تصرف در ملک مشاع

تصرف در ملک مشاع

تصرف در ملک مشاع


تصرف در ملک مشاع

تمامی افراد جامعه همواره به دنبال کار و تلاش جهت بهره مندی از امکانات، مالکیت املاک و مسائلی از این قبیل می باشند. در واقع زمانی که فردی صاحب ملکی می شود، قادر به ایجاد هرگونه تصرف در ملک خود بوده و افراد دیگر نمی توانند ملک او را از تصرف وی خارج نمایند. علاوه بر این موضوع، افراد قابلیت شراکت با یکدیگر در ملک را دارا هستند. با این وجود شراکت با دیگران مشکلاتی را نیز در پی دارد که امکان وقوع جرم را در این زمینه بیشتر می کند . یکی از مواردی که امکان وقوع آن وجود دارد، تصرف ملک مشاع توسط شرکا می باشد.

 

تصرف در ملک مشاع

مفهوم ملک مشاع

گاهی پیش می آید که فردی قادر به خریداری ملکی با هزینه خود نباشد . همین امر سبب روی آوردن شخص به شراکت با دیگری می گردد. چنانچه ملکی دو یا چند مالک داشته باشد که با شراکت یک دیگر مالک آن شده باشند، ملک خریداری شده مشاعی خواهد بود و به آن ملک مشاع گفته می شود.

زمانی که ملکی به صورت مشاعی خریداری می شود، هیچ یک از شرکا قادر به تضییع حقوق شریک دیگر نبوده و انتقال سند ملک نیز به طور صحیح و به نام همه آن ها انجام می شود.

 

تصرف ملک مشاع توسط شرکا

همانطور که گفته شد ملک مشاع دو یا چند مالک دارد. بدین ترتیب تمامی شرکا در ملک سهم دارند. با این وجود گاهی یکی از شرکا و یا مستاجر او ملک مشاعی را بیش از سهم خود تصرف کرده و مرتکب جرم می شود. با توجه به جرم محسوب شدن این نوع از تصرف، طرف مقابل قادر به طرح دعوی و شکایت علیه شخص متصرف می باشد.

به عنوان مثال در صورتی که اشخاصی آپارتمانی سه طبقه را خریداری کرده و هر یک، مالک یک طبقه از آن شوند، پارکینگ، راهرو، حیاط و … میان آن ها مشترک می باشد. حال اگر یکی از آن ها بدون کسب اجازه از دیگر افراد، اقدام به ایجاد فضایی در پارکینگ برای پرروش مرغ و خروس نماید، عمل او جرم بوده (جرم تصرف ملک مشاع) و شراکای دیگر نیز قادر به طرح دعوی و شکایت علیه وی در محاکم قضایی می باشند . چراکه پارکینگ از مشاعات بوده و حق استفاده از آن برای همه آن ها محفوظ است. و مطابق قانون مجازاتی برای افرادی که تصرف غیر قانونی انجام داده و تضییع حقوق دیگر افراد را سبب می گردند در نظر گرفته شده است.

 

تصرف عدوانی کیفری در ملک مشاع

یکی از جرایم مطرح در املاک مشاع، تصرف عدوانی در آن بوده که تابع قوانین خاصی در این زمینه می باشد. شرکا می توانند با توافق و تراضی با یکدیگر، ملک را به نحو دلخواه تقسیم کرده و افراز نمایند.

گاهی افرادی که فاقد هرگونه مالکیت در ملک مورد نظر بوده و از شرکا محسوب نمی شوند، اقدام به تصرف در ملک می نمایند. در این صورت جرم انجام شده از نوع تصرف عدوانی در ملک مشاع بوده و  شخص متصرف نیز مجرم شناخته خواهد شد.

 

شکایت از تصرف ملک مشاع به چه صورت است ؟

تصرف در ملک مشاع چه توسط یکی از شرکا و چه توسط افراد دیگر به صورت عدوانی انجام شده باشد، جرم بوده و مالکان دیگر قادر به شکایت از فرد مجرم می باشند.

شکایت از فرد مجرم مستلزم حضور تمامی شرکا و مالکان در مرجع قضایی نبوده و هر یک از شرکا می توانند علیه شخص متصرف طرح دعوا نمایند.

طرح دعوا علیه مجرم مستلزم رجوع یکی از شرکا به دادگاه و ارائه دادخواستی مبتنی بر تصرف غیر قانونی در ملک مشاع می باشد. بدین ترتیب مقام قضایی دادخواست او را برسی نموده و مجرم در صورت صحیح بودن ادعا، تحت  تعقیب قرار خواهد گرفت.

مراجعه به مرجع قضایی صالح جهت ثبت شکایت، از نکات حائز اهمیت درطرح این دعوی می باشد و افراد برای عدم رد دادخواست آن ها می بایست به مرجع قضایی دارای صلاحیت مراجعه نمایند.

رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه ها و دادسرا ها می باشد . بدین ترتیب سایر مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به این جرم را ندارند.

 

مجازات تصرف در ملک مشاع

جرم تصرف ملک مشاع از جرایم قابل بازگشت بوده و علاوه بر صدور قرار رفع تصرف، مجازاتی را نیز مطابق با قانون شامل می شود. مجازات در نظر گرفته شده برای جرم مزبور حبس بوده که این مجازات در صورت تکرار آن سنگین تر خواهد شد.

حبس در نظر گرفته شده برای این جرم، مطابق قانون مجازات اسلامی از یک ماه تا یکسال می باشد. اگر تصرف در ملک مشاع از نوع عدوانی باشد، مدت زمان مجازات حبس مطابق قانون بیشتر خواهد شد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص تصرف عدوانی و امور مربوط به املاک، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم