انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی

انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی

انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی


انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی

یکی از اصلی ترین راه های حمل و نقل کالا به حمل و نقل با کشتی اختصاص دارد. درواقع کشتی ها قادر به جابه جایی و حمل انواع کالا ها در هر اندازه و وزن، می باشند و محدودیت های کامیون ها و هواپیما ها را ندارند. از این رو سازو کاری برای انجام این تبادلات تعیین گردیده است که قرارداد های حمل و نقل یکی از این سازو کارها می باشند.

 

انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی

قرارداد دریایی

پیش از آشنایی با انواع قرارداد های دریایی باید بدانیم که این قرارداد ها  چه نوع اسنادی هستند. درواقع این قرارداد سندی است که میان افراد درگیر در حمل و نقل کالا از طریق دریا، تنظیم می شود . مطابق با این قرارداد یک طرف، متعهد به انتقال کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر می شود. این قرارداد ها معمولا در نسخه های متفاوت تنظیم گردیده و بین طرفین درگیر در این فرایند، توزیع می گردد.

افراد معمولا برای جلوگیری از ایجاد مشکلاتی که پیش از حمل و نقل کالا و یا در حین آن رخ می دهد، به تنظیم قرارداد روی می آورند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. شکستن یا خراب شدن کالا ها حین جابه جایی
  2. فاسد شدن کالا هایی که دارای تاریخ مصرف می باشند
  3. مفقود شدن کالا ها
  4. سرقت کالا ها
  5. فرستادن کالا ها به مقصد اشتباه
  6. مشکلات ناشی از دیر رسیدن کالا

درواقع جلوگیری از مشکلات مزبور موجب عقد قرارداد میان طرفین گردیده تا از سالم بودن کالاها اطمینان حاصل نمایند. در واقع این نوع اسناد، نقش تضمین کننده را میان طرفین ایفا نموده تا در صورت مواجه شدن با مشکل، امکان مراجعه به مراجع قضایی را داشته باشند.

انواع قراردادهای حمل و نقل دریایی به شکل های متفاوتی وجود دارند اما در صورت محدود نمودن این قرارداد ها به قرارداد هایی که بین گیرنده و ارسال کننده تنظیم می شوند، میتوان آن ها را به دسته های زیر تقسیم نمود:

  • قرارداد های اجاره کشتی
  • بارنامه ها
  • قراردادهای با موارد خاص
  • بیمه ها

 

قرارداد های اجاره کشتی

یکی از انواع قرارداد های حمل و نقل دریایی به قراردادهای اجاره کشتی اختصاص داده می شود که این قرارداد ها میان یک شخص یا شرکت صاحب کشتی و یک شرکت دیگر تنظیم می گردد تا بدین ترتیب کشتی موضوع قرارداد برای باربری مورد استفاده شخص دیگری قرار گیرد. از اینرو محدود بودن مدت قرارداد امری بدیهی می باشد. طرفین قرارداد می بایست در مورد تمامی بندهای قرارداد به توافق رسیده  و آن را امضا نمایند (اگر طرفین قرارداد شرکت باشد، مهر آن ها). یک نسخه از قرارداد تنظیم شده در اختیار طرفین قرار می گیرد.

مطابق قرارداد های مرسوم اجاره کشتی، کالا، خدمه، وسایل و هر آن چیزی که داخل کشتی وجود دارد در اختیار شخص (حقیقی یا حقوقی) قرار خواهد گرفت و اجاره کننده نیز موظف به سالم تحویل دادن آن ها می باشد . در صورت عدم نیاز اجاره کننده به خدمه، باید این موضوع را در قرارداد ذکر نماید.

 

از جمله اطلاعات مهمی که در اغلب این قراردادها وجود دارند عبارتند از:

  • اطلاعات مربوط به مالک و اجاره کننده کشتی
  • اسم کشتی
  • مشخصات کشتی
  • ظرفیت بارگیری کشتی
  • مشخصات بار و مقدار آن
  • بنادر و یا محل های بارگیری و تخلیه
  • نرخ کرایه، زمان، مکان
  • نوع پول و نحوه پرداخت اجاره بها یا کرایه
  • مدت مجاز جهت بارگیری و تخلیه کالا

تنظیم این قرارداد ها ممکن است بر حسب سفر و یا زمان باشد .

 

بارنامه ها

بارنامه های دریایی یکی دیگر از انواع قرارداد های حمل و نقل می باشند که مشخص کننده مالکیت بر کالاها می باشند و نه مالکیت کشتی. بارنامه های مختلفی حسب نیاز، میان شرکت های حمل و نقل دریایی و شرکت مسئول حمل بار (صاحب کشتی) تنظیم می کنند که شرایطی که کالا باید در طول سفر داشته باشد را در آن مشخص می کنند. تقریبا کلیه اطلاعات مذکور در بارنامه ها، به نحوی به کالا ها مرتبط می شوند.

مهم ترین اطلاعاتی که در این بارنامه ها باید ذکر گردد، اسامی دریافت کننده کالا و گیرنده می باشد. از دیگر اطلاعاتی که در این اسناد ذکر می گردد می توان به نام حمل کننده، تعداد بسته ها، لیست کالاهای حمل شده، حجم محموله، شرایط مبلغ پرداخت، کلاس حمل و نقل هر بسته، دستور العمل ویژه رسیدگی و نرخ و مبلغ باربری، اشاره نمود.

 

قرارداد های موارد خاص

گاهی پیش می آید که شرایط حمل بار در چهارچوب مرسوم ممکن نباشد. به عنوان مثال طرفین قصد حمل موارد شیمیایی خطرناک را داشته باشند . در این صورت طرفین می بایست قراردادی را میان خود تنظیم نموده و این مفاد را در آن ذکر نمایند.

 

بیمه ها

بیمه ها از دیگر عواملی هستند که  تضمین سلامت کالا حین سفر را سبب می گردند. تقریبا تمامی کالاهای قانونی قابلیت بیمه شدن را دارند . از این جهت بیمه یکی از مهم ترین قرارداد های حمل و نقل دریایی محسوب می گردد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم