تاثیر تغییر جنسیت والدین یا فرزند بر توارث

تاثیر تغییر جنسیت والدین یا فرزند بر توارث

تاثیر تغییر جنسیت والدین یا فرزند بر توارث


تاثیر تغییر جنسیت والدین یا فرزند بر توارث

با گسترش چشم گیر نارضایتی های جنسیتی،شاهد تغییر جنسیت تعداد زیادی از افراد سر تا سر جهان هستیم.تغییر جنسیت همانطور که از نامش پیداس به معنی تبدیل جنس مرد به زن یا برعکس میباشد.

در رابطه با کاربرد کلمه ی تغییر جنسیت نیز مباحثی مطرح شده است.عده ای معتقد اند این اصطلاح مناسب افرادی با جنسیت ثابت و معین(تراجنسیتی) میباشد که طی انجام عمل های جراحی،جنسیت مشخص خود را تغییرمی دهند. بهتر است در رابطه با افراد خنثی(دوجنسه)که حالت مشخصی از لحاظ جنسیت ندارند،اصطلاح اثبات جنسیت را به کار برد.

 

تاثیر تغییر جنسیت والدین یا فرزند بر توارث

وقوع مسائل نوینی مربوط به تغییر جنسیت ابعاد فقهی و حقوقی جدیدی را سبب شده است و بحث توارث یکی از نکات چالش برانگیز در موضوع تغییر جنسیت میباشد.

یکی از مسائل مطرح در این بحث،ارث بردن فرد تغییر جنسیت داده از والدین خویش میباشد.

چنانچه فردی پس از تغییر دادن جنسیت،والدین خود را از دست بدهد،طبق شخصیت کنونی از مال والدینش ارث می برد.ماده ی 907 از قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نظر است که پسر کنونی یعنی دختری که در اثر تغییر جنسیت به پسر تبدیل شده، دو برابر دختر کنونی یعنی پسری که بر اثر تغییر جنسیت دختر شده،ارث میبرد.

حال اگر تغییر جنسیت فرزند پس از فوت والدین او باشد،جنسیت زمان فوت ملاک تقسیم ترکه ی والدین قرار میگیرد.به عنوان مثال اگر فرزند پسر پس از فوت پدرش تغییر جنسیت داده و دختر باشد سهم الارث او مانند برادرش خواهد بود و همچنین اگر دختری پس از فوت پدرش تغییر جنسیت داده و پسر باشد سهم الارث او همانند خواهرش خواهد بود.

از دیگر مسائل مربوط به تغییر جنسیت میتوان به آثار این موضوع بر ارث والدین و تغییر جنسیت آن ها ومیزان برخورداریشان از ترکه ی فرزندانشان اشاره کرد.

از این منظر باید گفت که پدر تغییر جنسیت داده،مادر شناخته نمیشود و مادر تغییر جنسیت داده نیز پدر شناخته نمیشود.در واقع برخورداری از سهم الارث به زمان بسته شدن نطفه باز میگردد.در نتیجه برای پدر که فرزند از اسپرم او به وجود آمده دو سوم و برای مادر که فرزند از تخمک او به وجود آمده یک سوم ارث تعلق میگیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم