ترکیبات تجاری در ساختار شرکت ها

ترکیبات تجاری در ساختار شرکت ها

ترکیبات تجاری در ساختار شرکت ها


ترکیبات تجاری در ساختار شرکت ها

تصاحب و ادغام مهم ترین انگیزه، کسب هم افزایی تجارتی و افزایش ثروت صاحبان سهام، است. زمانی که دو یا چند عنصر یا عامل با یکدیگر همیاری و تعامل داشته باشند، معمولا اثری به وجود می آید. اگر این اثراز مجموع اثر هایی که هرکدام از آن عناصر به طور جداگانه توانایی ایجاد کردن آن را داشتند فراتر رود، در این صورت پدیده هم افزایی رخ داده است. اولین موج تصاحب و ادغام شرکت ها در آغاز قرن بیستم و بین سال های 1893 تا 1904 بوده است.

فعالیت های تجاری و اقتصادی نقش بسزایی در توسعه کشور ها داشته و دارد، قالب این فعالیت های تجاری برای اولین بار در کشور فرانسه به وجود آمد. در کشور ما فعالیت های تجاری، اقتصادی در قالب شرکت های تجاری ماده 20 قانون تجارت مصوب 1311 و لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 و همچنین در قالب قرارداد های مدنی، مضاربه، مزارعه و مساقات و نیز ماده  107 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه مصوب 1389 با عنوان گروه اقتصادی با منافع مشترک می باشد.

 

ترکیبات تجاری در ساختار شرکت ها

تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک با مشارکت دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور تسهیل و گسترش فعالیت اقتصادی و تجاری برای یک دوره محدود و بر اساس قراردادی کتبی پس از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها در قالب شرکت مدنی و ضوابط و شرایط مربوط به آن و با رعایت موازین اسلامی و اصل منع اضرار به غیر و منع انحصار مجاز است. این ماده مبنای قانونی برای تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک است و گروه اقتصادی با منافع مشترک در حال حاضر در نظام حقوقی کشور ما هرچند به صورت ناقض، دارای مبنای قانونی است.

در تمام کشورها، توسعه و رشد بنگاه های تجاری را تا آنجا امکان پذیر می دانند که بزرگ شدن بیش از حد موجب عدم هماهنگی و نظم لازم نگردد . لذا گسترش شرکت‌ها از طریق ادغام، هلدینگ و سینرژی واحدهای تجاری مختلف، به یکدیگر با روش و ابزار مالکیت سهام و ترکیب شرکتها، راه حلی کارآمد برای ارتقاء عملکرد و ورود به عرصه تجارت جهانی، محسوب می گردد.

 

ترکیب بنگاه های تجاری

ترکیب بنگاه های تجاری و اقتصادی از سه روش، عرضی، طولی و متنوع، مدنظر قرار می گیرند:

  1. ترکیب عرضی: ترکیب بنگاه ها در قالب یک صنعت و فعالیت مشابه با یکدیگر.
  2. ترکیب طولی: بنگاه های مکمل یکدیگر در یک زنجیره تولید یا خدمات.
  3. ترکیب مجتمع: ترکیب شرکت های بزرگ فراملیتی که در حال حاضر در زمینه های مختلف صنعتی حضور دارند به منظور دسترسی به بازارهای جدید با یکدیگر.

 

انواع ترکیبات تجاری

ترکیب و ادغام قراردادی است بین دو یا چند شرکت تجاری که موجب محو یا عدم محو شخصیت حقوقی یک یا چند شرکت یا همه شرکت‌های تجاری طرف قرارداد می گردد.

  1. ادغام: ترکیب دو یا چند شرکت به گونه ای که، کلیه شرکت های ترکیب شده، به جز یکی از آنها، منحل گردیده و تمام دارایی و بدهی های آن ها به شرکت باقیمانده تعلق گیرد، در حالت شرکت ترکیب کننده (باقی مانده) به منظور تحصیل خالص دارایی های شرکت های ترکیب شونده اقدام به پرداخت و یا انتشار سهام جدید می نماید.
  2. تلفیق: از ترکیب دو یا چند شرکت، با هدف ایجاد و مالکیت واحد تجاری و اقتصادی جدید می باشد. فرق ادغام و تلفیق در این است که در اقدام واحد تجاری اقتصادی جدیدی به وجود نمی آید، در حالی که در تلفیق واحد اقتصادی و تجاری جدیدی به وجود می آید.
  3. تملیک: ترکیب یک واحد تجاری اصلی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق واحدهای تجاری فرعی دیگر خود، و به نوعی دارنده بیش از نصف سهام دارای حق رای واحدهای تجاری دیگر بدون انحلال هیچ یک از واحدهای تجاری اصلی و فرعی،  تملیک یا تحصیل نامیده می شود. اگر میزان مالکیت واحد تجاری اصلی بر سهام دارای حق رای واحد تجاری فرعی، ۵۰ درصد یا کمتر باشد، باز هم کنترل و اداره به دست یکی از شرکت های عضو ترکیب، می باشد. خصوصیات بارز تملیک عبارت است از: قابلیت کنترل بر بیش از نصف آرای واحد تجاری با توافق بر سایر صاحبان سرمایه، هدایت سیاستهای مالی و تجاری از طریق قانون یا قرارداد، نصب و عزل اکثریت اعضای هیات مدیره.
  4. ائتلاف های موقت: بسیاری از شرکت های بزرگ داوطلبانه اقدام به مجتمع هایی می کنند که هر واحد تا حدودی در آنها به صورت مستقل عمل می کنند.
  5. شرکت های سرمایه گذاری: موسساتی که از طریق انتشار و فروش سهم پس انداز های افراد را جمع آوری کرده و در اوراق قرضه و سهام شرکت ها و اوراق قرضه دولتی سرمایه گذاری می نماید.
  6. مشارکت خاص: نوعی تعهد بازرگانی و مشارکت میان دو یا چند نفر که پس از انجام فعالیت و تقسیم سود و زیان آن مشارکت از بین میرود.
  7. هرم سازی: شرکت های فرعی که توسط شرکت مادر خریداری می شوند و امکان دارد که خود چند شرکت فرعی نیز در اختیار داشته باشند.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم