تقسیم نامه چیست ؟ روش ها و شرایط تقسیم ملک مشاع

تقسیم نامه چیست ؟ روش ها و شرایط تقسیم ملک مشاع

تقسیم نامه چیست ؟ روش ها و شرایط تقسیم ملک مشاع


تقسیم نامه چیست ؟ روش ها و شرایط تقسیم ملک مشاع

ندانستن معنی دقیق برخی اصطلاحات مندرج در قوانین مربوط به املاک واسناد، ممکن است مضرات بسیاری را در پی داشته باشد. برخی از این قوانین و اصطلاحات ساده بوده و برخی دیگر دارای تبصره های بسیار می باشد که نیازمند مطالعه بیشتری است. یکی از این اصطلاحات تقسیم نامه ها می باشند. در واقع چند بخش کردن یا قسمت کردن سرمایه و مال میان شرکا تقسیم نامه می باشد که سهم و حدود هر یک از شرکا در آن مشخص شده است.

 

تقسیم نامه چیست ؟ روش ها و شرایط تقسیم ملک مشاع

ثبت تقسیم نامه

اگر ملکی که دارای چند مالک است، فاقد تقسیم نامه باشد، ملک مشاع بوده و شرکا حق هیچ گونه دخل و تصرف در ملک را بدون اجازه سایر شرکا ندارند در صورتی که هر یک از شرکا غیر از این عمل کند، عمل آن ها جرم بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. لازم به ذکر است که هیچ اجباری در تنظیم تقسیم نامه وجود نداشته و نمی توان شرکا و مالکان ملک را وادار به تنظیم تقسیم نامه نمود. با این وجود هر گاه که یکی از شرکا تمایل به تعیین و مشخص نمودن سهم خود داشته باشد، می تواند پیگیری های لازم را از طریق سازمان ثبت انجام دهد.

در واقع ثبت تقسیم نامه به طور قانونی انجام شده و سندی رسمی محسوب می شود. در صورت فقدان ثبت رسمی، تقسیم نامه از اعتبار ساقط بوده و قابلیت استماع در هیچ محکمه ای را نخواهد داشت.

 

تنظیم تقسیم نامه چه شرایطی دارد ؟

مطابق قانون هیچ مالکی تا زمان تنظیم تقسیم نامه، واحد مستقلی نداشته و مالک شش دانگ محسوب نمی شود. تنظیم تقسیم نامه ای دقیق مستلزم رضایت تمامی مالکین (شرکا) می باشد. گاه ممکن است مالکین ملک مشاع اقدام به تقسیم ملک بر اساس توافقی عادی پیش از اجرای تقسیم نامه رسمی نموده باشند. این سند و توافق محکمه پسند نمی باشد اما در صورتی که یکی از امضا کنندگان این توافق نامه از امضای تقسیم نامه اجتناب کند، مالکین دیگر با طرح ادعای خود در دادگاه قادر به ملزم نمودن مالک ناراضی به امضای تقسیم نامه می باشند. در صورت عدم حضور مالک ناراضی در دادگاه و یا عدم تمکین مجدد او، نماینده دادگاه با حضور در دفتر خانه رسمی و به نمایندگی از فرد غایب اقدام به امضا تقسیم نامه  می نماید.

 

تقسیم نامه در تعیین چه فضاهایی تنظیم می شود ؟

در واقع هر ملک مشاعی قابلیت تنظیم تقسیم نامه را دارد. تنظیم این تقسیم نامه تماما به نظر و رای مالکین (شرکا) بستگی داشته و برای هر ملک مشاعی قابل تنظیم می باشد. امکان مشاع دانسته شدن بخشی و تقسیم بخش های دیگر نیز در تقسیم نامه وجود دارد. به عنوان مثال در یک آپارتمان، حیاط و پارکینگ از مشاعات بوده و واحد ها میان شرکا تقسیم می شود. البته مالکین در صورت توافق قادر به تعیین محدودیت هایی در بخش های حیاط و پارکینگ می باشند.

 

قابلیت ابطال تقسیم نامه

در صورتی که یک یا چند نفر از مالکین تقسیم نامه را دیگر به رسمیت نشناخته و به آن اعتراضاتی داشته باشند می توانند با جلب رضایت سایر مالکان تقسیم نامه را ابطال نمایند. ابطال تقسیم نامه توسط دادگاه ها صورت گرفته و نادیده گرفتن آن توسط مالکین به منزله ی ابطال آن نمی باشد.

تقسیم نامه در صورت اثبات ادعای مالکین در موارد ذیل برسی شده و ابطال خواهد شد.

  1. ورود اموال دیگران در تقسیم نامه: اگر سهم شخص دیگر به هر نحوی به یکی دیگر از شرکا داده شود، دادگاه قادر به ابطال تقسیم نامه خواهد بود.
  2. تقسیم نا عادلانه: در صورتی که حق یکی از مالکین به موجب تقسیم نامه ضایع شده و به دیگری سهم بیشتری تعلق گرفته باشد، دادگاه با برسی موارد تقسیم نامه و در صورت اثبات، آن را ابطال خواهد نمود.

 

پیگیری درخواست صدور تقسیم نامه چگونه است ؟

در صورت درست و بدون نقص طی شدن تمامی مراحل ثبت درخواست تقسیم نامه، باید منتظر دریافت پاسخ ماند. در صورت خاتمه نیافتن و در جریان بودن پرونده، می توان با مراجعه به دادگاه عمومی، روند آن را پیگیری نمود. همچنین در صورت اتمام مراحل کاری تقسیم نامه، پیگیری آن مستلزم مراجعه به اداره ثبت می باشد.

 

شروع مراحل دریافت تقسیم نامه مستلزم ارائه چه مدارکی است ؟

  1. مالکین می بایست در سامانه الکترونیکی قوه قضاییه ( ثنا ) نام نویسی نموده باشند.
  2. ارائه تمامی مدارکی که دلالت بر مالکیت ملک دارند و همچنین تقسیم نامه عادی مالکان.

شایان ذکر است که تمامی شرایط و مشخصات ملک باید در مراحل مزبور به طور دقیق ذکر شده و فاقد هر گونه شبهه ای باشد. این شرایط عبارتند از مساحت واحد ها، حقوق مالکین، پارکینگ، انباری، شمالی و جنوبی بودن واحد ها و … .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم