اقاله در قراردادها

اقاله در قراردادها

اقاله در قراردادها


اقاله در قراردادها

انسان ها در طول زندگی همواره برای برآوردن نیاز ها و منافع خود به انجام معامله با یکدیگر رو می آورند .این معاملات در غالب قرارداد ها نمود پیدا کرده و آثاری را برخوردار می شوند.در انجام معاملات همیشه این فرض وجود دارد که اشخاص بنا به دلایلی مایل به دوام قرارداد نبوده و به نوعی از توافق در غالب معامله پشیمان شده اند و خواستار فسخ یا بر هم زدن قرارداد (اقاله) باشند.

در صورتی که عقد منعقد شده با توافق و رضایت طرفین منحل شود،اقاله یا تفاسخ انجام شده است.

طبق مستندات قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران اقاله، از علل سقوط تعهدات می باشد . بر اساس مفاد ماده 283 قانون مدنی، طرفین معامله میتوانند با رضایت آن را اقاله یا تفاسخ کنند.

 

اقاله در قراردادها

انواع اقاله

اقاله به دو شکل صریح و ضمنی وجود دارد . بنابراین صراحت عنوان شدن اقاله ضروری نبوده و اقاله ی معاطاتی و ضمنی هم کافی می باشد. اقاله ممکن است شامل کل معامله یا جزئی از آن باشد.

 

ارکان اقاله

از مسائل مهم اقاله میتوان به موجودیت قرارداد لازم الاجرا و توافق طرفین به صورت شفاهی یا کتبی نام برد. ماهیت اقاله برای به هم زدن عقود پیشین بوده و از آن به عنوان عقد لازم یاد می شود، به دلیل اینکه در صورت جایز بودن عقد یکی از طرفین میتوانست عقد را به هم زند در حالی که اقاله با توافق طرفین امکان پذیر می باشد . با توجه به متن مزبور گفته می شود برای موجودیت اقاله باید ابتدا قراردادی منعقد شده باشد تا برای بهم زدن آن اقدامی صورت گیرد. نظر بر اینکه اقاله عقد بوده،باید همانند سایر عقود، شرایط صحت قرارداد ها را داشته باشد.

 

شرایط صحت عقد اقاله عبارت است از:

  1. رضایت طرفین عقد: در عقد اقاله طرفین باید رضایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی اعلام نمایند.
  2. اهلیت طرفین عقد: به هنگام عقد اقاله طرفین باید اهلیت کامل داشته باشند یعنی عاقل و بالغ بوده و بدون اشتباه، اجبار یا اکراه خواستار بهم زدن معامله باشند. در صورت عاقل و بالغ نبودن فردی،ولی یا قیم او میتواند عقد را بهم زند.
  3. شخص بودن موضوع اقاله: طرفین عقد باید ذکر کنند که قصد به هم زدن کدام معامله را دارند یا درصورتی که خواستار به هم زدن بخشی از معامله باشند باید آن را ذکر کند.

 

حدود اعمال اقاله قرارداد

اقاله ی قرارداد بر حسب اجرا و یا عدم اجرای تعهدات، متفاوت است . در اولین حالت اقاله موجب انحلال کامل عقد می گردد و این مربوط به زمانیست که یک قرارداد مطلقا اجرایی نشده است.

همچنین د مواقعی که در معاهدات، تملیک صورت گرفته باشد باید آثار مانده از عقد کاملا از بین برود تا اقاله کامل شود.

اقاله نیز همانند عقود دیگر آثاری را همراه دارد . آثار اقاله در رابطه با آینده صدق می کند، از این رو عقد اقاله،اجرای قرارداد را که موکول به آینده است از بین برده و روابط طرفین قرارداد همچنان پابرجاست. بعد از انعقاد عقد اقاله مال به مالک اصلی و اولیه ی خود بازمیگردد و در عوض آن وجهی که توسط مالک دریافت شده بود را باید به پرداخت کننده برگرداند. در صورت تلف مال باید مثل یا قیمت آن به مالک بازگردانده شود.

موضوع دیگری که در آثار اقاله همواره مطرح است در رابطه با منافعی که از زمان انعقاد عقد اقاله حاصل شده است می باشد . اگر منافع از نوع متصل باشد به صاحب قبل از اقاله یعنی فروشنده و در صورت منفصل بودن منافع به خریدار تعلق می گیرد.

 

عقود اقاله ناپذیر

دایره ی شمول اقاله تمامی عقود را در بر میگیرد مگر در مواردی که قانون منع کرده باشد که به آن عقود اقاله ناپذیر گفته می شود. علت مستثنی بودن بعضی از عقود،ارتباط آن با نظم عمومی می باشد. از جمله عقود اقاله ناپذیر می توان به نکاح، وقف و ضمان اشاره کرد.

 

فسخ و اقاله چه تفاوتی با هم دارند ؟

  1. در اقاله توافقی دو طرفه بر موضوع انجام می شود که  مختص عقود لازم است در حالی که فسخ به صورت یک طرفه باعث انحلال قرارداد می شود و همچنین در زمره ی ایقاعات قرار می گیرند.
  2. اقاله شامل شرایط فسخ برای خواهان نمی شود. (خیارات قانونی)
  3. منشاء اقاله لزوما قانونی و قراردادی نمی باشد در حالی که فسخ قرارداد دارای منشاء قانونی و قراردادی می باشد.
  4. رضایت طرف مقابل در فسخ بی تاثیر می باشد در حالی که اقاله به صورت توافقی انجام می شود.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم