انواع ضمانت نامه های بانکی

انواع ضمانت نامه های بانکی

انواع ضمانت نامه های بانکی


انواع ضمانت نامه های بانکی

در این نوشته با انواع ضمانت نامه های بانکی آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

 

انواع ضمانت نامه های بانکی

مهمترین ضمانت نامه هایی که بانک‌ها مبادرت به صدور آن می نمایند عبارتند از:

  1. ضمانتنامه شرکت در مناقصه یا مزایده: شرکت ها، سازمان ها و موسسات دولتی معمولاً اجرای هرگونه طرح، پروژه، انجام هر خدمت، استفاده از تسهیلات، خرید اموال مورد نیاز و فروش اموال غیر ضروری خود را بین اشخاص مختلف به مناقصه یا مزایده می گذارند. معمولاً ضمانتنامه های مذکور جهت تضمین انجام تعهد یا عقد قرارداد در صورت برنده شدن صادر می گردد. نظر به اینکه پس از انجام مناقصه یا مزایده، اشخاص برنده ممکن است از قبول تعهدات و انعقاد قرارداد امتناع ورزیده و در نتیجه برگزار کننده ی مناقصه یا مزایده دچار ضرر و زیان گردد، به منظور جلوگیری از انصراف داوطلبان، از آنان ضمانت‌نامه‌های بانکی مطالبه می شود تا در صورت عدم قبول مناقصه و مزایده وجه این ضمانت نامه ضبط گردد.
  2. ضمانت نامه حسن انجام تعهد: وقتی که قراردادی و پیمانی برای اجرای طرحی یا انجام معامله ای منعقد شود، کارفرما برای حصول اطمینان از انجام به موقع تعهدات از ناحیه پیمانکار به نحو مطلوب، از وی مطالبه چنین ضمانت نامه ای را می نماید. در واقع این ضمانت نامه، اجرای صحیح مفاد قرارداد را توسط متعهد و پیمانکار در مقابل کارفرما، تضمین می کند.
  3. ضمانت نامه حسن انجام کار: این نوع ضمانت نامه هم به منظور اطمینان خاطر ذینفع (کارفرما) از صحت عمل پیمانکار و بازدهی پیش‌بینی‌شده کار در مدتی معین پس از انجام طرح و بهره برداری از آن، از پیمانکار مطالبه و به درخواست وی توسط بانکها صادر و تا مدت معینی پس از اتمام پروژه اعتبار دارد.
  4. ضمانت نامه پیش پرداخت: پس از امضای قرارداد اصلی بین خریدار یا کارفرما از یک طرف و فروشنده یا پیمانکار از طرف دیگر معمولا فروشنده یا پیمانکار اجرای تعهدات خود را منوط به دریافت قسمتی از مبلغ قرارداد تحت عنوان پیش پرداخت میکند، پیش پرداخت به منظور فراهم نمودن مقدمات انجام تعهد صورت می گیرد، برای حصول اطمینان از این امر که وجوه پرداختی به فروشنده یا پیمانکار به مصرف دیگری غیر از انجام تعهدات موضوع قرارداد نخواهد رسید، خریدار یا کارفرما مطالبه چنین ضمانت نامه ای را می کند تا در صورت تخلف قادر به وصول وجه آن از بانک باشد.
  5. ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان: با وجود نظارت و آزمایش های مختلفی که در طول مدت پیمان و در مقاطع مختلف اجرای کار توسط کارفرما به عمل می آید، معمولاً کارفرما برای اطمینان از صحت انجام کار پس از تحویل قطعی و تا مدت تعیین شده، مبالغی به عنوان تضمین حسن اجرای کار معادل ۱۰ درصد از مبلغ ناخالص صورت وضعیت های پیمانکار کسر و در حسابی نزد خود نگهداری می نماید و بنا بر تقاضای پیمانکار و در مقابل ضمانت نامه بانکی، مبلغ تضمین حسن اجرای کار را می تواند به پیمانکار مسترد دارد.
  6. ضمانت نامه گمرکی: صاحبان کالاهای وارداتی برای ترخیص کالای خود در صورتی که نتواند حقوق گمرکی مربوط را نقدا پرداخت نمایند، باید معادل آن را، ضمانت نامه بانکی به گمرک بسپارند. این ضمانت نامه ممکن است به سررسید معین مثل شش ماه، و یا به صورت اقساطی ساده شوند. با صدور ضمانت نامه فوق که ضمانت نامه گمرکی نامیده می شود یک نوع تعهد پرداخت برای بانک به وجود می آید و بانک در سررسید معین یا در تاریخ هر یک از اقساط تعیین شده بدون تاخیر، وجه آن را به اداره گمرک پرداخت می نماید.
  7. ضمانت نامه تعهد پرداخت: این نوع ضمانت نامه به منظور قبول پرداخت دیون ای در سررسید معین از طرف بانک صادر می گردد، مثل ضمانتنامه های پرداخت مالیات.
  8. ضمانت‌نامه‌های متفرقه:‌ علاوه بر ضمانتنامه های فوق نت‌نامه‌های دیگری برای مقاصد و منظور های مختلف، مطرح است که معمولاً متن این نوع ضمانت نامه ها توسط مضمون له تعیین و دیکته میشود. مانند ضمانتنامه برای مشمولین خدمت نظام وظیفه که قصد خروج از کشور را دارند.

 

تمدید ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی عموماً برای مدت معین از سوی بانک صادر می شود. مانند چند ماه یا چند سال یا تا پایان وقت اداری روز معین در آینده که با سپری شدن آن اعتبار ضمانت نامه و تعهد بانک نیز از میان می‌رود. با سقوط اعتبار ضمانت نامه، دیگر درخواست پرداخت، بی نتیجه است و با ناکامی مواجه می شود . بنابراین، هرگاه زمان اعتبار ضمانت نامه سپری شده باشد و بانک پس از آن وجه ضمانت نامه را به اشتباه پرداخت کند، حق رجوع به دستور دهنده را نخواهد داشت.

هنگامی که در روزهای پایانی مدت اعتبار ضمانتنامه، عملیات مبنای ضمانتنامه هنوز حل و فصل نشده و ذینفع، تمایل به دادن مهلت بیشتری به طرف قرارداد یا متعهد داشته باشد در این صورت مسئله تمدید مهلت ضمانت نامه مطرح می شود. از آنجا که ضمانت نامه یک رابطه حقوقی مستقل میان بانک صادر کننده و ذینفع است، بنابراین ذینفع ممکن است از بانک، درخواست تمدید کند و یا آنچه طرف قرارداد به منظور جلوگیری از درخواست پرداخت، موافقت بانک را با تمدید مهلت به دست آورد. در پاره‌ای از موارد نیز ذینفع از یک فرمول که متضمن اختیار برای بانک است بهره می گیرد و به بانک اعلام می کند مدت اعتبار ضمانتنامه را تمدید کند یا وجه آن را بپردازد.

در روش های بانکی ایران نیز درخواست تمدید مهلت ضمانت نامه قابل پذیرش دانسته شده است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ضمانت نامه ها و امور بانکی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم