آژانس بین المللی انرژی اتمی

آژانس بین المللی انرژی اتمی

آژانس بین المللی انرژی اتمی


تآژانس بین المللی انرژی اتمی

در دهه 1950 میلادی نظریه ای تحت عنوان تاسیس سازمان و نهادی جهانی، جهت استفاده صلح جویانه و مسالمت آمیز از انرژی اتمی مطرح شد. در واقع پایه های این سازمان با پیشنهاد آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا پی ریزی شد. تا در دسامبر 1954 قطع نامه ای تحت عنوان اتم برای صلح توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب گردید و سرانجام در سال 1956 پیش نویس اساس نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی طی کنفرانسی بین المللی در سازمان ملل متحد، توسط هشتاد دولت تصویب گردیده و به طور رسمی پا به عرصه وجود گذاشت.

سرانجام مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهاردهم نوامبر  سال 1956، موافقت نامه ای در رابطه با نحوه روابط و نیز همکاری آژانس انرژی اتمی با سازمان ملل متحد را به امضا رساند. پس از آن آژانس انرژی اتمی  فعالیت خود را تحت عنوان  سازمان بین المللی مستقل با مسئولیت هدایت استفاده از انرژی اتمی جهت رفاه بیشتر بشر آغاز نمود.

این سازمان مطابق با اساس نامه خود با سازمان های تخصصی ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی در ارتباط بوده و  گزارش فعالیت های خود را به طور سالانه به مجمع عمومی ارائه می نماید.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی

اهداف آژانس بین المللی انرژی اتمی

اهداف این سازمان در اساسنامه آن به شرح ذیل می باشد:

  • مساعدت جهت تحقیق و گسترش مطالعات علمی در رابطه با انرژی اتمی، برای استفاده صلح آمیز از آن در سراسر جهان، فراهم نمودن تسهیلات برای کشورهای عضو و خدماتی برای تحقیق و یا گسترش توصیه های علمی جهت استفاده از انرژی اتمی در امور غیر نظامی.
  • ارائه تسهیلات مورد نیاز، جهت تحقیق و توصیه های ضروری در موضوع کاربرد انرژی اتمی، در راه صلح و رفاه انسان ها.
  • فراهم نمودن اطلاعاتی مربوط به تغییرات فنی و علمی مورد استفاده صلح آمیز از اتم.
  • تربیت و ارتقا کارشناسانی متخصص و مجرب، جهت بهره برداری صلح آمیز از انرژی اتمی.
  • فراهم نمودن موارد ایمنی جهت اطمینان از کاربرد مواد، تسهیلات، خدمات و اطلاعات  در مصارف صلح جویانه انرژی اتمی
  • فراهم نمودن امکانات، مشاوره و همچنین ایجاد ارتباط با ارگان های سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی مربوط به آن، در رابطه با استانداردهای ایمنی جهت حفاظت از سلامت بشر در برابر عوامل تهدید کننده حیات و همچنین ارائه توصیه هایی مربوط به آن و تقاضا از تمامی کشورهای عضو مبنی بر هماهنگ کردن فعالیت های آن ها  با آژانس بین المللی انرژی اتمی.
  • فراهم نمودن امکانات و تسهیلات لازم، جهت استفاده صحیح از اتم در زندگی انسان ها، گیاهان و … .
  • در نهایت، می توان گفت که هدف آژانس، دارای دو محور کلی می باشد؛ یکی استفاده صلح جویانه از انرژی اتمی و نیز توسعه و ترویج آن در راه صلح، بهداشت، رفاه و ترقی در سراسر جهان و دیگری اطمینان حاصل نمودن از این موضوع که اطلاعات و کمک های  آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه انرژی اتمی، مقاصد و اهداف نظامی صرف نخواهد شد.

 

ارکان تشکیل دهنده سازمان بین المللی انرژی اتمی

کنفرانس عمومی

بالاترین رکن و مرجع سازمان انرژی اتمی، کنفرانس عمومی بوده که به صورت یک بار در سال در وین که مقر این سازمان است تشکیل جلسه داده و نیز اجلاس های ویژه ای را با تقاضای شورای حکام و یا اکثریت اعضا برگزار می کند.

این کنفرانس از نمایندگان تمام دولت های عضو تشکیل شده و هر عضو دارای یک رای در کنفرانس می باشد . تصمیمات در این کنفرانس با اکثریت آرا اتخاذ می گردد. البته آرای دو سوم دولت های متعهد در رابطه با تصمیمات مالی، ترک عضویت، تغییرات و یا اصلاح اساسنامه سازمان ضروری می باشد.

کنفرانس عمومی مطابق با اساسنامه دارای اختیارات وسیعی در زمینه امور مالی و اداری و خط مشی سازمان است.

 

وظایف کنفرانس عمومی
  • انتخاب اعضای شورای حکام و نیز برسی گزارشات سالانه این شورا.
  • تصمیم گیری در رابطه با هرگونه تغییر و یا اصلاح اساس نامه.
  • پذیرش عضو جدید
  • انتخاب دبیر کل آژانس برای مدتی چهار ساله
  • تایید و تصویب گزارشات آژانس به سازمان ملل متحد

 

شورای حکام

اعضای شورای حکام متشکل از دو گروه انتخابی و انتصابی بوده که تعداد آن ها از 25 عضو بیشتر می باشد.

اعضای انتصابی

مطابق اساسنامه آژانس، ده عضو میان پیشرفته ترین دولت های عضو آژانس از نظر تکنولوژی هسته ای توسط شورای حکام انتخاب می شوند که اعضای انتصابی شورای حکام را تشکیل می دهند.

اعضای انتخابی

پانزده عضو انتخابی میان کشور های عضو آژانس  که توسط کنفرانس عمومی به شورای حکام راه می یابند، اعضای انتخابی آژانس هستند.

 

دبیر خانه

دبیر خانه سازمان انرژی اتمی از یک دبیر کل و تعدادی کارمند تشکیل شده است. دبیر کل توسط کنفرانس عمومی و با پیشنهاد شورای حکام برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شود . از وظایف دبیر کل، اداره امور جاری آژانس تحت نظر شورا می باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم