کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی

کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی

کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی


کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی

رایج ترین راه برای  صادرات و واردات کشور، حمل و نقل از طریق راه های آبی می باشد . روش های مختلفی برای انتقال کالا به کشتی ها در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این روش ها کراس استاف یا Cross Stuffing می باشد. در این مطلب برآنیم که علاوه تعریف کراس استاف، دلایل استفاده از آن در حمل و نقل کالا ها و معایب آن را بیان نماییم.

 

کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی

کراس استاف

کراس استاف یکی از روش هایی است که برای حمل و نقل کالا پیش بینی شده و در آن بار ها میان کشتی های مختلف جابه جا می شوند. این روش به این صورت است که کانتینر از روی یک کشتی به کشتی دیگر انتقال پیدا می کند. گاهی ممکن است که محموله داخل کانتینر با کانتینر دیگری تعویض شود.

رهایی از مشکلات موجود در صادرات و واردات کشور، استفاده از روش کراس استاف را سبب می گردد. در ادامه به بیان دلایل استفاده از این روش خواهیم پرداخت.

 

دلایل استفاده از روش کراس استاف

استفاده از هر روش حمل و نقل، مستلزم برسی شرایطی خاص می باشد. در واقع برای انجام مراحل انتقال کالا، ابتدا نیاز به برسی مسائل پیش رو داریم تا از این طریق از پرداخت هزینه های اضافی و یا هدر رفتن زمان جلوگیری نماییم. استفاده از روش کراس استاف تنها در برخی موارد ضروری و لازم می باشد و استفاده از آن در دیگر موارد، ضروری نبوده و توصیه نمی گردد.

 

استفاده از روش کراس استافینگ به دلیل محدودیت بنادر

برخی بنادر دارای محدودیت هایی هستند که به موجب آن تخلیه بار و یا بارگیری در آن به صورت مستقیم امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل شرکت های بازرگانی به استفاده از روش کراس استاف روی می آورند.

یکی از این محدودیت ها این است که کشتی حجم بسیاری دارد و بنادر ظرفیت پهلو گرفتن چنین کشتی هایی را ندارند. به همین جهت کشتی ها مجبور به توقف در محدوده ی خارج از بندر شده و کانتینر ها را به کشتی هایی با ابعاد کوچکتر منتقل می کنند. چراکه این کشتی ها حجم نسبتا کمتری داشته و قابلیت پهلو گرفتن در بندر و تخلیه بار را دارند. به نظر می رسد که استفاده از روش کراس استافینگ تنها راهی است که ورود محموله های دریافتی به کشور را ممکن می سازد.

بسیاری از بنادر کم ظرفیت در دنیا، این روش را برای حمل و نقل کالاهایشان در نظر گرفته و از آن استفاده می کنند.

 

دورزدن تحریم ها با استفاده از روش کراس استاف

استفاده از این روش، امکان دور زدن تحریم ها را برای برخی از کشور ها فراهم می کند. کانتینر ها و کشتی های فعال در حمل و نقل لجستیک، دارای کدی انحصاری می باشند که هویت و بار کشتی را معرفی می نماید. برخی از کشور ها بنابر دلایلی از جمله تحریم های اقتصادی و سیاسی، اجازه پهلو گرفتن به بعضی کشتی ها از یک مبدا خاص را نمی دهند. لذا بازرگانان از روش کراس استاف استفاده نموده و کالای خود را به دیگر کشور ها صادر می نمایند.

دور زدن تحریم ها از طریق روش کراس استاف، نیازمند کشور سومی است. البته این کشور باید فاقد محدودیت های خاص بوده و همچنین اجازه پهلو گرفتن در بنادر کشور های مقصد را داشته باشد.

در واقع کشور هایی که قادر به تخلیه مستقیم کالا های خود در بنادر مقصد نبوده و درواقع تحریم هستند، محموله های خود را از طریق روش کراس استاف در کشتی های کشور سوم بارگیری می نمایند. بدین ترتیب کد کشتی و بار به کشور سوم تغییر خواهد نمود و مشکل خاصی برای پهلو گرفتن کشتی در مقصد وجود نخواهد داشت.

این روش تنها مختص صادرات نبوده بلکه واردات را نیز در بر می گیرد. به این صورت که سفارش کالا از طریق کشور ثالث انجام می شود و کشتی های آن کشور، بار را در مبدا بارگیری می نمایند. پس از رسیدن کشتی ها به مقصد مورد نظر، محموله ها از طریق روش کراس استاف در کشتی های مقصد اصلی بارگیری شده و به داخل کشور انتقال می یابد.

 

معایب استفاده از روش کراس استاف

  1. استفاده از این روش همانند دیگر روش ها نیازمند رعایت شراط خاصی می باشد که ممکن است مشکلاتی را حین صادرات و واردات کالا ایجاد کند.
  2. برای انجام روش کراس استافینگ، یکی از کشتی ها باید مجهز به جرثقیل باشد تا بار به کشتی مورد نظر انتقال پیدا کند.
  3. شرایط آب و هوایی مناسب یکی از لازمه های روش کراس استافینگ می باشد به همین دلیل انتقال کالا در زمان مواج بودن دریا، امکان پذیر نمی باشد.
  4. امکان آسیب دیدن محموله های درون کانتینر حین انتقال کالا از طریق روش کراس استافینگ وجود دارد.
  5. انتقال کالا با این روش زمان نسبتا بیشتری را به خود اختصاص می دهد.
  6. انتقال کالا از این طریق، هزینه های بسیاری را برای بازرگانان به همراه دارد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم