تاثیر توبه در جرایم

تاثیر توبه در جرایم

تاثیر توبه در جرایم


تاثیر توبه در جرایم

با گذشت زمان و افزایش ارتکاب به جرایم مختلف توسط افراد، اعمال مجازات، بیش از پیش ضروری می باشد. در واقع هدف اصلی اعمال مجازات، اصلاح مجرمین و عدم بروز دوباره ی رفتار خلاف هنجار توسط آن ها می باشد. قانون برای رعایت انصاف و عدالت، میان مجرمی که از ارتکاب جرم و فعل خود پشیمان گشته و مجرمی که مشمول چنین حالتی نمی باشد تفکیک قائل شده و مجازاتی کمتر و چه بسا عدم مجازات در صورت اطمینان، برای مجرمی که توبه کرده در نظر می گیرد. به همین منظور، مزایایی در قانون مجازات اسلامی ایران برای اشخاصی که توبه کرده اند در نظر گرفته شده است.

 

تاثیر توبه در جرایم

مفهوم توبه

توبه به معنای پشیمانی فرد از گناه مرتکب شده و عدم انجام دوباره آن است. در واقع توبه، بزگشتی فعلی، قولی و یا فکری از گناه می باشد که فرد باید رفتارهای گذشته خویش را با عذر خواهی و یا به صورت مادی جبران نماید.

به عنوان مثال سارقی که مالی را به سرقت برده، می بایست پس از توبه مال را یا در صورت فروخته شدن همانند آن و یا قیمت واقعی آن مال را به صاحبش باز گرداند چراکه کاربرد اصلی توبه بیشتر مختص مسائل الهی بوده و در مسائلی از جمله حق الناس، توبه قبل از جبران و یا جلب رضایت پذیرفته نشده است.

توبه به دلیل موجودیت آموزه های دینی و فقهی اسلامی در بخشی از نظام های حقوقی قانون مجازات ایران، جایگاهی را در این قانون به خود اختصاص داده است.

 

توبه در قانون مجازات ایران

در قانون مجازات اسلامی مزایایی در باب توبه مجرم پیش بینی شده است که عفو مجرم و یا تخفیف و تعلیق مجازات او را سبب میگردند، حتی در برخی از موارد قانونی مزایایی برای مجرم در نظر گرفته شده که در صورت توبه کردن پیش یا پس از دستگیری و همچنین همکاری با ماموران و ظابطان قضایی، از آن بهره مند خواهند شد.

به عبارتی وقوع جرم، مسئولیت کیفری برای مجرم به دنبال دارد اما پاره ای از مصالح و سیاست های جنایی مناسب، رفع مجازازات از شخصی که توبه کرده است را ایجاب می کند، در واقع توبه را میتوان از موارد معافیت مجازات محسوب کرد.

 

تاثیر توبه

توبه با توجه به اقتضای هر جرم و همچنین حکم قانون، درای اثرات متفاوتی است.

به عنوان مثال در جرایم مستوجب حد، چنانچه توبه پیش از اثبات جرم باشد، اسقاط مجازات را به دنبال خواهد داشت . البته جرم قذف که نسبت دادن زنا و لواط به دیگری است، به دلیل حق الناسی بودن جرم از این قاعده مستثناست و حد بر وی به شکل 80 ضربه شلاق می باشد.

در جرایم تعذیری با درجه 6، 7 و 8 اگر اصلاح مجرم و ندامت او بر قاضی محرز شود، توبه می تواند تخفیف و یا سقوط مجازات را برای او در پی داشته باشد.

 

سرقت حدی و توبه

در سرقت حدی که مرتبه ی سوم مجازات آن حبس ابد از نوع حدی است، امکان عفو یا تبدیل مجازات توسط توبه وجود دارد.

مطابق ماده 278 قانون مجازات اسلامی، حبس هایی که مشمول عنوان تعذیر نمی باشند، در صورت توبه مرتکب حین اجرای مجازات و همچنین با مصلحت مقام رهبری و عفو ایشان، مرتکب از حبس آزاد می شود. مجازات حدی مرتکب می تواند با مصلحت مقام رهبری به مجازات تعذیری دیگری تبدیل شود.

 

توبه ظاهری چه مجازاتی دارد ؟

در مواقعی که محرز گردد  فرد به طور واقعی توبه نکرده و عمل وی صرفا تظاهر به توبه بوده، علاوه بر اعمال مجازات بر وی، به حداکثر مجازات نیز دچار خواهد شد.

به عنوان مثال در صورتی که جرمی دارای مجازات 2 تا 3 سال بوده و مرتکب نیز از طریق توبه رها شده باشد، در صورت احراز عدم توبه شخص به طور واقعی، قاضی می بایست بین حداقل و حداکثر مجازات، حداقال مجازات را انتخاب و اجرا نماید . در مثال مذکور قاضی مکلف به انتخاب مجازات 2 سال می باشد و اگر مجازاتی بیشتر از حداقل در نظر بگیرد باید  استدلال و توجیهی داشته باشد.

 

نتیجه

مطابق مطالب ذکر شده، دریافتیم که با وجود پذیرش توبه در قانون ایران، می توان گفت توبه صرفا در رابطه با حقوق خداوند صدق می کند، چراکه توبه رابطه بنده با خدا بوده و اثبات این امر دشوار می باشد. اما در صورتی که توبه بر قاضی محرز گردد، مجازات سبکتری برای جرایم حدی و تعذیری که توبه در آن پذیرفته شده است، صادر می شود و همواره متوجه تعلق مزایای توبه، به توبه کننده ی واقعی (نه توبه ظاهری و غیر واقعی) بوده ایم.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم