اسناد ملکی و انواع آن

اسناد ملکی و انواع آن

اسناد ملکی و انواع آن


اسناد ملکی و انواع آن

با گسترش مبادلات انسان ها و خرید و فروش املاک، تنظیم سند رسمی بیش از پیش دارای اهمیت گردیده است چراکه دولت مطابق قانون ثبت، اشخاصی را به عنوان مالک پذیرفته و به رسمیت می شناسد  که نام آن ها در سند رسمی ثبت شده باشد.

طبق ماده 22 قانون ثبت در صورتی که ملکی مطابق قانون و در دفاتر املاک به ثبت رسد، دولت تنها شخصی  که ملک  به نام او ثبت یا به طور رسمی در دفاتر املاک منتقل گردیده است را به عنوان مالک خواهد شناخت.

اگر ملکی به شخصی،از مالک رسمی به او ارث رسیده باشد،از دیدگاه قانون مالک محسوب خواهد شد.

 

اسناد ملکی و انواع آن

سند رسمی

به طور خلاصه اگر تنظیم سند توسط مامور صلاحیت دار انجام شود، سند از نوع رسمی می باشد. اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند، مصداق بارز اسناد رسمی هستند.

احکام صادر شده توسط دادگاه، به دلیل صدور و تنظیم توسط مامور دولت (قضات) سند رسمی محسوب می شوند.

 

سند عادی

نوشته هایی از جمله قول نامه که بین طرفین در بنگاه املاک تنظیم می شود، از نوع سند عادی هستند.

 

تفاوت سند عادی و رسمی

از ویژگی های بارز سند رسمی که سبب تمایز آن از سند عادی می گردد، قدرت اسناد رسمی در دادگاه می باشد.

به عنوان مثال اسناد عادی در دادگاه به راحتی قابلیت انکار دارند اما اگر سند به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد، اعتبار ان به راحتی زیر سوال نخواهد رفت.

 

اسناد ملکی

با توجه گسترش خرید و فروش املاک در تهران یا شهرستان ها، قسمت مهمی از مسائل حقوقی در رابطه با این موضوع به صحت و سلامت اسناد ملکی بازمی گردد. قانون اسناد ملکی مختلفی را تعریف نموده که هر کدام دارای اوصاف و مسائل حقوقی مجزایی می باشند.

پیش گیری از بروز مشکلات جدی در این زمینه، نیازمند داشتن اطلاعات در رابطه با اسناد ملکی و قوانین مرتبط با آن می باشد . هدف از این نوشتار برسی و معرفی  اسناد ملکی پرکاربرد می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

انواع اسناد ملکی

  1. سند ملکی مشاع: مشاع برگرفته از واژه اشاعه و به معنی شریک بودن با دیگری است و طبق آن هر قسمتی از ملک به تمام شرکا تعلق دارد. در واقع زمانی به یک ملک عنوان مشاع تعلق خواهد گرفت که چندین مالک برای آن در نظر گرفته شده باشد.سند مشاع به چند شریک تعلق داشته و مالکان آن در تمام قسمت های ملک با یکدیگر شریک هستند.
  2. سند ملکی شش دانگ: سند ملکی شش دانگ یکی از اسناد معتبر بوده که تنها یک شخص به عنوان مالک آن سند شناخته میشود. انتخاب نام شش دانگ برای این سند به منظور جهات مختلف از جمله شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است. جهت های بالا و پایین، فضا های موجود در بالا ی خانه و زیرزمین آن است و  ملکیت تام صاحب سند شش دانگ را به دنبال دارد.
  3. سند ملکی تک برگ: در گذشته اسناد املاک به صورت دفترچه ای و دارای چندین برگ مختلف بودند که با گذشت زمان این اسناد ظاهر پیشین خود را از دست داده و به شکل اسناد تک برگ شناخته می شوند. از ویژگی های اصلی سند تک برگ می توان به اصالت، شفافیت و خوانا بودن همچنین سهولت نگهداری آن، اشاره نمود. این اسناد از سوی مراجع رسمی همچنین نظام اسناد کشور، تایید شده اند.
  4. سند ملکی عرصه و اعیان: سند عرصه به زمینی که آپارتمان در آن قرار گرفته مربوط می شود و سند اعیان مربوط به واحد هایی که بر روی آن زمین ساخته شده اند می باشد.
  5. سند ملکی وکالتی: در این اسناد نام فرد یا افرادی دیگر به عنوان وکیل فروش اعلام شده در واقع شخص یا اشخاصی دیگر برای فروش ملک از مالک وکالت دارند. این اسناد برای داشتن اعتبار قانونی نیازمند ثبت رسمی وکالت در محضر می باشند.
  6. سند ملکی رهنی: در صورتی که بدهکار یا راهن یکی از املاک خود را به عنوان وثیقه در رهن مرتهن یا همان طلبکار قرار دهد سند از نوع رهنی بوده که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود و جزء اسناد رسمی محسوب می شود. بدین ترتیب شخص در ازای وامی که دریافت نموده است ملک خود را در گرو یا وثیقه بانک قرار می دهد.
  7. سند ملکی تفکیکی: طبق قانون عنوان تفکیکی به اسنادی اطلاق می گردد که بین چند نفر تقسیم شده و هر یک از قسمت هایی که به واسطه این سند از یکدیگر جدا شده اند دارای سندی مجزا هستند. سند های ملکی تفکیکی دارای چند مالک بوده که در مالکیت با یکدیگر شراکت دارند.
  8. سند ملکی وقفی: در سند وقفی، صاحبان املاک آن ها را وقف کرده و اداره ی اوقاف نیز این املاک را به 99ساله به افراد انتقال داده و در ازای آن اجاره دریافت می کند .
  9. سند ملکی منگوله دار: این اسناد به وسیله یک تکه سرب و نخ توسط اداره ثبت اسناد پلمپ می شود. اینکار به منظور تایید صحت انجام شده و و سند ملکی از این طریق به سندی مطمئن تبدیل می شود. در اسناد منگوله دار هیچ گونه ابهام و تاریکی وجود ندارد زیرا مالکیت آن از نوع قطعی می باشد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم