند مشاوره مناسبی در اختیار ورزشکار قرار دهد. به طور کلی نوع مشاوره ای که توسط ایجنت ارائه می شود،پیش از عقد قرارداد است تا به ورزشکار کمک کند بهترین تصمیم را با مناسب ترین شرایط و مبالغ اتخاذ نماید. یکی ایجنت مشاور که ایجنت رسمی ورزشکار نیست می تواند اطلاعاتی را برای ورزشکار فراهم آورد که ممکن است یک ایجنت رسمی قادر به تامین آنها نباشد.همچنین ممکن است ایجنت مشاور برای باشگاه فعالیت کند مثلاً به منظور اطمینان از اینکه پایین ترین مبلغ ممکن به ورزشکار پرداخت میشود. مشاوره یکی از کارکردهای بسیار مهم ایجنت است که در خلال مذاکرات و پس از عقد قرارداد، اغلب نادیده گرفته می شود. آگاه ساختن ورزشکار از خطرات موجود در ورزش حرفه ای می تواند از بدفهمی و نا امیدی های بعدی پیگیری کند. ارائه راهنمایی ها و مشاوره های واقعی به ورزشکار توسط ایجنت اهمیت زیادی دارد.ایجنت باید بتواند به خوبی چشم انداز آتی بازیکن را درک کند و وی را به مسیر صحیح هدایت کند.

دلالی: ایجنت ها موجب تسهیل مذاکرات میان باشگاه های ورزشی و ورزشکاران میشوند. آنها به عنوان واسطه و دلال بین طرفین قرارداد عمل می کنند و علایق آنها را به دیگری انتقال میدهند. ایجنت ممکن است این حق را از طریق عقد قرارداد مکتوب با ورزشکار به دست آورد و یا اینکه به طور ضمنی به عنوان واسطه و دلال توسط طرفین مورد پذیرش قرار بگیرد.

سازماندهی و ارتقای رقابت های ورزشی: همانگونه که از نامش پیداست، ‏ایجنت سازمان دهنده در سازمان دادن رویداد ها و رقابت های ورزشی همکاری می کند . از ایجنت ورزشی درخواست می شود تا در سازماندهی یک رویداد ورزشی شرکت کند، به ویژه زمانی که دامنه ارتباطات ایجنت وسیع باشد. برخی ایجنت ها در برگزاری جلسات یا میتینگ های ورزشی متخصص هستند.رابطه متمایز و خوب با ورزشکاران سطح بالا، ایجنت ها را قادر می سازد تا رویداد هایی را با حضور آنها برگزار نماید.

مدیریت ارتباطات و چهره‌ای که از ورزشکار ارائه می شود: ایجنت ها به عنوان سخنگوی ورزشکار با رسانه‌ها به گفتگو می پردازند.در واقع آن ها وظیفه دارند تصویر خوبی از ورزشکار برای عموم ارائه دهند.

مدیریت دارایی های ورزشکار: در مواردی که رابطه میان ورزشکار و ایجنت بر اساس اطمینان شکل گرفته باشد، چنین مکانیسمی امکان پذیر است.ورزشکاران موفق اغلب یکباره صاحب ثروت هنگفتی میشوند. به منظور مدیریت صحیح این سرمایه مالی، ایجنت، ایا یک مشاور مالی متخصص را معرفی می کند و یا خود به عنوان مشاور مالی ورزشکار به فعالیت می پردازد. البته برخی ورزشکاران نیز تمایلی با برقراری چنین رابطه‌ای با ایجنت ندارند.

مشاوره حقوقی: ممکن است ورزشکار بخواهد از خدمات یک وکیل برخوردار شود و با او قرارداد کاری امضا کند. به کارگیری وکیل به عنوان نماینده در همه ورزش ها رایج است. برخی ورزشکاران ترجیح می دهند با وکیلی که از صلاحیت قانونی و مهارت لازم برخوردار است کار کنند.آنها همچنین بر اهمیت اصول اخلاقی که وکلا ملزم به پایبندی به آن هستند تاکید می کنند، برخلاف ایجنت های ورزشی که به وفور در شرایط قرار می گیرند که علاوه بر علایق ورزشکار باید تمایلات باشگاه را نیز مد نظر قرار دهند. در تصمیم گیری برای به کارگیری ایجنت ورزشی یا وکیل ورزشکار باید برآورد کند که چه خدماتی را از آنها انتظار دارد. برای مثال، برخی ورزشکاران درمی‌یابند که بهتر از اداره امورات خود را به یک شرکت بزرگ مدیریت ورزشی محول کنند تا از خدمات وسیعی که این شرکت، با نفوذ بالای خود ارائه می دهد بهره مند شوند. بدیهی است که یک ایجنت مستقل قادر به تامین چنین خدماتی نخواهد بود.

کمک به ورزشکار در شرایط بحرانی: ایجنت ها باید در شرایط نامناسب ای که ممکن است زندگی حرفه‌ای بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد از جمله مصدومیت و محرومیت، به او کمک کنند و توانایی حل مشکلات و کنترل استرس و تنش های احتمالی را داشته باشند.ایجنت ها به مثابه نمایندگان ورزشکاران در دوران عقد قرارداد و حتی بعد از آن هستند.

سایر وظایف: طیف وسیعی از فعالیت ها از اجاره آپارتمان گرفته تا تهیه جایگاه مناسب برای خانواده ورزشکاران در استادیوم یا برنامه ریز برای مصاحبه ورزشکار با رسانه ها، می‌تواند در زمره وظایف ایجاد چه ورزشی باشد. نمایندگی ورزشکاران چیزی بیش از مذاکره و بحث بر سر قرارداد است. ایجنت علاوه بر مذاکره با تیم ها یا سازمان های ورزشی بر سر قرار داد، ممکن است مسئول بازاریابی برای ورزشکار،مدیریت مالی دارایی های ورزشکار، مشاوره دادن به ورزشکار در مواقع بروز مشکل، همکاری در حل دعواها و مناقشاتی که بازیکن در آنها دخیل است، مدیریت برنامه های بازی کن و کاهش فشارها بر او و انجام بسیاری از امور قانونی خارج از زمین برای بازیکن باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم