اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک


اجاره به شرط تملیک

همان طور که می دانیم امروزه یکی از دغدغه های مردم تهیه مسکن است و اینکه بتوانند با توجه به بالا بودن بهای مسکن و عدم توانایی خرید آن راهی را بیابند که خرید و مالکیت مسکن را برایشان آسان کند.

حال با توجه به سطح پایین درآمد مردم و نبود سرمایه، قرارداد اجاره به شرط تملیک قراردادی قانونی و دارای اعتبار است که امکان خانه دار شدن را برای افراد فراهم می کند.

این قرارداد که نوعی قرارداد اجاره به حساب می آید، قرارداد بسیار پر کاربردی است که در سال های اخیر هم در زمینه ی مالکیت شخصی و هم مالکیت تجاری از آن بسیار استفاده شده است؛ در اجاره به شرط تملیک طرفین قرارداد با در نظر گرفتن این موضوع و با قصد اینکه مال مورد اجاره پس از پایان یافتن مدت اجاره و زمانی که آخرین اجاره بها پرداخت شد به مالکیت مستاجر در بیاید، اقدام به منعقد نمودن قرارداد می نمایند.

در ادامه ی این مطلب به بررسی وجوه مختلف این قرارداد می پردازیم.

 

اجاره به شرط تملیک

مفهوم قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست؟

مفهوم قرارداد اجاره به شرط تملیک هنوز هم برای عده ی زیادی از افراد جامعه نا آشناست. اگر بخواهیم به بررسی مفهوم آن بپردازیم باید بدانیم که این قرارداد در اصل نوعی قرارداد اجاره است و مانند سایر قرارداد های اجاره موجود از قانون مدنی تبعیت می کند؛ در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک مانند سایر قراردادهای اجاره موجر، مستاجر، مال مورد اجاره و مبلغ اجاره بها تعیین و ذکر می شوند.

در این نوع قرارداد، عقد اجاره ای بسته می شود با این شرط که هر زمان مدت اجاره پایان یافت و آخرین اجاره بها یا قسط پرداخت شد، مستاجر مالک آن بشود. در این قرارداد مال الاجاره به عنوان وجه در مقابل مال قرار می گیرد و در این قرارداد مالک شدن مستاجر و تحقق یافتن این موضوع فقط منوط به رعایت شرایط قرارداد و پرداخت حتمی آخرین قسط است.

 

آیا اجاره به شرط تملیک با قرارداد اجاره تفاوت دارد؟

بله این دو قرارداد از جهاتی با هم متفاوت هستند. تفاوت مهم و اساسی آنها نیز وجود شرط ضمن عقد در قرارداد اجاره به شرط تملیک است که امکان تملک را به مستاجر می دهد. به عبارت دیگر قیمت مال مورد اجاره به صورت اقساطی تقسیم و پرداخت می گردد و هر کدام از قسط های آن به عنوان اجاره بها ماهیانه به مالک پرداخت می گردند و تا زمانی که اقساط و یا همان مدت تعیین شده ی اجاره تمام نشود، همچنان مال مورد اجاره در مالکیت مالک خود باقی می ماند.

اگر مستاجر تمامی قسط ها را پرداخت نمود و به شرایط قرارداد به درستی عمل کرد، آنگاه مالکیت مال به مستاجر منتقل می گردد.

 

آیا قرارداد اجاره به شرط تملیک میان اشخاص حقیقی منعقد می شود؟

این قرارداد می تواند میان اشخاص حقیقی هم منعقد گردد و مانعی بر سر این موضوع وجود ندارد؛ اما به طور معمول میان اشخاصی که حداقل یکی از آنها حقوقی باشد بسته می شود و متداول آن است که حتما اشخاص حقوقی، شرکت های خصوصی بزرگ و یا شرکت های دولتی یکی از طرفین این قرارداد باشند.

برای مثال شرکت های لیزینگ ماشین و بانک ها از اشخاص حقوقی هستند که معاملات زیادی در این زمینه انجام می دهند.

 

انقضاء قرارداد اجاره شرط تملیک:

قرارداد اجاره به شرط تملیک به چند حالت ممکن است خاتمه پیدا کند؛ در ادامه به بیان این حالات می پردازیم:

  1. در صورتی که مدت اجاره تمام شود و اقساط از سوی مستاجر پرداخت شده باشند و عین مستاجره به مالکیت مستاجر در بیاید و قرارداد خاتمه پیدا کند.
  2. در صورتی که مدت اجاره تمام شود ولی مستاجر به تعهدات خود عمل نکرده باشد، موجر این اختیار را دارد که مال مورد اجاره را از مستاجر پس بگیرد.
  3. ممکن است انقضاء قرارداد به گونه ای باشد که موجر یا مستاجر در زمانی که مدت اجاره به پایان نرسیده است اقدام به فسخ قرارداد کنند.

 

سیر تکاملی نگاه قانون به این نوع از قرارداد اجاره:

از تصویب این قانون زمان زیادی نمی گذرد. نه تنها پیش از انقلاب صحبتی از این موضوع به میان نیامده بود بلکه در فقه و حقوق نیز در خصوص این امر چیزی گفته نشده است. قرارداد اجاره به شرط تملیک ابتدا در آیین نامه اجرایی در شورای پول و اعتبار در سال 1361 مطرح شد. پس از آن در قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 از آن صحبت شد و برای اولین بار در آینن نامه ی تسهیلات اعطایی بانکی ماده ی 57 و آیین نامه ی فصل سوم عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 به سوال قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست پاسخ داده شد.

در قانون مدنی ماده ی 466 در خصوص اجاره صحبت می کند و چون ماهیت اجاره به شرط تملیک اجاره است؛ این عقد نیز باید تابع قوانین اجاره باشد.

اگر شما نیز در خصوص قرارداد اجاره به شرط تملیک نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی ملکی و حقوقی در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم