کفالت و سرپرستی

کفالت و سرپرستی

کفالت و سرپرستی


کفالت و سرپرستی

کفالت، یکی از ابواب فقهی حقوقی بوده که امروزه در دادگاه ها وهمچنین محاکم قضایی به شکل گسترده ای رواج یافته است که در دعاوی کیفری و مدنی به وضوح قابل مشاهده می باشد . در واقع افراد با طی نمودن مراحل مربوطه، می توانند کفیل یا سرپرست شخصی دیگر شوند .

 

کفالت و سرپرستی

به چه کسی عنوان کفیل یا سرپرست اطلاق می شود ؟

کفیل یا سرپرست عنوانی است که به تنها نگه دارنده یا مراقب یک فرد  اطلاق می شود. بنابر این امکان به عهده گرفتن کفالت هر پدر و مادری برای فرزند پسری که  بیشتر از 18 سال سن داشته وجود دارد. تنها برادری که بیش از 18 سال سن داشته و از خواهر و برادران خود بزرگتر باشد و همچنین تنها نوه پسری هر پدر بزرگ و مادر بزرگی که بیش از 18 سال سن دارد، می توانند کفالت را به عهده گرفته و کفیل شوند.

امروزه بیشتر کاربرد کفالت مربوط به اخذ گواهی معافیت از سربازی می باشد، در واقع افراد واجد شرایط  می توانند طبق آئین نامه عمل نموده و با طی روند مربوطه، از معافیت سربازی بهره مند شوند.

تحقیقات محلی یکی از مهم ترین مراحل جهت احراز کفالت و معافیت می باشد که توسط کلانتری واقع در محل سکونت شخص انجام می گیرد . در صورت محرز گشتن شرایط لازم، حکم معافیت پس از گذشت مدتی صادر می شود.

از مدارک مورد نیاز جهت اخذ کفالت و معافیت می توان به اصل شناسنامه و کارت ملی وهمچنین تصاویر آن ها، عکس پرسنلی، اصل مدرک تحصیلی، برگه معاینه پزشک، برگه اشتغال به خدمت و برگه مشخصات بستگان، اشاره نمود.

از نظر قضایی عنوان  کفیل یا سرپرست به شخصی اطلاق می گردد که کفالت شخصی دیگر را به عهده داشته و به انعقاد قرارداد و حضور مرتب متهم در مقابل مقداری وجه تعهد می نماید.

به طور کلی از وظایف وکیل می توان به حضور متهم ودر دادگاه تا پایان مراحل و نیز انجام برخی وظایف متهم اشاره نمود که در مقابل آن وجه الکفاله نیز دریافت می نماید.

 

تفاوت کفیل یا سرپرست

کفیل و سرپرست به طور معمول و از نظر حقوقی دارای یک معنی هستند و با هم تعریف می شوند در حالی که در برخی مواقع در جاهای متفاوت به کار برده می شوند این تفاوت برای آن ها در سازمان های بزرگ لحاظ می گردد.

به عنوان مثال، در یک سازمان  کفیل و سرپرست عنوانی است که به شخصی که به طور موقت در مقام بالاتر از خود قرار می گیرد، اطلاق می گردد . مثلا شخصی سرپرستی رئیس را هنگام غیاب او به عهده می گیرد و موقت است.

اما از منظر حقوقی و قضائی  کفیل شخصی است که به موجب یک عقد در مقابل شخصی دیگر متعهد شده تا در صورت نیاز وظایف سرپرستی و کفالت را انجام دهد.

کسی که در دادگاه کفالت شخصی دیگر را عهده دار می شود درای مسئولیت سنگینی خواهد بود و ملزم به رعایت تکالیف سنگینی می باشد و نیاز است در صورت لزوم در دادگاه حضور پیدا کرده و وظایف خود را به خوبی به جا آورد. همچنین باید مبلغ وجه الکفاله را به صندوق دولت پرداخت نموده که پیامد های مالی زیادی را برای او به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که کفیل ملزم به حضور در تمامی جلسات دادگاه که نیاز به حضور متهم است، می باشد. حضور آن در یکی از جلسات کفایت نمیکند. در صورتی که کفیل از کفالت پشیمان گشته و دیگر این مسئولیت را نخواهد، می تواند این درخواست را با قاضی پرونده مطرح نماید.

در صورتی که خواستار رقع مسئولیت نباشد، مدت کفالت وی تا پایان مختومه اعلام شدن پرونده ادامه خواهد داشت. همچنین زمانی که مکفول له فوت نماید یا خواستار کفیل نباشد، کفیل از مسئولیت خود بری خواهد گشت.

 

صدور قرار کفالت به چه صورت است ؟

به طور معمول قرار کفالت با در نظر گرفتن اوضاع و احوال پرونده و همچنین متهم، توسط بازپرس برای او صادر می شود. در صورت صدور این قرار با صلاحیت دادگاه، موافقت و یا عدم موافقت متهم تاثیری در موضوع نداشته و پس از صدور این قرار این موضوع باید توسط شخصی که قصد کفیل شدن و دارا شدن این مسئولیت را دارد، به دادگاه اعلام شده و درخواست کتبی نیز ارائه گردد. در این در خواست کفیل باید به حضور متهم نزد مقامات قضایی در زمان مشخص شده تعهد دهد. پس از ارائه این درخواست، شرایط و صلاحیت های کفیل مورد برسی قرار گرفته و در صورت تایید شرایط وی توسط دادگاه و بازپرس قرار قبولی کفالت صادر می شود و فرد می تواند کفالت وی را به طور رسمی عهده دار شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم