جرایم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان

جرایم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان

جرایم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان


جرایم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان

پزشکی دانشی است که با هدف حفظ و ارتقا سلامتی و نیز درمان بیماری و آسیب ها، در جهان بسیار کاربرد دارد. تاریخچه ی این علم به دوران پیش از باستان باز میگردد که بشر همواره با به کارگیری ابزار و علوم، سعی در کشف راه های جدید برای درمان بیماری ها داشته که با ادامه پیدا کردن این روند شاهد مدرنیزه شدن دانش پزشکی در حهان امروز هستیم. در پی این روند و با ابداع شیوه های جدید و مختلف درمانی از سویی شاهد تسهیل درمان بیماری ها هستیم. از سویی دیگر صاحبان این حرفه با چالش هایی  از جمله بیشتر شدن مسئولیت در درمان روبه رو شده اند که حساسیت هایی را نیز به دنبال داشته.

بخش قابل توجهی از دعاوی که در محاکم قضایی مطرح می شوند تحت عنوان بروز خطاها و قصور پزشکی و همچنین ایجاد عوارض نامطلوب ناشی از درمان هستند . بنابراین با بحث مسئولیت مدنی پزشکان روبه رو می شویم.

در ایران برای نخستین بار شاهد سایه افکندن قانون بر فعالیت های پزشکی، با تصویب قانون مربوط به جرائم پزشکی بوده ایم که بر این اساس هر گونه قصور و خطا در انجام وظیفه حرفه ی پزشکی، تعقیب و پی گیری قانونی را به همراه دارد.

 

جرایم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان

خطا و قصور پزشکی از منظر حقوق

قصور و خطای پزشکی از دیدگاه علم حقوق متفاوت هستند. خطای پزشکی به عنوان یک عمل ناخواسته است که منجر به عدم نتیجه گیری مطلوب از امر طبابت می شود. قصور و خطای جزایی پزشکی زمانی رخ می دهد که سبب ایجاد عارضه و آسیبی شده باشد که از ناحیه ی پزشک به دلیل قصور او انجام شده است.

 

مسئولیت مدنی پزشکان

در قانون مجازات اسلامی به موادی مربوط به جرائم پزشکی بر می خوریم که قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی نسبت به آن ساکت است. مواد 59 و 60 قانون مجازات اسلامی بیان می دارد که عمل های جراحی و طبی مشروع با رضایت خود شخص یا اولیا و یا سرپرستان و نماینگان قانونی او در قالب موازینی فنی و علمی انجام می گردد . همچنین در موارد فوری اخذ رضایت برای پزشک ضروری نمی باشد.

در نتیجه برائتی که پزشک از خانواده ی بیمار دریافت می کند باعث می شود که او ضامن خسارت جانی یا مالی نقص عضو نباشد.

فرض قانون بر مسئولیت پزشک می باشد مگر آن که خلاف آن ثابت شود و عدم تقصیر پزشک مشخص شود . با پذیرش نظریه تقصیر قانون به افکاری واداشته شده که باید تعهد پزشک را از نوع تعهدی بالفعل دانست . در واقع پزشک به موجب قانون یا قرارداد باید تمام مهارت، تلاش و کوشش خود را در پروسه ی درمان به کارگیرد در حالی که درمان قطعی بیمار به عهده ی او نمی باشد. در نتیجه پزشک زمانی مقصر شناخته می شود که تقصیر آن ثابت گردد. ماده 489 قانون جدید مجازات اسلامی من باب این موضوع بیان داشته که اگر پزشک در معالجات انجام داده سبب تلف یا ورود صدمه بدنی گردد ضامن دیه می شود مگر آنکه اعمال او مطابق موازین فنی و پزشکی باشد و در عین برائت گرفتن مرتکب تقصیری هم نشود. در واقع با اخذ برائت جنبه های مدنی و کیفری از سوی پزشک از بین خواهد رفت در حالی که اذن و اجازه تنها، سبب از بین بردن جنبه ی کیفری و جرم بودن فعل شده و در آن صورت مسئولیت مدنی همچنان پابرجا خواهد ماند.

 

در چه مواقعی پرستار مسئول صدمه وارده به بیمار می باشد ؟

در معالجاتی که پزشک دستور انجام آن را به مریض یا پرستار دهد در صورت بروز صدمه بدنی یا تلف، پزشک ضامن می باشد مگر آنکه عمل او در قالب موازین فنی و مقررات پزشکی بوده و برائت بیمار را گرفته و همچنین مرتکب تقصیر نیز نشده باشد.

در مواقعی که پرستار متوجه تجویز اشتباه پزشک باشد، صدمه و خسارت وارد شده، مستند به پرستار یا خود مریض می باشد.

 

طرح دعوا و شکایت علیه پزشکان

برای شکایت از پزشک در ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنیم. پس از ثبت شدن شکایت، پرونده تشکیل شده و به دادسرای مخصوص رسیدگی به جرایم پزشکی ارجاع می گردد.

با انجام تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس یا دادیار، در فرض صدور قرار جهت مجرمیت و همچنین تایید دادستان، پرونده کیفری به منظور صدور حکم به دادگاه کیفری دو که صالح به رسیدگی اصل دعوا می باشد، ارسال می گردد.

 

اگر پزشکی حین عمل جراحی مرتکب تقصیر یا قصور شود چه مجازاتی به او تعلق میگیرد ؟

هنگامی که بیماری در اثر جراحی فوت نماید، شکایت از پزشک و قصور پزشکی مطرح در این زمینه ومقدار تقصیر هر شخص، در روند پرونده ی کیفری مطروحه مورد برسی قرار می گیرد.

با توجه به نص ماده 616 قانون مجازات اسلامی، اگرپزشکی بر اثر قصور اعم از بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم مهارت، مرتکب قتل شود. فاعل به دلیل ارتکاب به قتل غیر عمد به حبس از 1 تا 3 سال محکوم خواهد شد. همچنین پرداخت دیه یکی دیگر از جلوه های مجازات در جرایم پزشکی می باشد که می تواند مورد حکم قرار گیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم