اعاده دادرسی کیفری

اعاده دادرسی کیفری

اعاده دادرسی کیفری


اعاده دادرسی کیفری – مفهوم اعاده دادرسی کیفری

اعاده به معنی از سر گرفتن، دوباره، بازگشت و دادرسی؛ عبارت از رسیدگی، محاکمه کردن است. اعاده دادرسی یعنی مجدد و دوباره رسیدگی کردن و از سر گرفتن یک دعوای کیفری که منتهی به حکم قطعی شده به استناد یک یا چند جهت از جهات مصرح قانونی با موافقت دیوان عالی کشور در یکی از شعب هم عرض به تقاضای محکوم علیه، دادستان کل کشور و یا دادستان مجری حکم را اعاده دادرسی در امور کیفری گویند. به عبارت دیگر به اعاده دادرسی یکی از طرق فوق العاده رسیدگی به اعتراض نسبت به احکام قطعیت یافته بنابر درخواست محکوم علیه یا نماینده قانونی او یا دادستان کل کشور و دادستان مجری حکم است. همچنین گفته شده اعاده دادرسی عبارت از رسیدگی مجدد ماهوی نسبت به احکام قطعی دادگاه ها بنابر یک یا چند جهت مقرر قانونی است.

اعاده دادرسی کیفری

انواع اعاده دادرسی در امور کیفری

از حیث متقاضیان

به استناد ماده ۴۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری:

  1. محکوم علیه یا وکیل یا نماینده قانونی او و در صورت فوت یا غیبت محکوم علیه، همسر و وارث قانونی و وسیع و حق درخواست اعاده دادرسی دارند.
  2. دادستان کل کشور
  3. دادستان مجری حکم

بنابراین از جهت اعاده دادرسی در امور کیفری به سه دسته تقسیم می گردد.

 

از حیث انطباق با جهات قانونی یا موازین شرعی

اعاده دادرسی از این حیث به دو دسته تقسیم می شود:

  1. اعاده دادرسی کیفری موضوع ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری که فقط در خصوص احکام قطعی و بنابر یک یا چند مورد از جهات هفتگانه مذکور در ماده مزبور قابل درخواست و مقید به مصلحت می باشد.
  2. اعاده دادرسی کیفری خلاف بین شرع موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری که شامل رای اعم از حکم و قرار است و مقید به زمان نمی باشد و مبتنی بر تشخیص رئیس قوه قضاییه می باشد.

 

از حیث زمان
  1. قبل اجرای حکم
  2. بعد از اجرای حکم (حکم آنی – حکم مستمر)

 

از حیث عام و خاص
  1. اعاده دادرسی عام موضوع مواد ۲۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۷۸ و ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲
  2. اعاده دادرسی خاص موضوع ماده ۱۸ قانون اختیارات رئیس قوه و ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ این نوع اعاده دادرسی را اعاده دادرسی خواص نیز به صورت کنایه گفته شده است.

 

ترتیب درخواست اعاده دادرسی

درخواست اعاده دادرسی توسط شخص محکوم علیه یا وکیل یا قائم مقام قانونی او به پیوست دادنامه موضوع اعاده دادرسی (بدوی و تجدید نظر) بالایی حاکی از جهات و دلایل درخواست به قسمت اداری مربوط به دیوان عالی کشور واقع در ضلع شمال شرقی کاخ دادگستری تبدیل می شود. ابتدا مدارک و مستندات توسط کارشناسان مربوطه بررسی اولیه می شود، چنانچه مدارک و مستندات کافی باشد با ذکر سابقه ثبت و به نظر معاونت ارجاع دیوان عالی کشور ارسال می دارند، اداره مربوطه رسیدی مشتمل بر تاریخ و ساعت وصول درخواست، شماره پرونده و شماره رمز و طریقه ورود به سایت www.adliran.ir جهت اطلاع از آخرین وضعیت پرونده به متقاضی تسلیم می دارند.

با ارجاع پرونده به یکی از چند شعب مشخص شده برای رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی، مرجع یاد شده پس از احراز انطباق درخواست با یکی از موارد مندرج در ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری با قبول و پذیرش درخواست اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم عرض صادرکننده حکم قطعی ارجاع می‌نماید.

 

وظیفه شعبه دیوان عالی کشور پس از ارجاع درخواست اعاده دادرسی

  1. تعیین وقت نظارت و مطالبه پرونده استنادی یا گزارش پرونده
  2. در صورتی که درخواست رسیدگی خارج از نوبت شود با احراز شرایط نسبت به رد یا قبول تقاضای رسیدگی خارج از نوبت اقدام نماید.
  3. پرونده به یکی از اعضا هیأت شعبه به عنوان عضو ممیز ارجاع تا گزارش کامل تهیه شود.
  4. در جلسه شور، گزارش و لایحه درخواست اعاده دادرسی و جهات استنادی بررسی و نهایتاً با درخواست اعاده دادرسی موافقت و قرار قبولی یا رد اعاده دادرسی صادر گردد.
  5. با تجویز اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی، ارجاع نماید.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اعاده دادرسی کیفری و مدنی و موضوعات پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم